[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 43-30 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین روابط علی بین شیوه های والدگری مادران و مشکلات هیجانی فرزندان دختر بر اساس نقش میانجی‌گر دشواری های بین فردی
مهین ترابی1 ، صادق تقی لو* 2، محسن جدیدی3
1- واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس ، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا ، ایران
3- گروه روان‌شناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
چکیده:   (2338 مشاهده)
زمینه و هدف: والدگری به شیوه ‏های اجتماعی‏ سازی فرزندان از سوی مراقبان مربوط می ‏شود که گاهی اوقات می‏ تواند روابط والدین را به ‏خصوص با فرزندان دختر به کشاکش بکشد؛ در نتیجه والدین و فرزندان با مشکلات عاطفی و اجتماعی مختلفی روبرو می‏ شوند که لازم است برای حل آنها تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند. پژوهش حاضر به بررسی و تبیین روابط علی­ بین شیوه ­های والدگری مادران و مشکلات هیجانی فرزندان دختر بر اساس نقش میانجی­ گر دشواری­ های بین ­فردی پرداخته است.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دختران مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی1400- 1399 به همراه مادران تشکیل دادند. در این پژوهش 256 دانش ­آموز دختر به همراه مادران خود شرکت داشتند که در مجموع 512 شرکت­کننده این مجموع را تشکیل داده­اند و بر اساس نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ‏های پژوهش از پرسشنامه ­های مقیاس دشواری­ های بین­ فردی (1996)، پرسشنامه سبک والدگری بامریند (1991)، و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی لاوی­بند و لاوی­بند (1995) استفاده شد تحلیل داده ­ها با روش مدل­یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­افزار AMOS انجام شد.
یافته ­ها: بر اساس نتایج به ‏دست آمده سبک والدگری استبدادی و دشواری­ های بین­ فردی نقش مثبت و معناداری بر مشکلات هیجانی دارد (0/05>p ) و نقش میانجی­­ گر دشواری­ های بین‏ فردی نیز معنادار است (05/0>p ).   
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته‏ های به ‏دست آمده می‏توان نتیجه گرفت بین سبک­ تربیتی استبدادی و مشکلات هیجانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و دشواری ‏های بین‏ فردی نیز در این رابطه نقش میانجی­ گر دارند. بنابراین، توجه به نقش سبک ‏های تربیتی والدین و ایجاد روابط مناسب والد کودک در پیشگیری از مشکلات هیجانی دارای اهمیت است.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: شیوه های والدگری، مشکلات هیجانی، دشواری های بین فردی
متن کامل [PDF 1328 kb]   (691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1400/4/3 | انتشار: 1400/8/3
فهرست منابع
1. Qannadi F, Abdollahi MH. The relationship between perceptions of parental behavior and early maladaptive schemas. Clinical Psychology Studies. 2014; 4(16): 129-151. [Persian]. [Link]
2. Qara Gozlu, Nadia, & Atadokht. Predicting Depression, Anxiety and Stress in Male Adolescents Based on Maternal Parenting Style: Assessing the Predictive Role of Authoritarian Parenting Style. Scientific Journal of Psychological Development. 2018; 7 (6): 101-116. [Persian]. [Link]
3. Heydari J, Azimi H, Mahmoudi GH, Mohammadpour RA. Prevalence of behavior-emotional disorders and its associated factors among the primary school students of Sari Township in 2006. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2007; 16(56): 91-100. [Persian]. [Link]
4. Lavin R, Bucci S, Varese F, Berry K. The relationship between insecure attachment and paranoia in psychosis: A systematic literature review. Br J Clin Psychol. 2020; 59(1): 39-65. [Link] [DOI:10.1111/bjc.12231]
5. Abbasi M, Davarpanah A, Addavi H. The study model of child-mother relationship and positive and negative affections with anxiety disorders. Biannual Journal of Applied Counseling. 2017; 7(2): 69-82. [Persian]. [Link]
6. Alizadeh, S., Talib, M. B., Abdullah, R., & Mansor, M. Relationship between Parenting Style and Children's Behavior Problems. Asian Social Science ASS. 2011; 7(12). [Link] [DOI:10.5539/ass.v7n12p195]
