[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 59-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش شفقت به خود برحرمت خود‌‌‌ و تنیدگی ادراک‌شده مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
علیرضا محمدی سنگاچین دوست1 ، عباسعلی حسین‌خانزاده* 2، مریم کوشا3 ، اشکان ناصح2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، شناختی و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (1781 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی یکی از رایج‌ترین اختلال‌های دوره کودکی با میزان شیوع نسبتاً بالا است که می‌تواند مشکلات فراوانی به علت رفتارهای تکانشی، فزون‌کنشی، و نارسایی توجه برای فرد مبتلا، همسالان، معلمان، و والدین در زمینه‌های مختلف آموزشی‌‌، اجتماعی، و خانوادگی ایجاد کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شفقت به خود بر حرمت خود و تنیدگی ادراک‌شده مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی انجام شد.
روش: در این پژوهش از روش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شده و جامعه آماری آن شامل مادران کودکان 5 تا 11 سال با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی شهر رشت در سال 1400-1399 بود. نمونه‌ مورد مطالعه نیز شامل 28 مادر از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه به شیوه تصادفی جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی در دوره آموزشی شفقت به صورت گروهی شرکت داده شدند، ولی گروه گواه در این مدت هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند و فقط جلساتی جهت پاسخدهی به برخی سوالات نامرتبط با حوزه شفقت‌ورزی برای آنها برگزار شد. هر دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پس‌آزمون با پرسشنامه حرمت خود سورنسن (2006) و پرسشنامه تنیدگی ادراک‌شده کوهن و همکاران (1983) ارزیابی شدند. تحلیل داده‌ها نیز با آزمون t مستقل با نمرات افتراقی نرم­افزار SPSS26 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج مداخله آموزش شفقت در مرحله پس‌آزمون حاکی از آن بود که به طور معناداری نمرات حرمت خود گروه آزمایش، افزایش (001/0 p<، 571/11-=t) و نمرات تنیدگی ادراک‌شده، کاهش ( 001/0p<، 642/9-=t) یافته است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش شفقت­ با تأکید بر مؤفه‌هایی همچون مهربانی با خود در زمان تنش و سختی‌ها، اشتراکات انسانی، ذهن‌آگاهی و حضور در لحظه، و همچنین با قرارگیری در گروه همنوعان خود باعث بهبود سطوح حرمت خود و کاهش تنیدگی ادراک‌شده مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی شده است. بنابراین می‌تواند به عنوان یکی از محورهای آموزش والدین، توسط متخصصان حوزه‌های مختلف اجرا شود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی، شفقت به خود، حرمت خود، تنیدگی ادراک‌شده، مادران
متن کامل [PDF 1630 kb]   (574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/7 | پذیرش: 1401/12/4 | انتشار: 1402/2/4
فهرست منابع
1. Kazda L, Bell K, Thomas R, McGeechan K, Sims R, Barratt A. Overdiagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents: a systematic scoping review. JAMA network open. 2021; 4(4): e215335. https://doi.org/ 10.1111/bjc.12043 [Link] https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.5335 [DOI:10.1111/bjc.12043 [Link]]
2. Bytoft B, Knorr S, Vlachova Z, Jensen RB, Mathiesen ER, Beck-Nielsen H, Gravholt CH, Jensen DM, Clausen TD, Mortensen EL, Damm P. Assessment of attention deficits in adolescent offspring exposed to maternal type 1 diabetes. PloS one. 2017;12(1): e0169308. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0169308 [DOI:10.1371/ journal.pone.0169308 [Link]]
3. Hoseinzadeh Maleki Z, Rasoolzadeh Tabatabaei K, Mashhadi A, Moharreri F. Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Preschool Age: Lived Experiences of Mothers. J Child Ment Health. 2019; 6 (1): 265-275. [Persian] https://doi.org/10.1371/journal.pone.0169308 [DOI:10.1371/journal.pone.0169308 [Link]]
