[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 9-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تحلیل رفتار کاربردی به والدین بر افزایش خودیاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم
فرزانه فمی تفرشی، محمدرضا محمدی، شیدا شریفی ساکی، هادی احمدی، رضا کریمی، مریم آخته
چکیده:   (3161 مشاهده)

زمینه و هدف: کودکانی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند اغلب از ابتدای دوره کودکی با مشکلات متعدد رفتاری و شناختی مانند مشکلاتی در غذا خوردن، لباس پوشیدن، ارتباط زبانی و فعالیت حرکتی رو‌به‌رو هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تحلیل رفتار کاربردی به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در افزایش خودیاری کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد.

روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی همراه با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری دربرگیرنده تمامی والدین کودکان مبتلا به  اوتیسم سنین پیش‌دبستان و دبستان شهر تهران در سال 1394 بودند. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام شد و تعداد 30 نفر نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شده­ اند (15 نفر در هر گروه)؛ شرکت‌کنندگان قبل و بعد از آموزش به مقیاس بلوغ اجتماعی وایلند (1953) و فهرست گارز (1994) پاسخ دادند. روش تحلیل رفتار کاربردی به والدین آموزش داده شد تا والدین از این روش برای افزایش مهارت­ های خودیاری کودکان شان استفاده کنند. مداخله به‌صورت گروهی در 10 جلسه نیم­ساعته برگزار شد. به‌منظور تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس یک­متغیره نشان داد که تفاوت معناداری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مقیاس خودیاری کودکان پس از اجرای برنامه مداخله تحلیل رفتار کاربردی به والدین وجود دارد (001/0p<).

نتیجه‌گیری: با توجه به تنیدگی بالای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم و خودیاری پایین کودکان مبتلا به اتیسم، آموزش‌ برنامه تحلیل رفتار کاربردی و تقویت مهارت‌های ارتباطی ضروری به نظر می‌رسد. تلویحات ضمنی نتایج پژوهش حاضر در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، خودیاری، کودکان مبتلا به اوتیسم
متن کامل [PDF 965 kb]   (1571 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fami Tafreshi F, Mohammadi M R, Sharifi Saki S, Ahmadi H, Karimi R, Aakhte M. Effectiveness of Training Applied Behavior Analysis to Parents on Increasing Self-help of Children with Autism. jcmh. 2016; 3 (1) :9-18
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-109-fa.html

فمی تفرشی فرزانه، محمدی محمدرضا، شریفی ساکی شیدا، احمدی هادی، کریمی رضا، آخته مریم. اثربخشی آموزش تحلیل رفتار کاربردی به والدین بر افزایش خودیاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم . فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :9-18

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-109-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991