1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران 3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (2495 مشاهده)
زمینه و هدف:اضطراب کودکان اختلالی شایع بوده و از عوامل متعدد درونفردی و بینفردی، تأثیر میپذیرد. بر اساس مطالعات انجام شده به نظر میرسد مؤلفههای فکر، احساس، و رفتار والد و کودک، تأثیر متفاوتی بر اضطراب کودکان دارند. هدف از انجام این این پژوهش تعیین رابطه سوگیری شناختی، حساسیت اضطرابی، و باورهای مادر با اضطراب کودک با نقش واسطهای راهبردهای کنارآمدن کودکان بود. روش:روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم و ششممدارس غیردولتی (۱۱-۱۲ سال) شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ بودند که نمونهای به تعداد ۲۷۹ دانشآموز (۱۵۰ دختر، ۱۲۹ پسر) به همراه مادران آنها از مدارس ناحیه ۳ آموزش و پرورش به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای حساسیت اضطرابی (تسائو و همکاران، ۲۰۰۶)، خطای شناختی (کوین و همکاران، ۲۰۱۱)، راهبردهای کنارآمدن (هرناندز، ۲۰۰۸)، اضطراب (مارچ و همکاران، ۱۹۹۷) و پرسشنامه باورهای والدین درباره اضطراب (چوربیتا، ۲۰۱۰) استفاده شد. برای تحلیل دادههای به دستآمده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد حساسیت اضطرابی، باورهای مادر و راهبردهای کنارآمدن، به صورت مستقیم بر اضطراب کودکان تأثیر دارند. همچنین نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که حساسیت اضطرابی، سوگیری شناختی، و باورهای مادر از طریق راهبردهای کنارآمدن، بر اضطراب کودک تأثیر غیرمستقیم دارند (۰5/۰=p). نتیجهگیری:نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای راهبردهای کنارآمدن در رابطه حساسیت اضطرابی، سوگیری شناختی کودک، و باورهای مادر با اضطراب کودک، نقش مهمی دارند؛ بنابراین آموزشهای شناختی به مادر و کودک و در نتیجه بهبود راهبردهای کنار آمدن کودک، میتواند در کاهش اضطراب کودک بسیار مؤثر باشد.
Zeinali S, Poursharifi H, Babapour J, Mahmood Aliloo M, Khanjani Z. The Relationship between Cognitive Bias, Anxiety Sensitivity and Maternal Beliefs and Anxiety in Children: The Mediating Role of Coping Strategies. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :53-66 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1065-fa.html
زینالی شیرین، پورشریفی حمید، باباپور جلیل، محمود علیلو مجید، خانجانی زینب. رابطه سوگیری شناختی، حساسیت اضطرابی و باورهای مادر با اضطراب کودک: نقش واسطه ای راهبردهای کنارآمدن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :53-66