[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، و تاب آوری در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان در دوره همه گیری کرونا ویروس 2019
فرزین باقری شیخانگفشه* 1، دانیال علیزاده2 ، وحید صوابی نیری3 ، فاطمه عسگری4 ، گلناز قدرت5
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
3- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4- واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، کردستان، ایران
5- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (5054 مشاهده)
زمینه و هدف: کرونا ویروس 2019 بیماری عفونی تنفسی حاد با علائم اصلی تب، سرفه، و تنگی نفس شناخته می­شود. این ویروس قدرت انتقال و کشندگی بسیار بالایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن­ آگاهی، و تاب­ آوری در پیش­ بینی سلامت روانی دانش ­آموزان طی همه­ گیری کرونا ویروس 2019 انجام شد.
روش­: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش ­آموزان مدارس متوسطه ناحیه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه­ مورد مطالعه شامل 220 دانش ­آموز مقاطع تحصیلی هفتم، هشتم و نهم بود که به روش نمونه ­گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روان (کیز، 2002)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن­ آگاهی فرایبورگ (والاچ و همکاران، 2006) و مقیاس تاب­ آوری (کانر و داویدسون، 2003) بود. تحلیل داده­ ها توسط نسخه 24 نرم­افزار SPSS و با استفاده با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان انجام شد.
یافته­ ها: بر اساس نتایج به دست آمده، اعتیاد به اینترنت، ذهن ­آگاهی، و تاب­ آوری به صورت معناداری سلامت روانی دانش­ آموزان را پیش­ بینی می­ کنند (0/01> p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اثر اعتیاد به اینترنت (0/43-) بر سلامت روانی دانش ­آموزان منفی و معنادار است. در مقابل اثر ذهن آگاهی (0/70) و تاب ­آوری (0/65) بر سلامت روانی دانش­ آموزان مثبت و معنادار است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که اعتیاد به اینترنت، ذهن­ آگاهی، و تاب ­آوری 48 درصد از سلامت روانی دانش ­آموزان را در طی همه ­گیری کووید-19 پیش ­بینی می ­کنند.
نتیجه­ گیری: مطالعه حاضر نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن ­آگاهی و تاب­ آوری را در تبیین سلامت روانی دانش ­آموزان در دوره همه­ گیری کووید-19 تصریح کرده است. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، تاب آوری، سلامت روانی، کرونا ویروس 2019
متن کامل [PDF 1176 kb]   (1504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1400/5/16 | انتشار: 1400/8/3
فهرست منابع
1. Jernigan DB, COVID C, Team R. Update: public health response to the coronavirus disease 2019 outbreak-United States, February 24, 2020. Morbidity and mortality weekly report. 2020; 69(8):216-219. [Link] [DOI:10.15585/mmwr.mm6908e1]
2. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, Ho RC. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health. 2020(5):1729. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17051729]
3. Xiang YT, Yang Y, Li W, Zhang L, Zhang Q, Cheung T, Ng CH. Timely mental health care for the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently needed. The Lancet Psychiatry. 2020; 7(3):228-9. [Link] [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30046-8]
4. Bagheri Sheykhangafshe, F, Esmaeilinasab, M. Psychological Implications of Coronavirus 2019 (COVID-19) outbreak in Chronic Diseases Patients: A systematic review article. Chronic Diseases Journal, 2021; 9(3); 132-143. [Link]
5. Bagheri Sheykhangafshe, F., Fathi-Ashtiani, A. The Role of Marital Satisfaction and Sexual Satisfaction during the Coronavirus 2019 Pandemic on the Mental Health of Families. Journal of Family Research, 2021; 17(1): 45-62. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jfr.17.1.45]
6. Chen F, Zheng D, Liu J, Gong Y, Guan Z, Lou D. Depression and anxiety among adolescents during COVID-19: A cross-sectional study. Brain, behavior, and immunity. 2020; 88, 36-38. [Link] [DOI:10.1016/j.bbi.2020.05.061]
7. Saurabh K, Ranjan S. Compliance and psychological impact of quarantine in children and adolescents due to Covid-19 pandemic. The Indian Journal of Pediatrics. 2020; 87:532-6. [Link] [DOI:10.1007/s12098-020-03347-3]
8. Islam MS, Sujan MS, Tasnim R, Ferdous MZ, Masud JH, Kundu S, Mosaddek AS, Choudhuri MS, Kircaburun K, Griffiths MD. Problematic internet use among young and adult population in Bangladesh: Correlates with lifestyle and online activities during the COVID-19 pandemic. Addictive behaviors report. 2020; 12:100311. [Link] [DOI:10.1016/j.abrep.2020.100311]
