[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 147-129 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش آموزان
محمد علی سلمانی اردانی* 1، منصوره شهریاری احمدی2 ، مهدی دوایی3
1- واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی کودکان استثنائی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3- گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3717 مشاهده)
زمینه و هدف: تقویت خردمندی در کنار هوشمندی برای پیشرفت معنوی و علمی دانش­ آموزان موضوعی ضروری است. بدین ترتیب باید شاخص های رفتاری و میزان خردمندی دانش ­آموزان با ابزاری معتبر و روا و متناسب با فرهنگ اسلامی سنجیده شود. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی­ های روان­سنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش­ آموزان سلمانی، شهریاری و دوایی، انجام شده است.
 
روش: مطالعه حاضر به لحاظ هدف جزء پژوهش­های توسعه ­ای کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ­ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان تیزهوش و دارای هوش متوسط دوره اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونه ­گیری از روش تصادفی خوشه­ای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانش ­آموزان نوجوان به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. داده ­ها به کمک نرم­ افزارهای SPSS و AMOS و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل خردمندی عمومی، خردمندی دینی، خرمندی عاطفی- هیجانی، خردمندی انسانی، خردمندی معنوی، خردمندی اخلاقی، خردمندی اجتماعی، و خردمندی علمی با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانسته ­اند 49/71 درصد از واریانس گویه­ ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  89/0 محاسبه شد.
 نتیجه ­گیری: هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان می­دهد پرسشنامه از کفایت لازم برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: پرسشنامه خردمندی، ویژگی های روان سنجی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1554 kb]   (2303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/12 | پذیرش: 1399/8/16 | انتشار: 1400/2/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmaniardani M, Shahriariahmadi M, Davaee M. An Investigation of Psychometric Properties of Wisdom Assessment Scale for Students. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :129-147
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1042-fa.html

سلمانی اردانی محمد علی، شهریاری احمدی منصوره، دوایی مهدی. تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :129-147

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1042-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660