4. Yadav SK, Bhat AA, Hashem S, Nisar S, Kamal M, Syed N, Temanni MR, Gupta RK, Kamran S, Azeem MW, Srivastava AK. Genetic variations influence brain changes in patients with attention-deficit hyperactivity disorder. Translational Psychiatry. 2021;11(1):1-24. https://doi.org/ 10.1038/s41398-021-01473-w [Link] https://doi.org/10.1038/s41398-021-01473-w [DOI:10.1038/s41398-021-01473-w [Link]]
5. Johnstone JM, Hatsu I, Tost G, Srikanth P, Eiterman LP, Bruton AM, Ast HK, Robinette LM, Stern MM, Millington EG, Gracious BL. Micronutrients for attention-deficit/hyperactivity disorder in youths: a placebo-controlled randomized clinical trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2022;61(5):647-61. https://doi.org/ 10.1016/j.jaac.2021.07.005 [Link] https://doi.org/10.1016/j.jaac.2021.07.005 [DOI:10.1016/j.jaac.2021.07.005 [Link]]
6. Gamble SA, Chronis-Tuscano A, Roberts JE, Ciesla JA, Pelham WE. Self-esteem reactivity among mothers of children with attention-deficit/hyperactivity disorder: the moderating role of depression history. Cognitive therapy and research. 2013;37(6):1233-42. https://doi.org/10.1007/s10608-013-9562-z [DOI:10.1007/ s10608-013-9562-z [Link]]
7. Glass K, Flory K, Martin A, Hankin BL. ADHD and comorbid conduct problems among adolescents: associations with self-esteem and substance use. Atten Defic Hyperact Disord. 2011;3(1):29-39. https://doi.org/ 10.1007/s12402-010-0042-y [Link] https://doi.org/10.1007/s12402-010-0042-y [DOI:10.1007/s12402-010-0042-y [Link]]
8. Özaslan A, Yıldırım M. Internalized stigma and self-esteem of mothers of children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. Children's Health Care. 2021;50(3):312-24. https://doi.org/10.1080/02739615.2021.1891071 [DOI:10.1080/02739615.2021.1891071[Link]]
9. Cook J, Knight E, Hume I, Qureshi A. The self-esteem of adults diagnosed with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): a systematic review of the literature. Atten Defic Hyperact Disord. 2014;6(4):249-68. https:// doi.org/10.1007/s12402-014-0133-2 [Link] [DOI:10.1007/s12402-014-0133-2]
10. Kurman J, Rothschild-Yakar L, Angel R, Katz M. How good am I? Implicit and explicit self-esteem as a function of perceived parenting styles among children with ADHD. Journal of attention disorders. 2018;22(13):1207-17. https://doi.org/10.1007/s12402-014-0133-2 [DOI:10.1007/s12402-014-0133-2 [Link]]
11. Marques JC, Oliveira JA, Goulardins JB, Nascimento RO, Lima A, Casella EB. Comparison of child self-reports and parent proxy-reports on quality of life of children with attention deficit hyperactivity disorder. Health and quality of life outcomes. 2013;11(1):1-7. https://doi.org/10.1186/1477-7525-11-186 [DOI:10.1186/ 1477-7525-11-186 [Link]]
12. Peters K, Jackson D. Mothers' experiences of parenting a child with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of advanced nursing. 2009;65(1):62-71. https://doi.org/ 10.1111/j.1365-2648.2008.04853.x [Link] https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2008.04853.x [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04853.x [Link]]
13. Terp U, Hjärthag F, Bisholt B. Effects of a cognitive behavioral-based stress management program on stress management competency, self-efficacy and self-esteem experienced by nursing students. Nurse educator. 2019 Jan 1;44(1): E1-5. https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000492 [DOI:10.1097/NNE.000000000 0000492 [Link]]
14. Frick MA, Meyer J, Isaksson J. The role of comorbid symptoms in perceived stress and sleep problems in adolescent ADHD. Child Psychiatry & Human Development. 2022:1-10. https://doi.org/10.1007/s10578-022-01320-z [DOI:10.1007/s10578-022-01320-z [Link]]
15. Garcia M, Rouchy E, Galéra C, Tzourio C, Michel G. The relation between ADHD symptoms, perceived stress and binge drinking in college students. Psychiatry research. 2020; 284:112689. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.112689 [DOI:10.1016/j.psychres.2019. 112689 [Link]]