7. Lima L, Behlau M. Pediatric Vocal Symptoms Questionnaire (PVSQ): Four new versions for parental evaluation and self-evaluation. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 2020. [Link] [DOI:10.1016/j.ijporl.2019.109816]
8. Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child development.1991; 62(5): 1049-1065. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.1991.tb01588.x]
9. Martin CL. Cognitive theories of gender development. In: Eckes T, Trautner HM, editor. The developmental social psychology of gender. Psychology Press; 2012, pp: 105-136. [Link] [DOI:10.4324/9781410605245-11]
10. Robinson CC, Mandleco B, Olsen SF, Hart CH. The parenting styles and dimensions questionnaire (PSDQ). Handbook of family measurement techniques. 2001; 3:319-21. [Link]
11. Aqdasi, Ali Naghi; Najafi, Solmaz; Ismaili, Roghayeh; Panah Ali, Amir and Mohammadi, Akbar. Comparison of parenting practices of delinquent and normal male adolescent boys. Journal of Women and Family Studies, 2013 Volume 4, Number 13, pp. 151-141. [Persian] [Link]
12. McEvoy, P. M., Burgess, M. M., Page, A. C., Nathan, P., & Fursland, A. Interpersonal problems across anxiety, depression, and eating disorders: A transdiagnostic examination. British Journal of Clinical Psychology.2013; 52(2): 129-147. [Link] [DOI:10.1111/bjc.12005]
13. NIkoogoftar M, Seghatoleslam S. The role of parenting styles in predicting adolescent behavioral and emotional problems. [Link]
14. Aftab R. Mediating role of interpersonal problems in the relationship between experiential avoidance with depression and anxiety. [Persian] [Link]
15. Zalpour, Khadijeh, Shahidi, Shahriyar, Zarani, Fariba, Mazaheri, Mohammad Ali, Heidari, Mahmoud. Comparison of interpersonal problems and aggression in students with pathological narcissism of arrogant, vulnerable, and individuals without these traits. Clinical Psychology Studies; 2017, 6 (22), 1-18. [Persian] [Link]
16. Quilty LC, Mainland BJ, McBride C, Bagby RM. Interpersonal problems and impacts: Further evidence for the role of interpersonal functioning in treatment outcome in major depressive disorder. Journal of Affective Disorders. 2013 Sep 5; 150(2):393-400. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2013.04.030]
17. Bell KM, Higgins L. The impact of childhood emotional abuse and experiential avoidance on maladaptive problem solving and intimate partner violence. Behavioral Sciences. 2015 Jun; 5(2):154-75. [Link] [DOI:10.3390/bs5020154]
18. Beidel, D. C., Turner, S. M., & Morris, T. L. Psychopathology of childhood social phobia. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.1999;38(6): 643-650.‏ [Link] [DOI:10.1097/00004583-199906000-00010]
19. Wittchen, H. U., Stein, M. B., & Kessler, R. C. Social fears and social phobia in a community sample of adolescents and young adults: prevalence, risk factors and co-morbidity. Psychological medicine.1991;29(2): 309-323.‏ [Link] [DOI:10.1017/S0033291798008174]
20. Essau, C. A., Conradt, J., & Petermann, F. Frequency and comorbidity of social phobia and social fears in adolescents. Behaviour research and therapy. 1991; 37(9): 831-843. [Link]
21. Van Ameringen, M., Mancini, C., & Farvolden, P. The impact of anxiety disorders on educational achievement. Journal of anxiety disorders.2003; 17(5): 561-571.‏ [Link] [DOI:10.1016/S0887-6185(02)00228-1]
22. Welsh, M., Parke, R. D., Widaman, K., & O'Neil, R. Linkages between children's social and academic competence: A longitudinal analysis. Journal of school psychology.2001;39(6): 463-482.‏ [Link] [DOI:10.1016/S0022-4405(01)00084-X]
23. Mayseless, O., Wiseman, H., & Hai, I. Adolescents' relationships with father, mother, and same-gender friend. Journal of Adolescent Research.1998;13(1): 101-123. ‏[Link] [DOI:10.1177/0743554898131006]
