[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 44-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه تقویت ثبات بر ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت، استحکام روانی و خودکارآمدی دانش آموزان: مطالعه ای مداخله ای
آرزو محمدی1 ، زهرا آقامیرمحمدعلی2 ، رضا شباهنگ3 ، فرزین باقری شیخانگفشه* 4، وحید صوابی نیری5
1- گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5- گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1970 مشاهده)
زمینه و هدف: ثبات عامل هدایت­ گر موفقیت است و بدون ثبات، امکان شکوفایی استعداد وجود ندارد. در واقع، ثبات جزء ضروری موفقیت در مدرسه است که بهبود آن می­ تواند پیشرفت تحصیلی را به همراه آورد. بدین ترتیب، مطالعه حاضر در تلاش است که در قالب یک مطالعه مداخله ­ای با استفاده از برنامه ثبات به تقویت ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلند مدت، استحکام روانی، و خودکارآمدی دانش­ آموزان بپردازد.
روش: در این مطالعه شبه­ تجربی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه)، جامعه آماری پژوهش شامل دانش ­آموزان مدارس متوسطه یکم ناحیه یک شهر رشت در نیم‌سال تحصیلی 98-1397 بود. با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس، 82 دانش­آموز (41 دانش ­آموز دختر و 41 دانش ­آموز پسر) با سن بین 13 تا 15 سال انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (تعداد=41) و گواه جایدهی (تعداد=41) گردیدند. برنامه توسعه و تقویت ثبات و قالب ذهنی شامل داستان­ ها، نقشه ­های انتخاب، راهنمایی هم­کلاسی­، ارزیابی خود و خود-آموزش ­دهی کلامی (پولیرستک، 2017) برای گروه آزمایش در قالب 9 جلسه 90 دقیقه ­ای (سه روز در هفته) تدوین شده وبه صورت گروهی روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس کوتاه ثبات (داکورث و کیون، 2009)، پرسشنامه استحکام روانی-18 گویه­ای (کلاف و همکاران، 2002) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوارزر و جروسالم، 1995) بودند. تحلیل داده ­ها با نرم ­افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده با روش تحلیل چندمتغیره کوواریانس انجام شد.
یافته ­ها: بر اساس نتایج، برنامه تقویت ثبات منجر به بهبود نگهداری تلاش (0/46 = ηp2)، تداوم علاقه (0/61 = ηp2)، استحکام روانی (0/4646/0 = ηp2) و خودکارآمدی (0/50 = ηp2) در دانش ­آموزان شد. برنامه بر تداوم علاقه (0/61 = ηp2) بیش از همه موثر بود (0/001>P).
نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه تاییدکننده کارآمدی برنامه ثبات بر ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلند مدت، استحکام روانی و خودکارآمدی دانش ­آموزان بوده است و در نتیجه با توجه به نقش تسهیل­ گر ثبات در عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان و موفقیت در مدرسه، ضروری است که مداخلاتی به منظور توسعه ثبات در دانش ­آموزان ارائه شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: استحکام روانی، ثبات، خودکارآمدی، دانش آموز، ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلند مدت
متن کامل [PDF 1342 kb]   (489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/18 | پذیرش: 1401/7/23 | انتشار: 1401/11/23
فهرست منابع
1. Sigmundsson H, Clemente FM, Loftesnes JM. Passion, grit and mindset in football players. New Ideas Psychol. 2020 [DOI:10.1016/j.newideapsych.2020.100797]
3. Duckworth AL, Peterson C, Matthews MD, & Kelly DR. Grit: Perseverance and passion for long-term goals. J Pers Soc Psychol. 2007; 92: 1087-1101. DOI: 10.1037/0022-3514.92.6.1087 [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.92.6.1087]
4. Dweck C, Walton GM, Cohen, GL. Academic tenacity: Mindsets and skills that promote long-term learning. Seattle, WA: Bill & Melinda Gates Foundation; 2014. https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-3514.92.6.1087 [Link]
5. Duckworth AL, Gross JJ. Self-Control and grit: Related but separable determinants of success. Curr Dir Psychol Sci. 2014; 23: 319-325. https://doi.org/10.1177/0963721414541462 [DOI:10.1177/ 0963721414541462 [Link]]
6. Duckworth AL, Yeager DS. Measurement matters: Assessing personal qualities other than cognitive ability for educational purposes. Educ Res. 2015; 44: 237-251. https://doi.org/10.3102/0013189X15584327 [DOI:10.3102/0013189X15584327 [Link]]
7. Sigmundsson H, Haga M, Hermundsdottir F. Passion, grit and mindset in young adults: Exploring the relationship and gender differences. New Ideas Psychol. 2020; 59: 100795. [Link] [DOI:10.1016/j.newideapsych.2020.100795]