9. Praisy S, Thanalakshmi J, Sangeetha A, Kumar KM, Vijayalakshmi B. Effect of internet addiction on psychomotor response and depression among adolescents. Indian Journal of Clinical Anatomy and Physiology. 2020; 7(3):288-91. [Link] [DOI:10.18231/j.ijcap.2020.058]
10. Fernandes B, Biswas UN, Mansukhani RT, Casarín AV, Essau CA. The impact of COVID-19 lockdown on internet use and escapism in adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 2020; 7(3):59-65. [Link] [DOI:10.21134/rpcna.2020.mon.2056]
11. Young KS. Caught in the net: How to recognize the signs of internet addiction--and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons; 1998. [Link]
12. Rosliza AM, Ragubathi MN, MKA MY, Shaharuddin MS. Internet addiction among undergraduate students: Evidence from a Malaysian public university. IIUM Medical Journal Malaysia. 2018; 17(2). [Link]
13. Tenzin K, Dorji T, Gurung MS, Dorji P, Tamang S, Pradhan U, Dorji G. Prevalence of internet addiction and associated psychological comorbidities among college students in Bhutan. JNMA J Nepal Med Assoc. 2018; 56:558-64. [Link] [DOI:10.31729/jnma.3447]
14. Olawade DB, Olorunfemi OJ, Wada OZ, Afolalu TD, Enahoro MA. Internet Addiction among University Students during Covid-19 Lockdown: Case Study of Institutions in Nigeria. Journal of Education and Human Development. 2020; 9(4):165-73. [Link] [DOI:10.15640/jehd.v9n4a17]
15. Gecaite-Stonciene J, Saudargiene A, Pranckeviciene A, Liaugaudaite V, Griskova-Bulanova I, Simkute D, Naginiene R, Dainauskas LL, Ceidaite G, Burkauskas J. Impulsivity mediates associations between problematic internet use, anxiety, and depressive symptoms in students: a cross-sectional COVID-19 study. Frontiers in psychiatry. 2021; 12:17. [Link] [DOI:10.3389/fpsyt.2021.634464]
16. Lin MP. Prevalence of internet addiction during the covid-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan. International journal of environmental research and public health. 2020; 17(22):8547. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17228547]
17. Dong H, Yang F, Lu X, Hao W. Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in China during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) epidemic. Frontiers in Psychiatry. 2020; 11:751. [Link] [DOI:10.3389/fpsyt.2020.00751]
18. Lim J, Leow Z, Ong JC, Pang LS, Lim E. The effects of online group mindfulness training on stress and sleep quality during the COVID-19 pandemic in Singapore: a retrospective equivalence trial. 2020. [Link] [DOI:10.2139/ssrn.3629960]
19. Belen H. Fear of COVID-19 and mental health: The role of mindfulness in during times of crisis. International Journal of Mental Health and Addiction. 2021:1-2. [Link] [DOI:10.21203/rs.3.rs-40529/v1]
20. Malboeuf-Hurtubise C, Léger-Goodes T, Mageau GA, Joussemet M, Herba C, Chadi N, Lefrançois D, Camden C, Bussières ÈL, Taylor G, Éthier MA. Philosophy for children and mindfulness during COVID-19: Results from a randomized cluster trial and impact on mental health in elementary school students. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry. 2021; 107:110260. [Link] [DOI:10.1016/j.pnpbp.2021.110260]
21. Vos LM, Habibović M, Nyklíček I, Smeets T, Mertens G. Optimism, mindfulness, and resilience as potential protective factors for the mental health consequences of fear of the coronavirus. Psychiatry Research. 2021; 300:113927. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2021.113927]
22. Saricali M, Satici SA, Satici B, Gocet-Tekin E, Griffiths MD. Fear of COVID-19, mindfulness, humor, and hopelessness: a multiple mediation analysis. International Journal of Mental Health and Addiction. 2020:1-4. [Link] [DOI:10.1007/s11469-020-00419-5]
23. Majeed M, Irshad M, Fatima T, Khan J, Hassan MM. Relationship between problematic social media usage and employee depression: a moderated mediation model of mindfulness and fear of COVID-19. Frontiers in psychology. 2020; 11: 557987. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.557987]
24. Weyandt LL, Francis A, Shepard E, Gudmundsdóttir BG, Channell I, Beatty A, DuPaul GJ. Anxiety, Depression, Impulsivity, and Mindfulness among Higher Education Faculty during COVID-19. Health Behavior and Policy Review. 2020; 7(6):532-45. [Link] [DOI:10.14485/HBPR.7.6.3]