24. Steinberg, L., Lamborn, S. D., Darling, N., Mounts, N. S., & Dornbusch, S. M. Over‐time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child development.1994;65(3): 754-770.‏ [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.1994.tb00781.x]
25. Beidel, D. C., Turner, S. M., & Morris, T. L. Psychopathology of childhood social phobia. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.1999; 38(6):643-650.‏ [Link] [DOI:10.1097/00004583-199906000-00010]
26. Clark, D. B., & Kirisci, L. Posttraumatic stress disorder, depression, alcohol use disorders and quality of life in adolescents. Anxiety.1996; 2(5): 226-233.‏ [Link] https://doi.org/10.1002/(SICI)1522-7154(1996)2:5<226::AID-ANXI4>3.0.CO;2-K [DOI:10.1002/(SICI)1522-7154(1996)2:53.0.CO;2-K]
27. Fehm, L., Pelissolo, A., Furmark, T., & Wittchen, H. U. Size and burden of social phobia in Europe. European neuropsychopharmacology. 2008; 15(4): 453-462. [Link] [DOI:10.1016/j.euroneuro.2005.04.002]
28. Soleymani, M., Sadipoor, E., & Asadzadeh, H. Relationship between using mobile phone's virtual social media and students' academic procrastination, feeling lonely and mental health. Information and Communication Technology in Educational Sciences.2016; 6(4): 127-144 [Link]
29. Zokaeifar, A., & Mousazadeh, T. The Role of Parental Parenting Styles in Predicting Social Development of Preschool Children 5 and 6. Quarterly Social Psychology Research.2020 10(37), 87-100. [Link]
30. Quilty LC, Mainland BJ, McBride C, Bagby RM. Interpersonal problems and impacts: Further evidence for the role of interpersonal functioning in treatment outcome in major depressive disorder. Journal of Affective Disorders. 2013 Sep 5; 150(2):393-400. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2013.04.030]
31. Bayrami, M., & Bahadori Khosroshahi, J. The Relationship between Child-Rearing Practices and Academic achievement of Guidance School Students of Ilkhechi. Journal of Instruction and Evaluation.2010; 3(10): 7-21.‏ [Link]
32. Stern BL, Kim Y, Trull TJ, Scarpa A, Pilkonis P. Inventory of Interpersonal Problems Personality Disorder scales: Operating characteristics and confirmatory factor analysis in nonclinical samples. Journal of Personality Assessment. 2000 Jun 1; 74(3):459-71. [Link] [DOI:10.1207/S15327752JPA7403_9]
33. Baumrind, D. Differentiating between confrontive and coercive kinds of parental power-assertive disciplinary practices. Human Development.2012; 55(2): 35- 51. [Link] [DOI:10.1159/000337962]
34. Beck AT, Steer RA, Ball R, Ranieri WF. Comparison of Beck Depression Inventories-IA and-II in psychiatric outpatients. Journal of personality assessment. 1996 Dec 1; 67(3):588-97. [Link] [DOI:10.1207/s15327752jpa6703_13]
35. Sahebi A, Asghari MJ, Salari RS. Validation of depression anxiety and stress scale (DASS-21) for an Iranian population. J Iranian Psychol 2005; 1(4): 299-312. [Persian]. [Link]
36. Pilkonis, P. A., Kim, Y., Proietti, J. M., & Barkham, M. Scales for personality disorders developed from the Inventory of Interpersonal Problems. Journal of Personality Disorders.1996; 10(4): 355-369.‏ [Link] [DOI:10.1521/pedi.1996.10.4.355]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi M, Taghiloo S, Jadidi M. Explaining the Causal Correlations between Maternal Parenting Styles and Emotional Problems of Daughters based on the Mediating Role of Interpersonal Problems. J Child Ment Health 2021; 8 (3) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1079-fa.html

ترابی مهین، تقی لو صادق، جدیدی محسن. تبیین روابط علی بین شیوه های والدگری مادران و مشکلات هیجانی فرزندان دختر بر اساس نقش میانجی‌گر دشواری های بین فردی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :30-43

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1079-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645