[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 101-130 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان کم توان ذهنی خفیف
حسن جعفرپور ، بهمن اکبری ، ایرج شاکری نیا ، سامره اسدی مجره
گروه روان‌شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (76 مشاهده)
مقدمه و هدف: داشتن فرزند کم­توان ذهنی برای والدین به خصوص مادران به عنوان مراقبان اصلی، مشکلات روان‌شناختی فزاینده‌ای را به همراه دارد. روش­های مختلفی در سال­های اخیر برای درمان این مشکلات در سطوح پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گرفته است که پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهن­آگاهی بر بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی ­ذهنی خفیف انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه‌تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مادران دارای کودک مبتلا به کم‌توانی ذهنی خفیف مراجعه‌کننده به مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل می‌دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 36 نفر از این مادران انتخاب، و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 12 مادر) به صورت تصادفی جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس پاسخ نشخواری (نولن­هوکسما  و مارو، 1991) استفاده شد و پس اجرای 9 جلسه آموزشی 90 دقیقه‌ای تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی برای دو گروه آزمایشی، هر سه گروه مورد سنجش مجدد در مرحله پس‌آزمون قرار گرفتند. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری در محیط نرم‌افزار SPSS-22 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی، تأثیر معناداری بر کاهش نشخوار فکری کلی و مؤلفه­های آن در مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی ذهنی خفیف دارد (01/0>P). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، بین آموزش تنظیم هیجان و آموزش ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری کلی و مؤلفه‌های آن، تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0P>).
نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته‌ها می‌توان بیان کرد که آموزش تنظیم هیجان با ارتقای بازسازی هیجانی، کاهش پردازش خودارجاعی منفی، و افزایش توانایی انجام رفتارهای هدفمند؛ و آموزش ذهن‌آگاهی با افزایش آگاهی از تجربیات لحظه کنونی و پردازش کارآمدتر اطلاعات، در بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی­ ذهنی خفیف مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: کم توانی ذهنی، نشخوار فکری، آموزش تنظیم هیجان، آموزش ذهن آگاهی، مادران
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1399/12/22 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarpour H, Akbari B, Shakernia I, Asadi Mojreh S. Comparison of the Effectiveness of Emotion Regulation Training and Mindfulness Training on the Reduction Rumination in the Mothers of Children with Mild Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2021; 7 (4) :101-130
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1082-fa.html

جعفرپور حسن، اکبری بهمن، شاکری نیا ایرج، اسدی مجره سامره. مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان کم توان ذهنی خفیف. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :101-130

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1082-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4287