8. Soutter M, Seider S. College Access, student success, and the new character education. J Coll Character. 2013; 14: 351-356. https://doi.org/10.1515/jcc-2013-0044 [DOI:10.1515/jcc-2013-0044 [Link]]
9. Cormier DL, Dunn JGH, Dun JC. Examining the domain specificity of grit. Pers Individ Dif. 2019; 139: 349-354. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.11.026 [DOI:10.1016/j.paid.2018.11.026 [Link]]
10. Park D, Tsukayama E, Yu A, Duckworth AL. The development of grit and growth mindset during adolescence. J Exp Child Psychol. 2020; 198: 104889. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2020.104889 [DOI:10.1016/j.jecp.2020.104889[Link]]
11. Clark KN, Malecki CK. Academic grit scale: psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. J Sch Psychol. 2019; 72: 49-66. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.12.001 [DOI:10.1016/j.jsp.2018.12.001 [Link]]
12. Christopoulou M, Lakioti A, Pezirkiandis C, Karakasidou E, Stalikas A. The Role of grit in education: A systematic review. Psychol. 2018; 9: 2951-2971. DOI: 10.4236/psych.2018.915171 [Link] [DOI:10.4236/psych.2018.915171]
13. Akin A, Arslan S. The relationships between achievement goal orientations and grit. Egitim ve Bilim. 2014; 39(175). DOI: 10.15390/EB.2014.2125 [Link] [DOI:10.15390/EB.2014.2125]
14. Eskreis-Winkler L, Duckworth AL, Shulman EP, Beal S. The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Front Psychol. 2014; 5:36. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00036 [DOI:10.3389/fpsyg.2014.00036 [Link]]
15. Galla BM, Plummer BD, White RE, Meketon D, D'Mello SK, Duckworth AL. The Academic Diligence Task (ADT): Assessing individual differences in effort on tedious but important schoolwork. Contemp Educ Psychol. 2014;39(4):314-25. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.08.001 [DOI:10.1016/j.cedpsych.2014.08.001 [Link]]
16. Strayhorn TL. What role does grit play in the academic success of black male collegians at predominantly white institutions? J Afr Am Stud. 2014; 18: 1-10. https://doi.org/10.1007/s12111-012-9243-0 [DOI:10.1007/s12111-012-9243-0 [Link]]
17. Wolters, C. A., & Hussain, M. Investigating grit and its relations with college students' self-regulated learning and academic achievement. Metacogn Learn. 2015; 10: 293-311. https://doi.org/10.1007/s11409-014-9128-9 [DOI:10.1007/s11409-014-9128-9 [Link]]
18. Hodge B, Wright B, Bennett P. The role of grit in determining engagement and academic outcomes for university students. Research in Higher Education. 2018;59(4):448-60. https://doi.org/10.1007/s11162-017-9474-y [DOI:10.1007/s11162-017-9474-y [Link]]
19. Hwang MH, Lim HJ, Ha HS. Effects of grit on the academic success of adult female students at Korean open university. Psychological Reports. 2017; 121: 705-725. https://doi.org/10.1177/0033294117734834 [DOI:10.1177/0033294117734834 [Link]]
20. Lin CLS, Chang, CY. Personality and family context in explaining grit of Taiwanese high school students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2017; 13: 2197-2213. [DOI:10.12973/ eurasia.2017.01221a [Link]]
21. Bagheri Sheykhangafshe F, Shabahang R, Abbasi AS, Mousavi SM, Hajialiani V, Shahryari Sarhadi M. Prediction of educational motivation based on mental toughness and capacity of sustaining effort and interest for long-term purposes. J Child Ment Health. 2020; 6(4):13-22. [Persian] 10.29252/jcmh.6.4.3 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.3]
22. St Clair-Thompson H, Bugler M, Robinson J, Clough P, McGeown SP, Perry J. Mental toughness in education: exploring relationships with attainment, attendance, behaviour and peer relationships. Educ Psychol. 2015; 35(7): 886-907. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.895294 [DOI:10.1080/ 01443410.2014.895294 [Link]]
23. Lin Y, Mutz J, Clough PJ and Papageorgiou KA. Mental toughness and individual differences in learning, educational and work Performance, psychological well-being, and personality: A systematic review. Front. Psychol. 2017; 8: 1345. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01345 [DOI:10.3389/ fpsyg.2017.01345 [Link]]