16. Valiente-Barroso C. Relationship between ADHD Markers and Self-Perceived Stress: influences on academic performance in preadolescents. J Educ Develop Psychol. 2013;3(2):193. https://doi.org/10.5539/jedp.v3n2p193 [DOI:10.5539/jedp.v3n2p193 [Link]]
17. Okano L, Ji Y, Riley AW, Wang X. Maternal psychosocial stress and children's ADHD diagnosis: a prospective birth cohort study J Psychosom Obstet Gynaecol. 2019;40(3):217-25. https://doi.org/10.1080/0167482X.2018.1468434 [DOI:10.1080/0167482X. 2018.1468434 [Link]]
18. Galéra C, Salla J, Montagni I, Hanne-Poujade S, Salamon R, Grondin O, Guichard E, Bouvard MP, Tzourio C, Michel G. Stress, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptoms and tobacco smoking: The I-Share study. European Psychiatry. 2017; 45:221-6. https://doi.org/ 10.1016/j.eurpsy.2017.07.007 [Link] https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2017.07.007 [DOI:10.1016/j.eurpsy.2017.07.007 [Link]]
19. Miranda A, Tárraga R, Fernández MI, Colomer C, Pastor G. Parenting stress in families of children with autism spectrum disorder and ADHD. Exceptional Children. 2015;82(1):81-95. https://doi.org/10.1177/0014402915585479 [DOI:10.1177/0014402915585479 [Link]]
20. Mustafa QM, binti Alias IA, Alwi AH. Stress Experiences of Mothers of Children With ADHD: Significant Coping Strategies That Safeguard Their Mental Health. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences. 2021;17(SUPP3):14-21. http://irep.iium.edu.my/91815/ [Link]
21. Behbahani M, Zargar F, Assarian F, Akbari H. Effects of mindful parenting training on clinical symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder and parenting stress: Randomized controlled trial. Iran J Med Sci. 2018;43(6):596. [DOI:10.30476/ijms.2018.40582 [Link]]
22. Mundal I, Laake P, Mezzich J, Bjørkly SK, Lara-Cabrera ML. Assessment of the quality of life in parents of children with ADHD: Validation of the multicultural quality of life index in Norwegian pediatric mental health settings. Frontiers in Psychology. 2021 Feb 5; 12:638006. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.638006 [DOI:10.3389/fpsyg.2021.638006 [Link]]
23. Mohammadi Sangachin Doost A, HosseinKhanzade AA, Koosha M, Naseh A, Roshandel Rad M. The Effectiveness of Self-compassion Therapy on the Depression, Anxiety and Stress of Mothers of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Positive Psychology Research. 2022 Mar 21;8(1):93-112. [Persian] [DOI:10.22108/ppls.2022.132810.2274 [Link]]
24. Mohammadi Sangachin Doost A, Hossein Khanzadeh AA, Kousha M, Naseh A. The Effect of Self-Compassion Training on the Quality of Life Components of Mothers of Children with Attention deficit/hyperactivity Disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2022 Jun 22;12(46):23-48. [Persian] [DOI:10.22054/jpe.2022.67055.2435 [Link]]
25. Wilson AC, Mackintosh K, Power K, Chan SW. Effectiveness of self-compassion related therapies: A systematic review and meta-analysis. Mindfulness. 2019 Jun 15; 10:979-95. https://doi.org/10.1007/s12671-018-1037-6 [DOI:10.1007/s12671-018-1037-6 [Link]]
26. Gilbert P. The origins and nature of compassion-focused therapy. Br J Clin Psychol. 2014;53(1):6-41. https://doi.org/10.1111/bjc.12043 [DOI:10.1111/bjc.12043 [Link]]
27. Neff K. Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity. 2003;2(2):85-101. https://doi.org/10.1080/15298860309032 [DOI:10.1080/15298860309032 [Link]]
28. Neff KD. Self‐compassion, self‐esteem, and well‐being. Soc Personal Psychol Compass. 2011;5(1):1-2. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x [DOI:10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x [Link]]
29. Zessin U, Dickhäuser O, Garbade S. The relationship between self‐compassion and well‐being: A meta‐analysis. Applied Psychology: Health and Well‐Being. 2015;7(3):340-64. https://doi.org/10.1111/aphw.12051 [DOI:10.1111/aphw.12051 [Link]]
