زمینه و هدف: کودکانی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند اغلب از ابتدای دوره کودکی با مشکلات متعدد رفتاری و شناختی مانند مشکلاتی در غذا خوردن، لباس پوشیدن، ارتباط زبانی و فعالیت حرکتی روبهرو هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تحلیل رفتار کاربردی به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در افزایش خودیاری کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری دربرگیرنده تمامی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم سنین پیشدبستان و دبستان شهر تهران در سال 1394 بودند. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام شد و تعداد 30 نفر نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شده اند (15 نفر در هر گروه)؛ شرکتکنندگان قبل و بعد از آموزش به مقیاس بلوغ اجتماعی وایلند (1953) و فهرست گارز (1994) پاسخ دادند. روش تحلیل رفتار کاربردی به والدین آموزش داده شد تا والدین از این روش برای افزایش مهارت های خودیاری کودکان شان استفاده کنند. مداخله بهصورت گروهی در 10 جلسه نیمساعته برگزار شد. بهمنظور تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس یکمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس یکمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مقیاس خودیاری کودکان پس از اجرای برنامه مداخله تحلیل رفتار کاربردی به والدین وجود دارد (001/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به تنیدگی بالای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم و خودیاری پایین کودکان مبتلا به اتیسم، آموزش برنامه تحلیل رفتار کاربردی و تقویت مهارتهای ارتباطی ضروری به نظر میرسد. تلویحات ضمنی نتایج پژوهش حاضر در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Fami Tafreshi F, Mohammadi M R, Sharifi Saki S, Ahmadi H, Karimi R, Aakhte M. Effectiveness of Training Applied Behavior Analysis to Parents on Increasing Self-help of Children with Autism. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :9-18 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-109-fa.html
فمی تفرشی فرزانه، محمدی محمدرضا، شریفی ساکی شیدا، احمدی هادی، کریمی رضا، آخته مریم. اثربخشی آموزش تحلیل رفتار کاربردی به والدین بر افزایش خودیاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم . فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :9-18