[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری - حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
علی کرمانی1 ، سجاد بشرپور* 2، محمد نریمانی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (2207 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان داده ­اند که آموزش شناختی رایانه­ ای می­ تواند جهت بهبود نشانه ­های کودکان با اختلال نارسایی­ توجه/ فزون­ کنشی به کار رود، اما درباره تأثیر آموزش رایانه­ ای مهارت ­های دیداری- حرکتی در این کودکان، مطالعات اندکی انجام شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه­ ای مهارت­ های دیداری- حرکتی بر شدت نشانه ­های کودکان با اختلال نارسایی­ توجه/ فزون‌کنشی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. با نمونه­ گیری خوشه­ ای، 30 دانش‌آموز پسر در سال تحصیلی 1399-1398 در مقطع ابتدایی شهر مشهد با بیشترین نمرات در مقیاس درجه ­بندی کانرز- فرم معلم (1969) و ملاک ­های مصاحبه ساختاریافته بالینی، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، مداخله را در 9 جلسه 60 دقیقه­ ای دریافت کرد، ولی گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. ابزارهای استفاده شده، مقیاس درجه­ بندی کانرز فرم معلم (1969)، مصاحبه ساختاریافته بالینی، و بازی رایانه ­ای پژوهشگر­ساخته رایاپویا بود. داده ­ها به شیوه تحلیل کوواریانس تک ­متغیره و چندمتغیره در محیط نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش ­آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پس­آزمون دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشانه­ های نارسایی­ توجه/ فزون ­کنشی وجود دارد (0/01>P).
نتیجه‌گیری: آموزش رایانه­ ای مهارت­ های دیداری- حرکتی (رایاپویا)، یک روش یادگیری امیدوار­کننده است که باعث بهبود نشانه­ های نارسایی ­توجه/ فزون­ کنشی شده است. بنابراین می­ توان از آن به ­عنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول این اختلال استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش رایانه ای، مهارت های دیداری - حرکتی، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1246 kb]   (554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/26 | پذیرش: 1401/4/25 | انتشار: 1401/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Visual-Motor Skills Training on the Severity of Symptoms of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2022; 9 (3) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1122-fa.html

کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانه ای مهارت های دیداری - حرکتی بر شدت نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (3) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660