[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 154-141 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی میزان خطرپذیری دانش آموزان دختر بر اساس نیازهای اساسی روان‌شناختی و تنظیم هیجان
نسرین جنگی زهی شستان1 ، بهمن کرد تمینی* 2، فاطمه صغری کربلایی هرفته3
1- گروه روان شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده:   (1840 مشاهده)
زمینه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از میزان خطرپذیری دانش ­آموزان پیشگیری کرده یا کاهش دهد، بسیار ضروری است؛ بنابراین هدف از انجام این مطالعه، پیش‌بینی میزان خطرپذیری دانش­آموزان دختر بر اساس نیازهای اساسی روان‌شناختی و تنظیم هیجان بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. از جامعه‌ آماری که شامل تمامی دانش ­آموزان دختر متوسطه یکم و دوم شهر سراوان در سال 1399-1398 بودند، تعداد 357 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های نیازهای اساسی روان‌شناختی دسی و رایان (2000)، تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) و خطرپذیری نوجوانان ایرانی زاده­محمدی، احمدآبادی و حیدری (1390) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نسخه 24 نرم‌افزار SPSS و از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه به شیوه هم­زمان استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین نیازهای اساسی روان‌شناختی (0/590- =r) و مؤلفه‌های آن شامل خودمختاری (0/429- =r)، شایستگی (0/542- =r) و ارتباط (0/330- =r) با خطرپذیری منفی و معنادار بود (0/01>P). همبستگی بین تنظیم هیجان (0/527- =r) و مؤلفه ­های آن شامل ارزیابی مجدد (0/461- =r) و سرکوبی (0/443- =r) با خطرپذیری منفی و معنادار بود (0/01>P). همچنین نتایج نشان داد متغیرهای نیازهای اساسی روان­شناختی و تنظیم هیجان، 54 درصد تغییرات خطرپذیری را تبیین می‌کنند (0/01>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی و تنظیم هیجان، خطرپذیری دانش ­آموزان را پیش‌بینی می‌کنند؛ بنابراین ارائه برنامه‌های مداخله‌ای از سوی مشاوران و روان­شناسان مدارس به ‌منظور ارتقاء این متغیرها پیشنهاد می­ شود.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: نیازهای اساسی روان‌شناختی، تنظیم هیجان، خطرپذیری، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 1046 kb]   (521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/2/22 | انتشار: 1400/3/28
فهرست منابع
1. Crone EA, Dahl RE. Understanding adolescence as a period of social-affective engagement and goal flexibility. Nature Reviews Neuroscience. 2012; 13(9):636-650. [Link] [DOI:10.1038/nrn3313]
2. Taleghaninejad M, Davari R, lotfikashani F. Prediction of substance abuse tendency and Internet addiction based on perceived social support and stress coping styles by mediating emotional intelligence. Quarterly Social Psychology Research. 2019; 9(35):107-125. [Persian]. [Link]
3. Livazović G. Role of family peers and school in externalised adolescent risk behaviour. HRRI. 2017; 53:186-203. [Link]
4. Zaddahesh B, Babakhani V. The Canonical Analysis of the Relationship between Perceived Social Support and High Risk Behaviors in Adolescents. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2020; 9(5):173-80. [Persian]. [Link]
5. Marzban A. Prevalence of high risk behaviors in high school students of Qom, 2016. JUMS. 2018; 16(3):44-51. [Persian]. [Link]
6. Esmaielzadeh H, Asadi M, Miri N, Keramatkar M. Prevalence of High Risk Behaviors Among High School Students of Qazvin in 2012. IJE. 2014; 10(3):75-82. [Persian]. [Link]
7. Rashid K. Epidemiology of High-Risk Behaviors among Tehran Adolescent Girls and Boys. Social Welfare. 2015; 15(57):31-55. [Persian]. [Link]
8. Prado G, Pantin H, Huang S, Cordova D, Tapia MI, Velazquez MR, et al. Effects of a family intervention in reducing HIV risk behaviors among high-risk Hispanic adolescents: A randomized controlled trial. Arch Pediatr Adolesc Med. 2012; 166(2):127-133. [Link] [DOI:10.1001/archpediatrics.2011.189]
9. Deci EL, Ryan RM. The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry. 2000; 11(4):227-268. [Link] [DOI:10.1207/S15327965PLI1104_01]
10. Chen K-C, Jang S-J. Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Comput Hum Behav. 2010; 26(4):741-752. [Link] [DOI:10.1016/j.chb.2010.01.011]
11. Arabzadeh M, Pirsaghi F, Kavosian J, Amani K, Abdollah pour Y. Investigating the structural relationship between basic psychological needs and subjective well-being with mental health in older adults. Journal of Gerontology. 2017; 2(2):1-10. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/joge.2.2.1]
12. Zamani M, Rabei M. The Study of Relationship between Basic Psychological Needs and Risky Behaviors. CHB. 2016; 1395(14):75-84. [Persian]. [Link]
13. Rashidi AR, Hojat Khah M, Rasouli A, Jami M. Causal Relationship between Addiction Potential through Early Maladaptive Schemas, Psychological Capital and basic Psychological Needs Mediated Family Communication Patterns. Research on Addiction. 2017; 10(40):45-64. [Persian]. [Link]
14. Fathi A, Alivandi Vafa M, Rezaei N, Bana Zadeh ASL S, Pishrou S. The study of the role of fundamental psychological needs in the tendency towards addiction and social security feeling in Ahar students. Societal Security Studies. 2019; 10(58):127-156. [Persian]. [Link]