30. Navab M, Dehghani A, Salehi M. The effectiveness of compassion-focused group therapy on quality of life and change in the goals and priorities of mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. J Child Ment Health. 2018 Jun 10;5(1):127-37. http://childmentalhealth .ir/article-1-285-fa.html [Link]
31. Riany YE, Ihsana A. Parenting stress, social support, self-compassion, and parenting practices among mothers of children with ASD and ADHD. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi. 2021;6(1):47-60. https://doi.org/ 10.21580/pjpp.v6i1.6681 [Link] https://doi.org/10.21580/pjpp.v6i1.6681 [DOI:10.21580/pjpp.v6i1.6681 [Link]]
32. Noroozi B, Ghaffari Nouran O, Abolghasemi A, Mousazadeh T. Comparison of the effectiveness of resilience training and self-compassion training on the general health and academic burnout in students with depression symptoms. J Child Ment Health. 2021; 7 (4): 19-38. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.3 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.3 [Link]]
33. Beaton DM, Sirois F, Milne E. Self-compassion and perceived criticism in adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Mindfulness. 2020;11(11):2506-18. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01464-w [DOI:10.1007/s12671-020-01464-w [Link]]
34. Matos M, McEwan K, Kanovský M, Halamová J, Steindl SR, Ferreira N, Linharelhos M, Rijo D, Asano K, Márquez MG, Gregório S. Compassion protects mental health and social safeness during the COVID-19 pandemic across 21 countries. Mindfulness. 2022 Apr;13(4):863-80. https://doi.org/10.1007/s12671-021-01822-2 [DOI:10.1007/s12671-021-01822-2 [Link]]
35. Sorensen MJ. Sorensen self-esteem test. Retrieved November. 2006; 14:2014. https://webassets.aihec.org/ BehavioralHealth/Sorensen_Self-Esteem_Test.pdf [Link]
36. Zarei S, Fooladvand K. Relationship between Self-Esteem and Maladaptive Perfectionism with Workaholism among Health Care Workers: The mediating role of Rumination. IJPN. 2022; 9 (6): 75-85. [Persian] http://ijpn.ir/article-1-1849-en.html [Link]
37. Esmaeelpanah Amlashi Z, Hosseinkhanzadeh AA, Akbari B, Moghtader L. Comparison of the effectiveness of cognitive behavioral training with acceptance and commitment therapy on the self-esteem of mothers of children with autism spectrum disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (2):50-64. [Persian] https://doi.org/ 10.52547/jcmh.9.2.5 [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.9.2.5 [DOI:10.52547/jcmh.9.2.5 [Link]]
38. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. Journal of health and social behavior. 1983:385-96. https://doi.org/10.2307/2136404 [DOI:10.2307/2136404 [Link]]
39. Bahramfar E, Ashori M. The Impact of Stress Inoculation Training on Cognitive Emotion Regulation and Psychological Problems of the Mothers of Blind Children. J Child Ment Health. 2021; 8 (1): 27-42. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.1.4 [DOI:10.52547/jcmh.8.1.4 [Link]]
40. Gilbert P. An introduction to compassion-focused therapy in cognitive behavior therapy. Int J Cogn Ther 2010;3(2):97-112. https://doi.org/10.1521/ijct.2010.3.2.97 [DOI:10.1521/ijct.2010.3.2.97 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Sangachin Doost A, Hosseinkhanzadeh A A, Kousha M, Naseh A. The Effect of Self-Compassion Training on the Self-Esteem and Perceived Stress of Mothers of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1096-fa.html

محمدی سنگاچین دوست علیرضا، حسین‌خانزاده عباسعلی، کوشا مریم، ناصح اشکان. تأثیر آموزش شفقت به خود برحرمت خود‌‌‌ و تنیدگی ادراک‌شده مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :45-59

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1096-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660