25. Khandelwal S. Efficacy of mindfulness meditation on mental health during the times of COVID'19-A mixed-method study. Indian Journal of Positive Psychology. 2020; 11(4):281-7. [Link]
26. Yuan Y. Mindfulness training on the resilience of adolescents under the COVID-19 epidemic: A latent growth curve analysis. Personality and Individual Differences. 2021; 172:110560. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2020.110560]
27. Tso WW, Wong RS, Tung KT, Rao N, Fu KW, Yam JC, Chua GT, Chen EY, Lee TM, Chan SK, Wong WH. Vulnerability and resilience in children during the COVID-19 pandemic. European child & adolescent psychiatry. 2020:1-6. [Link] [DOI:10.1007/s00787-020-01680-8]
28. Sakka S, Nikopoulou VA, Bonti E, Tatsiopoulou P, Karamouzi P, Giazkoulidou A, Tsipropoulou V, Parlapani E, Holeva V, Diakogiannis I. Assessing test anxiety and resilience among Greek adolescents during COVID-19 pandemic. Journal of Mind and Medical Sciences. 2020; 7(2):173-8. [Link] [DOI:10.22543/7674.72.P173178]
29. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety. 2003; 18(2):76-82. [Link] [DOI:10.1002/da.10113]
30. Cusinato M, Iannattone S, Spoto A, Poli M, Moretti C, Gatta M, Miscioscia M. Stress, Resilience, and Well-Being in Italian Children and Their Parents during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(22):8297. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17228297]
31. Ran L, Wang W, Ai M, Kong Y, Chen J, Kuang L. Psychological resilience, depression, anxiety, and somatization symptoms in response to COVID-19: A study of the general population in China at the peak of its epidemic. Social Science & Medicine. 2020; 262:113261. [Link] [DOI:10.1016/j.socscimed.2020.113261]
32. Charan J, Biswas T. How to calculate sample size for different study designs in medical research? Indian journal of psychological medicine. 2013; 35(2): 121-126. [Link] [DOI:10.4103/0253-7176.116232]
33. Keyes CL. The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of health and social behavior. 2002; (43)2: 207-22. [Link] [DOI:10.2307/3090197]
34. Ghalami, Z., Shoa, A. A Study on Mental Health, Lifestyle and Religious Identity among Active and Common Social Networking Users (Case: Students at Faculty of Law and Political Science and Communication Science of Allameh Tabataba'i University). Communication Research, 2019; 25(96): 135-160. [Persian] [Link]
35. Alavi S, Maracy M, Jannatifard F, Eslami M, Haghighi M. A Survey of Relationship between Psychiatric Symptoms and Internet Addiction in Students of Isfahan Universities. Avicenna J Clin Med. 2010; 17(2):57-65. [Persian] [Link]
36. Rashidiyan S, Rashidi N, Ghanbari N. Prediction of Internet Addiction in Students based on Social Support and Academic Expectations Stress. J Child Ment Health. 2017; 4(3):176-186. [Persian]. [Link]
37. Walach H, Buchheld N, Buttenmüller V, Kleinknecht N, Schmidt S. Measuring mindfulness-the Freiburg Mindfulness Inventory (FMI). Pers Individ Dif. 2006; 40(8): 1543-1555. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2005.11.025]
38. Ghasemi Jobaneh R, Arab Zadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. Survey the validity and reliability of the Persian version of short form of Freiburg mindfulness inventory. JRUMS. 2015; 14(2): 137-150. [Persian] [Link]
39. Yaghoubi H, Vaghef L, Nellaee P. The Role of Self-Esteem and Emotional Intelligence in Predicting the Resilience of Students with Hearing Impairment. J Child Ment Health. 2019; 6 (3):162-172. [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.15]
40. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press; 2011. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health 2021; 8 (3) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1120-fa.html

باقری شیخانگفشه فرزین، علیزاده دانیال، صوابی نیری وحید، عسگری فاطمه، قدرت گلناز. نقش اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، و تاب آوری در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان در دوره همه گیری کرونا ویروس 2019. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1120-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660