[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 40-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
سیروس سورگی1 ، محمد حسن غنی فر* 2، محمدرضا اسدی یونسی3 ، قاسم آهی2
1- واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (1160 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی به ­عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی یادگیری دانش ­آموزان و کیفیت آموزش طی سال‌های متمادی به ‌طور گسترده مورد توجه متخصصان قرارگرفته است. دانش­آموزان در زندگی با انواع کشاکش­ها، موانع و فشارهای ویژه دوران تحصیل روبه‌رو می‌شوند که تهدیدی برای عملکرد تحصیلی و شادابی آنها است. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش­ آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، تعداد 40 دانش ­آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه‌ 60 دقیقه‌ای تحت آموزش خودمهارگری هیجانی قرار گرفتند، اما افراد گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای جمع ­آوری این پژوهش شامل پرسش‌نامه سرزندگی تحصیلی دهقان‌زاده و چاری (1391)، عملکرد تحصیلی درتاج (1383) و خودمهارگری تانجنی و همکاران (2004) بودند. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر بین­گروهی در سطح معنا‌داری 0/05=α انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که آموزش خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی (0/01p< عملکرد تحصیلی و مؤلفه‌های آن (خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامه‌ریزی، فقدان مهار پیامد، و انگیزش)، مؤثر بود (01/0p<) و این نتایج به دست آمده در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01p<).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می­توان نتیجه ­گیری کرد که آموزش خودمهارگری هیجانی به دانش­آموزان باعث بهبود مهارت‌های مربوط به تاب‌آوری و سازش­یافتگی و پیشگیری از بروز هیجان نامناسب شده و در نتیجه سرزندگی و عملکرد تحصیلی آنها، افزایش پیدا خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: خودمهارگری هیجانی، سرزندگی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 800 kb]   (709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/3/15 | پذیرش: 1399/6/31 | انتشار: 1399/9/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soorgi C, Ghanifar M, Asadi Yoonesi M R, Ahi Q. The Effectiveness of Emotional Self-Control on Students' Academic Vitality and Academic Performance. J Child Ment Health. 2020; 7 (3) :40-52
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1044-fa.html

سورگی سیروس، غنی فر محمد حسن، اسدی یونسی محمدرضا، آهی قاسم. اثربخشی خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :40-52

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1044-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331