[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ بر میزان شادزیستی کودکان مبتلا به سرطان
نسیم ملک پور* 1، محمد کاظم حسنوند2 ، سالار فرامرزی3
1- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- گروه آموزشی نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- گروه ‌آموزشی روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (3182 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد هنردرمانی مبتنی بر تسهیل تغییرات مثبت مانند شاد­زیستی از طریق تعامل با درمانگر و مواد هنری در یک محیط امن است. از سویی یکی از بیماری‌هایی که در کودکان بیشترین عواقب منفی روانی را دارد، سرطان است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ بر میزان شاد­زیستی کودکان 6 تا 10 ساله مبتلا به سرطان انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه‌تجربی و از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 کودک مبتلا به سرطان از شهر اصفهان در سال 1396 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای­دهی شدند. گروه آزمایش طی 15­جلسه تحت مداخله هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ قرار گرفت و گروه گواه هیچ‌ گونه مداخله‌ای تا پایان آزمایش دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه شاد­زیستی (مورگان، 2014) استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس و با نرم‌افزار آماری spss22، تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته‌های آماری نشان ­داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در میزان شاد­زیستی و مؤلفه‌های آن از جمله خلق و تفکر شادمانه تفاوت معنادار آماری (0/05>P) وجود دارد.
نتیجه ­گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ‌ با تأکید بر تخلیه هیجانات منفی باعث بهبود شاد­زیستی کودکان مبتلا به سرطان می­شود و این شیوه را می‌توان به‌عنوان یک روش درمانی و مداخله‌ای مناسب برای بهبود خلق این کودکان پیشنهاد داد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: هنردرمانی، بازی با رنگ، شاد زیستی، کودکان مبتلا به سرطان
متن کامل [PDF 1216 kb]   (776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/9 | پذیرش: 1400/12/20 | انتشار: 1401/3/12
فهرست منابع
1. Society AC. Cancer Facts & Figures 2021: American Cancer Society. Atlanta, Ga; 2021 [Link]
2. American Cancer Society. 2020. [Link]
3. Ebrahimpourghavi M, Sharifidaramadi P, Pezeshk S. The effectiveness of emotional regulation on depression in children with cancer. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020;6(4):220-30. [Link] [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.20]
4. Toledano-Toledano F, Luna D, Moral de la Rubia J, Martínez Valverde S, Bermúdez Morón CA, Salazar García M, et al. psychosocial factors predicting resilience in family caregivers of Children with Cancer: A Cross-Sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(2):748. [Link] [DOI:10.3390/ijerph18020748]
5. Bluebond-Langner M. The private worlds of dying children: Princeton University Press; 1978. [Link] [DOI:10.1515/9780691213088]
6. Malchiodi CA. Art therapy and health care: Guilford Press; 2012. [Link]
7. Lagerlund H. Encyclopedia of Medieval Philosophy, 2: nd ed. Springer; 2020. [Link] [DOI:10.1007/978-94-024-1665-7]
8. Seligman ME. Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of positive psychology. 2002;2(2002):3-12. [Link]
9. Farshad MR, Najarpourian S, Shanbedi F. The effectiveness of the positive parenting education based on sanders' approach on happiness and parent-child conflict of students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;5(1):59-67. [Link] [Persian]
10. Argyle M, Martin M, Lu L. Testing for stress and happiness: The role of social and cognitive factors. Stress and emotion. 1995;15:173-87. [Link]
11. Lopez SJ, Pedrotti JT, Snyder CR. Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths: Sage publications; 2018. [Link]
12. Hendriks T, Schotanus-Dijkstra M, Hassankhan A, De Jong J, Bohlmeijer E. The efficacy of multi-component positive psychology interventions: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of happiness studies. 2020;21(1):357-90. [Link] [DOI:10.1007/s10902-019-00082-1]
13. Moccia S. Happiness at work. Psychologist Papers. 2016;37(2):143-51. [Link]
14. Meshcheryakova K. Art therapy with orphaned children: Dynamics of early relational trauma and repetition compulsion. Art Therapy. 2012;29(2):50-9. [Link] [DOI:10.1080/07421656.2012.683749]
15. Canadian Art Therapy Association. 2017. [Link]
16. American Art Therapy Association. 2016. [Link]
17. Hass-Cohen N. Partnering of art therapy and clinical neuroscience. Art therapy and clinical neuroscience. 2008:21-42. [Link]
18. Rubin JA. Introduction to art therapy: Sources & resources: Taylor & Francis; 2009. [Link] [DOI:10.4324/9780203893968]
19. Malchiodi CA. Using art therapy with medical support groups. Handbook of art therapy. 2003:351-61. [Link]
20. Zadeh Mohammadi A, Kalhor F, editors. Investigating the effect of therapeutic drama on the self-concept of orphaned and badly cared for children. Proceedings of the first art therapy congress in Iran; 2007. [Persian]
21. Wamboldt MZ. Art Therapy in Children and its Effectiveness. Idosr Journal of Applied Sciences. 2020;5(2):1-5. [Link]
22. Eidgahian N, Aali S, Asghari Nekah SM, Shid Anbarani B. The Effectiveness of Expressive Art Group Therapy on Internalized Problems and Emotional-Functional Profile of Parentless and Poor-parenting Children. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2020;9(3):23-32. [Link] [Persian]