24. Bagheri Sheykhangafshe F, Abolghasemi A, Kafi Masouleh S M. Predicting Resilience Based on Dark Triad Personality and Psychological Wellbeing in Athletes Students. J Arak Uni Med Sci. 2021; 24 (2) :230-245. [Persian] https://doi.org/10.1080/21520704.2011.563436 [DOI:10.1080/21520704.2011.563436 [Link]]
25. Clough P, Earle K, Sewell D. Mental toughness: The concept and its measurement. Solutions in sport psychology. 2002; 1:32-45. [Link]
26. St Clair-Thompson H, Giles R, McGeown SP, Putwain D, Clough P, Perry J. Mental toughness and transitions to high school and to undergraduate study. Educ Psychol. 2017; 37(7): 792-809. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1184746 [DOI:10.1080/ 01443410.2016.1184746 [Link]]
27. Lin Y, Clough PJ, Welch J, Papageorgiou, KA. Individual differences in mental toughness associate with academic performance and income. Pers Individ Dif. 2017; 113: 178-183. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.03.039 [DOI:10.1016/j.paid.2017.03.039 [Link]]
28. McGeown S, Putwain D, Clair‐Thompson HS, Clough P. Understanding and supporting adolescents' mental toughness in an education context. J Sch Psychol. 2017;54(2):196-209. [Link] [DOI:10.1002/pits.21986]
29. Papageorgiou KA, Malanchini M, Denovan A, Clough PJ, Shakeshaft N, Schofield K, Kovas Y. Longitudinal associations between narcissism, mental toughness and school achievement. Pers Individ Dif. 2018; 131: 105-110. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.04.024 [DOI:10.1016/j.paid.2018.04.024 [Link]]
30. Zulkosky K. Self‐efficacy: A concept analysis. Nurs Forum. 2009; 44: 93-102. https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x [DOI:10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x [Link]]
31. Artino AR Jr. Academic self-efficacy: from educational theory to instructional practice. Perspect Med Educ. 2012; 1(2): 76-85. DOI 10.1007/s40037-012-0012-5 [Link] [DOI:10.1007/S40037-012-0012-5]
32. Doménech-Betoret F, Abellán-Roselló L, Gómez-Artiga A. Self-efficacy, satisfaction, and academic achievement: the mediator role of Students' expectancy-value beliefs. Front Psychol. 2017; 8:1193. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01193 [DOI:10.3389/fpsyg.2017.01193 [Link]]
33. Usher EL, Pajares F. Sources of self-efficacy in school: critical review of the literature and future directions. Rev. Educ. Res. 2008; 78: 751-796. https://doi.org/10.3102/0034654308321456 [DOI:10.3102/0034654308321456 [Link]]
34. Schunk DH. Self-Efficacy and Education and Instruction. In: Maddux J.E. (eds) Self-Efficacy, Adaptation, and Adjustment. The Plenum Series in Social/Clinical Psychology. Springer, Boston, MA; 1995. https://doi.org/ 10.1007/978-1-4419-6868-5_10 [Link] https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6868-5_10 [DOI:10.1007/978-1-4419-6868-5_10 [Link]]
35. Ansong D, Eisensmith SR, Okumu M, Chowa GA. The importance of self-efficacy and educational aspirations for academic achievement in resource-limited countries: Evidence from Ghana. J Adolesc. 2019; 70: 13-23. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.11.003 [DOI:10.1016/j.adolescence.2018.11.003 [Link]]
36. Martínez-Abad F. Identification of factors associated with school effectiveness with data mining techniques: testing a new approach. Front Psychol. 2019; 10:2583. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02583 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02583 [Link]]
37. Polirstok S. Strategies to Improve Academic Achievement in Secondary School Students: Perspectives on Grit and Mindset. SAGE Open. 2017. https://doi.org/10.1177/2158244017745111 [DOI:10.1177/2158244017745111 [Link]]
38. Alan S, Boneva T, Ertac S. Ever failed, try again, succeed better: Results from a randomized educational intervention on grit. J Econ. 2019; 134(3): 1121-1162. https://doi.org/10.1093/qje/qjz006 [DOI:10.1093/qje/qjz006 [Link]]
39. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, & Buchner A. G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods. 2007; 39(2): 175-191. [Link] [DOI:10.3758/BF03193146]
40. McConnell MM, Monteiro S, Bryson GL. Sample size calculations for educational interventions: principles and methods. Can J Anesth/J Can Anesth. 2019; 66: 864-873. https://doi.org/10.1007/s12630-019-01405-9 [DOI:10.1007/s12630-019-01405-9 [Link]]
41. Duckworth AL, Quinn PD. Development and validation of the short grit scale (grit-s). J Pers Assess. 2009; 91(2): 166-174. DOI: 10.1080/00223890802634290 [Link] [DOI:10.1080/00223890802634290]
42. Mullen PR, Crowe A. A psychometric investigation of the Short Grit Scale with a sample of school counselors. Meas Eval Couns Dev. 2018; 51(3): 151-162. https://doi.org/10.1080/07481756.2018.1435194 [DOI:10.1080/07481756.2018.1435194 [Link]]
43. Li J, Zhao Y, Kong F, Du S, Yang S, Wang S. Psychometric assessment of the Short Grit Scale among Chinese adolescents. J Psychoeduc Assess. 2018; 36(3): 291-296. https://doi.org/10.1177/0734282916674858 [DOI:10.1177/0734282916674858 [Link]]
44. Nicholls AR, Morley D, Perry JL. Mentally tough athletes are more aware of unsupportive coaching behaviours: Perceptions of coach behaviour, motivational climate, and mental toughness in sport.
45. Int J Sports Sci Coach. 2016;11(2):172-81. https://doi.org/10.1177/1747954116636714 [DOI:10.1177/1747954116636714 [Link]]
46. Dagnall N, Denovan A, Papageorgiou KA, Clough PJ, Parker A and Drinkwater KG. Psychometric assessment of shortened Mental Toughness Questionnaires (MTQ): Factor structure of the MTQ-18 and the MTQ-10. Front. Psychol. 2019 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01933]
47. 10: 1933. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01933 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01933 [Link]]
48. Sohrabi M, Abedanzade R, Shetab Boushehri N, Parsaei S, Jahanbakhsh H. The relationship between psychological well-being and mental toughness among elders: Mediator role of physical activity. Salmand:
49. Iran J Ageing. 2017; 11(4): 538-549. [Link] [DOI:10.21859/sija-1104538]
50. Schwarzer, R., & Jerusalem, M. Generalized Self-Efficacy Scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston, Measures in health psychology: A user's portfolio. Causal and control beliefs (pp. 35-37). Windsor, UK: NFER-NELSON; 1995. [Link] [DOI:10.1037/t00393-000]
51. Scholz, U., Doña, B.G., Sud, S. and Schwarzer, R., 2002. Is general self-efficacy a universal construct? Psychometric findings from 25 countries. European journal of psychological assessment, 18(3), p.242. DOI: 10.1027//1015-5759.18.3.242 [Link] [DOI:10.1027//1015-5759.18.3.242]
52. Schwarzer R, Born A. Optimistic self-beliefs: Assessment of general perceived self-efficacy in thirteen cultures. World Psychology. 1997; 3: 177-190. [Link]
53. Delavar A, Najafi M, Rezaei AM, Dabiri S, Rezaei N. The psychometric properties of the general self-efficacy scale among university staff. Educ Meas. 2013; 3(12): 87-104. [Persian] [Link]
54. Dweck CS. Implicit theories as organizers of goals and behavior. In P. M. Gollwitzer & H. A. Bargh (Eds.), The psychology of action: Linking cognition and motivation to action (pp. 69-90). New York, NY: Guildford Press; 1996. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Aghamirmohammadali Z, Shabahang R, Bagheri Sheykhangafshe F, Savabi Niri V. Effectiveness of Grit Program on Capacity of Sustaining Effort and Interest for Long-Term Purposes, Mental Toughness, and Self-Efficacy of Students: An Interventional Study. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1045-fa.html

محمدی آرزو، آقامیرمحمدعلی زهرا، شباهنگ رضا، باقری شیخانگفشه فرزین، صوابی نیری وحید. اثربخشی برنامه تقویت ثبات بر ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت، استحکام روانی و خودکارآمدی دانش آموزان: مطالعه ای مداخله ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :31-44

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1045-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660