15. Mohammadi R, Sarafraz MR, ghorbani n. Comparison of Basic Psychological Needs, Social Support and Stressful events in Addicts and Non-addicts: gender differences. PPLS. 2017; 3(1):49-60. [Persian]. [Link]
16. Britton PC, Van Orden KA, Hirsch JK, Williams GC. Basic psychological needs, suicidal ideation, and risk for suicidal behavior in young adults. Suicide and Life‐Threatening Behavior. 2014; 44(4):362-371. [Link] [DOI:10.1111/sltb.12074]
17. Lakon CM, Ennett ST, Norton EC. Mechanisms through which drug, sex partner, and friendship network characteristics relate to risky needle use among high risk youth and young adults. SOC SCI MED, 2006; 63(9):2489-2499. [Link] [DOI:10.1016/j.socscimed.2006.06.015]
18. Etkin A, Büchel C, Gross JJ. The neural bases of emotion regulation. Nature reviews neuroscience. 2015; 16(11):693-700. [Link] [DOI:10.1038/nrn4044]
19. Gross JJ. The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology. 1998; 2(3):271-299. [Link] [DOI:10.1037/1089-2680.2.3.271]
20. English T, Lee IA, John OP, Gross JJ. Emotion regulation strategy selection in daily life: The role of social context and goals. Motivation and Emotion. 2017; 41(2):230-242. [Link] [DOI:10.1007/s11031-016-9597-z]
21. Hassani J, Khalaji Z. The Structural Relationship Model of Brain Behavior Systems Activity, Process Emotion Regulation Strategies and Risky Behavior. Neuropsychology. 2017; 3(9):133-46. [Persian]. [Link]
22. Barzegarie E, Khaleghipour S, Vahabi Hamabadi J. Mediating Role of Emotion Regulation in relation to Spirituality and High-risk Behavior in Adolescents with Addicted Parent(s). Research on Addiction. 2019; 12(50):233-252. [Persian]. [Link]
23. Mirzaei Feyzabadi S, Molavi E, Taheri N. The relationship between emotional regulation and cognitive inhibition for tendency to risky behaviors in girl adolescents in Mashhad, Journal of Social psychology. 2019; 7(52):123-136. [Persian]. [Link]
24. Mohammadkhani S, Hasani J, Akbari M, Yazdan Panah N. Mediating Role of Emotion Regulation in the Relationship of Metacognitive Beliefs and Attachment Styles With Risky Behaviors in Children of Iran-Iraq War Veterans With Psychiatric Disorders. IJPCP. 2020; 25(4):396-411. [Persian]. Doi: 10.32598/ijpcp.25.4.2. [Link] [DOI:10.32598/ijpcp.25.4.2]
25. Siegel JP. Emotional regulation in adolescent substance use disorders: Rethinking risk. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse. 2015; 24(2):67-79. [Link] [DOI:10.1080/1067828X.2012.761169]
26. Oshri A, Sutton TE, Clay-Warner J, Miller JD. Child maltreatment types and risk behaviors: Associations with attachment style and emotion regulation dimensions. Pers Individ Dif. 2015; 73:127-133. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2014.09.015]
27. Mozafari N, Bagherian F, ZadeMohammadi A, Heidari M. Identifying What and How High-Risk Behaviors in Adolescents Engaged in High-Risk Behaviors: A Phenomenological Study. Research on Addiction. 2020; 14(56):199-224. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/etiadpajohi.14.56.199]
28. Daspe MÈ, Arbel R, Ramos MC, Shapiro LA, Margolin G. Deviant peers and adolescent risky behaviors: The protective effect of nonverbal display of parental warmth. J Res Adolesc. 2019; 29(4):863-878. [Link] [DOI:10.1111/jora.12418]
29. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. EPM. 1970; 30(3):607-610. [Link] [DOI:10.1177/001316447003000308]
30. Zadeh Mohammadi A, Ahmadabadi Z, Heidari M. Construction and assessment of psychometric features of Iranian adolescents risk-taking scale. IJPCP. 2011; 17(3):218-225. [Persian]. [Link]
31. Arabzadeh M. Relationship between Basic Psychological Needs and Mental Vitality in the Elderly. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2017; 12(2):170-179. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/sija-1202170]
32. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology. 2003; 85(2):348. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348]
33. Mashhadi A, Ghasempour A, Akbari E, Ilbaygi R, Hassanzadeh S. The Role of Anxiety Sensitivity and Emotion Regulation in Prediction of Social Anxiety Disorder in Students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2017; 14(52):89-99. [Persian]. [Link]
34. Kline RB. Convergence of structural equation modeling and multilevel modeling. Na; 2011. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jangezahi Shastan N, Kurd Tamini B, Karbalaei Hrafteh F S. Predicting Female Students' Risk-taking Behaviors Based on Basic Psychological Needs and Emotion Regulation. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 10
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1099-fa.html

جنگی زهی شستان نسرین، کرد تمینی بهمن، کربلایی هرفته فاطمه صغری. پیش‌بینی میزان خطرپذیری دانش آموزان دختر بر اساس نیازهای اساسی روان‌شناختی و تنظیم هیجان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :141-154

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1099-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660