[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 93-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی روابط ساختاری کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی: نقش میانجی مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی
اعظم صمصامی1 ، لیلا ذوقی* 2، محمد مهدی شریعت باقری3
1- واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1590 مشاهده)
زمینه و هدف: در عصر حاضر کیفیت و کمیت تحصیل، نقش مهمی در آینده فرد ایفا می­کند و از جمله راهبردهای یادگیری مؤثر و مناسب، کمک ­طلبی یا جست­و­جوی کمک تحصیلی از دیگران است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری کمک ­طلبی تحصیلی بر اساس خودتعیین­ گری و شکفتگی با نقش میانجی مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش ­آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ­ها توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که 454 نفر از آنان به روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای به­ عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسش­نامه­ های کمک­طلبی رایان و پنتریچ (1997)، نیازهای اساسی خودتعیین­ گری ایلاردی، لئون، کیسر و رایان (1993)، مقیاس شکفتگی داینر و همکاران (2008)، مقیاس مشارکت تحصیلی شوفلی و بکر (2006)، و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران (1991)، پاسخ دادند. پس از جمع ­آوری پرسشنامه­ ها، داده ­های استخراج شده با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شدند.
یافته ‏ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ­ها برخوردار است. نتایج بین خودتعیین­ گری، شکفتگی، مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی با کمک طلبی رابطه معنادار نشان دادند (0/01> P) و همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد اثر غیرمستقیم خودتعیین­ گری بر کمک­طلبی از طریق باورهای انگیزشی 0/147 و اثر غیرمستقیم شکفتگی بر کمک ­طلبی از طریق باورهای انگیزشی 0/139 است که در سطح 0/01 معنا‌دار است.
نتیجه‏ گیری: نتایج نشان دادند که خودتعیین­ گری و شکفتگی به‌طور مستقیم بر کمک­ طلبی دانش­ آموزان مؤثر هستند و اثر غیرمستقیم خودتعیین­ گری و شکفتگی از طریق باورهای انگیزشی به ارتقا رفتار کمک­ طلبی در دانش ­آموزان کمک می ­کند.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: کمک طلبی، مشارکت تحصیلی، باورهای انگیزشی، خودتعیین گری، شکفتگی
متن کامل [PDF 1333 kb]   (817 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1400/6/31
فهرست منابع
1. 1. Strohmeier D, Gradinger P, Wagner P. Intercultural Competence Development Among University Students from a Self-Regulated Learning Perspective. Zeitschrift für Psychologie. 2017. [Link] [DOI:10.1027/2151-2604/a000282]
2. 2. Kosyluk KA, Conner KO, Al-Khouja M, Bink A, Buchholz B, Ellefson S, ... & Corrigan PW. Factors predicting help-seeking for mental illness among college students. Journal of Mental Health. 2021; 30(3): 300-307.‌ [Link] [DOI:10.1080/09638237.2020.1739245]
3. 3. McDermott RC, Smith PN, Borgogna N, Booth N, Granato S, Sevig TD. College students' conformity to masculine role norms and help-seeking intentions for suicidal thoughts. Psychology of Men & Masculinity. 2018;19(3):340. [Link] [DOI:10.1037/men0000107]
4. 4. Newman RS. Freedom's prophet: Bishop Richard Allen, the AME Church, and the black founding fathers: NYU Press. New York, NY: New York University. 2008.
5. 5. Karabenick SA. Classroom and technology-supported help-seeking: The need for converging research paradigms. Learning and instruction. 2011; 21(2): 290-296. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2010.07.007]
6. 6. Holt LJ. Attitudes about help-seeking mediate the relation between parent attachment and academic adjustment in first-year college students. Journal of College Student Development. 2014; 55(4): 418-423.‌ [Link] [DOI:10.1353/csd.2014.0039]
7. 7. McDermott RC, Smith PN, Borgogna N, Booth N, Granato S, Sevig TD. College students' conformity to masculine role norms and help-seeking intentions for suicidal thoughts. Psychology of Men & Masculinity. 2018;19(3):340. [Link] [DOI:10.1037/men0000107]
8. 8. Deci EL. Vansteenkiste M. Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology.‌ 2003. [Link]
9. 9. Jalili F. The Effect of Self-determination Training and Gender on Help-seeking of Students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2019; 20(1): pp. 122-126. [Link]
10. Keyes CLM. Toward a science of mental health. Oxford handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press. 2011: 5-12.
