1- واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران 2- گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران 3- گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (3058 مشاهده)
زمینه و هدف:عملکرد تحصیلی به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی یادگیری دانش آموزان و کیفیت آموزش طی سالهای متمادی به طور گسترده مورد توجه متخصصان قرارگرفته است. دانشآموزان در زندگی با انواع کشاکشها، موانع و فشارهای ویژه دوران تحصیل روبهرو میشوند که تهدیدی برای عملکرد تحصیلی و شادابی آنها است. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش:پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، تعداد 40 دانش آموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش خودمهارگری هیجانی قرار گرفتند، اما افراد گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای جمع آوری این پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلیدهقانزاده و چاری (1391)، عملکرد تحصیلی درتاج (1383) و خودمهارگری تانجنی و همکاران (2004) بودند.تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بینگروهی در سطح معناداری 0/05=α انجام شد. یافتهها:نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی (0/01p<)، عملکرد تحصیلی و مؤلفههای آن (خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامهریزی، فقدان مهار پیامد، و انگیزش)، مؤثر بود (01/0p<) و این نتایج به دست آمده در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01p<). نتیجهگیری:بر اساس نتایج این مطالعه میتوان نتیجه گیری کرد که آموزش خودمهارگری هیجانی به دانشآموزان باعث بهبود مهارتهای مربوط به تابآوری و سازشیافتگی و پیشگیری از بروز هیجان نامناسب شده و در نتیجه سرزندگی و عملکرد تحصیلی آنها، افزایش پیدا خواهد کرد.
Soorgi C, Ghanifar M, Asadi Yoonesi M R, Ahi Q. The Effectiveness of Emotional Self-Control on Students' Academic Vitality and Academic Performance. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :40-52 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1044-fa.html
سورگی سیروس، غنی فر محمد حسن، اسدی یونسی محمدرضا، آهی قاسم. اثربخشی خودمهارگری هیجانی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :40-52