23. Purrezaian H, Besharat MA, Koochakzadeh L, Farahani H. Development and evaluation of the effectiveness of family-based art therapy on children's coping with cancer. Empowering Exceptional Children. 2019;10(4):89-102. [Link] [Persian]
24. Faramarzi S, Moradi MR. Effectiveness of art therapy on reduction of hopelessness and solitude in children with hearing impairment. Audiology. 2015;23(6). [Link] [Persian]
25. Sheikhzakaryaee N, Moridi G, Ardalan M, Hododi F. Effect of painting on the anxiety of hospitalized cancer children. Payesh (Health Monitor). 2016;15(1):63-8. [Link] [Persian]
26. Khodabakhshi Koolaee A, Vazifehdar R, Bahari F. Impact of painting therapy on aggression and anxiety of children with cancer. Caspian Journal of Pediatrics. 2016;2(2):135-41. [Link] [Persian]
27. Shojaei Z, Golparvar M, Aghaei A, Bordbar MR. Comparing the effectiveness of cognitive-behavioral art-play and cognitive-behavioral story therapy on health related quality of life among children with cancer. Koomesh. 2020;22(2):244-54. [Link] [Persian] [DOI:10.29252/koomesh.22.2.244]
28. Hakak khadem F, seyed ahmadi zavieh S. (visual arts) in improving negative symptoms in schizophrenia patients at Ahebba center. Psychology of Exceptional Individuals. 2019;9(33):97-116. [Link] [Persian]
29. Karaca PhD S, Eren N. The use of creative art as a strategy for case formulation in psychotherapy: A case study. Journal of Clinical Art Therapy. 2014;2(1):3. [Link]
30. Shechtman Z. Treating child and adolescent aggression through bibliotherapy: Springer; 2008. [Link] [DOI:10.1007/978-0-387-09745-9]
31. Safran D. Art therapy and AD/HD: Diagnostic and therapeutic approaches: Jessica Kingsley Publishers; 2002. [Link]
32. Gladding ST. Counseling as an art: The creative arts in counseling: Alexandria, VA: American Counseling Association; 2005. 136-9 p. [Link]
33. McMurray M, Schwartz-Mirman O. Integration and working through in art therapy. The Arts in psychotherapy. 2001;28(5):311-8. [Link] [DOI:10.1016/S0197-4556(01)00123-X]
34. Eaton LG, Doherty KL, Widrick RM. A review of research and methods used to establish art therapy as an effective treatment method for traumatized children. The Arts in Psychotherapy. 2007;34(3):256-62. [Link] [DOI:10.1016/j.aip.2007.03.001]
35. Malchiodi CA. Medical art therapy with children: Jessica Kingsley Publishers; 1999. [Link]
36. Nazeri A, Ghamarani A, Darouei P, Ghasemi Tabatabaei G. The effect of expressive arts therapy on emotion regulation of primary school Students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020;7(2):132-43. [Link] [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.12]
37. Mauer A. How to Explain Cancer to a Child and the Effects of Coloring Therapy in Children with Cancer. 2017. [Link]
38. Bozcuk H, Ozcan K, Erdogan C, Mutlu H, Demir M, Coskun S. A comparative study of art therapy in cancer patients receiving chemotherapy and improvement in quality of life by watercolor painting. Complementary therapies in medicine. 2017;30:67-72. [Link] [DOI:10.1016/j.ctim.2016.11.006]
39. Lee M, Choi S. The effects of group art Therapy on the Depression of the Juveniles under Probation. Journal of Arts in Psychotherapy. 2009;16(2):211-25. [DOI:10.35594/kata.2009.16.2.004]
40. Mallay JN. Art therapy, an effective outreach intervention with traumatized children with suspected acquired brain injury. The Arts in psychotherapy. 2002;29(3):159-72. [Link] [DOI:10.1016/S0197-4556(02)00147-8]
41. Husted H. The Relationship Between Psychological Well-Being and Successfully Transitioning to University Undergraduate Honors Theses. London: King's University College at Western University Canada. 2017. [Link]
42. Anand P. Happiness, well-being and human development: The case for subjective measures. 2016. [Link]
43. Berman R. Unhappiness: The Key to Raising Happy Kids. CA: Goop; 2016.
44. Izzaty RE. Happiness in early childhood. Psychological Research and Intervention. 2018;1(2):64-77. [Link] [DOI:10.21831/pri.v1i2.22024]
45. Bergsma A. Situational Happiness. Journal of Happiness Studies. 2006;7(1):126-8. [Link] [DOI:10.1007/s10902-005-0935-1]
46. Morgan R. The children's happiness scale: scale and data for children in care, receiving social care support, and living away from home in boarding or other residential schools or colleges. 2014. [Link]
47. Art Therapy & Healthcare: Canadian Art Therapy Association; 2017. [Link]
48. Creative Arts Therapy: The Hospital for Sick Children (SickKids); 2021.[Link]
49. Hogan C. The Efficacy of Hospital Libraries as Healing Centers through. EXTRA-ORDINARY.33. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekpour N, Hassanvand M K, Faramarzi S. The Effect of Art Therapy through Using Color Activities on the Level of Happiness in Children Suffering from Cancer. J Child Ment Health 2022; 9 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1109-fa.html

ملک پور نسیم، حسنوند محمد کاظم، فرامرزی سالار. تأثیر هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ بر میزان شادزیستی کودکان مبتلا به سرطان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1109-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660