11. Ghadampour E., Mirderikvand F, Beyranvand K. The effectiveness of logo therapy training on boredom and flourishing of female high school students. Positive Psychology Research. 2018; 4(2): 1-12. [Link]
12. Deci EL, Ryan RM. Levels of analysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of psychological needs. Psychological Inquiry. 2011; 22(1): 17-22. [Link] [DOI:10.1080/1047840X.2011.545978]
13. Reschly A, Christenson SL. School completion. In G.Bear and k. Minke (Eds). Children needs: Development, prevention & intervention (147-169). Washington DC: National Association of school psychologist. 2006. [Link]
14. Linnenbrink EA, Pintrich PR. The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading &Writing Quarterly. 2003; 19(2): 119-137. ‌[Link] [DOI:10.1080/10573560308223]
15. Guhn M, Emerson SD, Gouzouasis P. A population-level analysis of associations between school music participation and academic achievement. Journal of Educational Psychology. 2020; 112(2), 308.‌ https://doi.org/10.1037/edu0000376 [DOI:10.1037/edu0000376 . [Link]]
16. Nasa G, Sharma HL. A study on the impact of academic self-efficacy and academic help-seeking behavior on goal orientation of secondary school students. International Journal of Research in Social Sciences. 2018; 8(4):929-940. [Link]
17. Seif MH, Rastegar A, Talebi S, Yadegar M, Qaeedi R. Presenting causal model of goals orientation dimensions relations and academic help-seeking: The role of academic engagement and self-efficiency. Journal of School Psychology. 2020; 9(3): 139-161. ‌[Link]
18. Nowack K. Facilitating successful behavior change: Beyond goal setting to goal flourishing. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 2017; 69(3): 153. [Link] [DOI:10.1037/cpb0000088]
19. Liou PY, Wang CL, Lin JJ, Areepattamannil S. Assessing students' motivational beliefs about learning science across grade level and gender. The Journal of Experimental Education. 2021; 89(4): 605-624.‌ [Link] [DOI:10.1080/00220973.2020.1721413]
20. Souri Z, Souri Z. The Relationship between Motivational Beliefs and Helpful Behavior and Attitudes Towards Mathematics in Third Grade High School Students in Khorramabad District 1, First International Conference on Development and Promotion of Humanities in Society. Association for Development and Promotion of Basic Sciences and Technologies. 2017. [Link]
21. Wehmeyer ML. Self‐determination: A family affair. Family Relations. 2014; 63(1): 178-184. [Link] [DOI:10.1111/fare.12052]
22. Jalili F, Arefi M, Qamrani A, Manshii G.The effectiveness of Self-determination Education on Academic Motivation and Academic Flow of Farhangian University Students in Birjand. Journal of Educational Psychology Studies. 2019; 16(34): 58-27. [Link]
23. Ghadampour E, Mirderikvand F, Beyranvand K. The effectiveness of logo therapy training on boredom and flourishing of female high school students. Positive Psychology Research. 2018; 4(2): 1-12. [Link]
24. Ryan AM, Pintrich PR. "Should I ask for help?" The role of motivation and attitudes in adolescents' help-seeking in math class. Journal of educational psychology. 1997; 89(2): 329.‌ [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.89.2.329]
25. Ghanbari TM, Shikhileslami R, Fouladchang M, Hosseinchari M. Meta Cognitive Knowledge and School Well-Being: The Mediating Role of Academic Help-seeking. Developmental Psychology. 2019; 16(61):49-60.‌ [Persian] [Link]
26. Ilardi BC, Leone D, Kasser T, Ryan RM. Employee and supervisor ratings of motivation: Main effects and discrepancies associated with job satisfaction and adjustment in a factory setting 1. Journal of applied social psychology. 1993; 23(21): 1789-1805.‌ [Link] [DOI:10.1111/j.1559-1816.1993.tb01066.x]
27. Shahsiah N, Rezapour Mirsaleh Y, Safi M. Structural Modelling of the Relationship between Mindfulness, Self-Determination, Self-Compassion and Alexithymia in Girl Students Engaged in Self-Injury. Journal of Modern Psychological Researches. 2021; 15(60): 149-169. [Persian] [Link]
28. Diener E, Biswas-Diener R. Happiness: Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth. Malden, MA: Blackwell Publishing. 2008: 22-37. [DOI:10.1002/9781444305159]
29. Ghadampour E, Mirderikvand F, Beyranvand K. The effectiveness of logo therapy training on boredom and flourishing of female high school students. Positive Psychology Research. 2018; 4(2): 1-12. [Link]
30. Schaufeli WB, Bakker AB, Salanova M. The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement. 2006; 66(4):701-16. [Link] [DOI:10.1177/0013164405282471]
31. Azadi dehbidi F, foolad chang M. Causal Model of Academic Engagement: The Role of Academic Support and Academic Self-Regulation. Journal of Instruction and Evaluation, 2019; 12(47): 159-183. [Link]
32. Pintrich PR, Zusho A. Student motivation and self-regulated learning in the college classroom. Higher education: Handbook of theory and research: Springer; 2002. p. 55-128. [Link] [DOI:10.1007/978-94-010-0245-5_2]
33. Chalmeh R, latifiyan M. Characteristics of Metacognitive Learning Environment and Academic Achievement: Investigating the Mediating Role of Motivational Beliefs in Students. Journal of Applied Psychology. 2012; 6(3):43-58. [Persian] [Link]
34. Chou CP, Bentler PM. Estimates and tests in structural equation modeling. 1995: 105-121. [Link]
35. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications. 2015: 22-41. [Link]
36. Steiger JH. Understanding the limitations of global fit assessment in structural equation modeling. Personality and Individual differences. 2007; 42(5), 893-898. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2006.09.017]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samsami A, Zoghi L, Shariat Bagheri M M. Modeling Structural Relationships of Students' Help-seeking based on Self-Determination and Flourishing: The Mediating Role of Academic Participation and Motivational Beliefs. J Child Ment Health 2021; 8 (2) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1080-fa.html

صمصامی اعظم، ذوقی لیلا، شریعت باقری محمد مهدی. مدل یابی روابط ساختاری کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی: نقش میانجی مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :78-93

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1080-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645