[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 109-97 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی حساسیت زدایی منظم و خودتنظیمی بر وابستگی دانش آموزان به اینترنت
سامره اسدی مجره1 ، لیلا مقتدر* 1، سیده مریم موسوی2
1- گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه پرستاری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (2978 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از عوامل بیرونی تأثیرگذار بر افت تحصیلی، استفاده افراطی از ابزارهای دیجیتالی است. در این میان استفاده از اینترنت شایع­ترین مشغولیت در دانش­آموزان محسوب می­ شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی حساسیت­ زدایی منظم و خود­تنظیمی بر وابستگی دانش ­آموزان به اینترنت بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. با نمونه­ گیری هدفمند، 45 دانش­آموز در سال تحصیلی 98- 1397 از شهرستان رشت با بیشترین نمرات در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1995) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند. پس از 12 جلسه مداخله حساسیت­ زدایی منظم و خودتنظیمی، مجدداً پرسشنامه اعتیاد به اینترنت اجرا شد. داده ­های آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس تک­ متغیره و ویرایش 21 نرم­افزار آماری SPSS تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش حساسیت­ زدایی منظم و خودتنظیمی بر وابستگی دانش ­آموزان به اینترنت مؤثر بوده است. همچنین خودتنظیمی بیشتر از حساسیت­ زدایی منظم بر وابستگی به اینترنت دانش ­آموزان اثر داشته است (0/001>P).
نتیجه ­گیری: حساسیت­ زدایی منظم با تغییرات رفتاری، و خودتنظیمی با ایجاد تغییرات شناختی، موجبات کاهش وابستگی به اینترنت را فراهم می­ آورد؛ بنابراین می­ توان از آموزش حساسیت­ زدایی منظم و خودتنظیمی در کاهش وابستگی به اینترنت دانش ­آموزان بهره برد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: حساسیت‌زدایی منظم، خودتنظیمی، وابستگی به اینترنت، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1037 kb]   (1308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/9 | پذیرش: 1400/2/28 | انتشار: 1400/3/28
فهرست منابع
1. Hussain Z, Pontes HM. Personality, internet addiction, and other technological addictions: An update of the research literature. In Multifaceted Approach to Digital Addiction and Its Treatment; IGI Global. 2019; 46-72. [Persian]. [Link] [DOI:10.4018/978-1-5225-8449-0.ch003]
2. Awasthi P. Role of Internet Addiction in Mental Health Problems of College Students. Psychol Behav Sci Int J. 2017; 2(4): 555591. [Link] [DOI:10.19080/PBSIJ.2017.02.555591]
3. Dong H, Yang F, Lu X, Hao W. Internet Addiction and related psychological factors among children and adolescents in China during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) epidemic. Front Psychiatry. 2020; 11. [Link] [DOI:10.3389/fpsyt.2020.00751]
4. Islam S, Sujan SH, Tasnim R, Ferdous MF, Masud JHB, et al… . Problematic internet use among young and adult population in Bangladesh: correlates with lifestyle and online activities during the COVID-19 pandemic. Addict. Behav. Rep. 2020; 12. [Link] [DOI:10.1016/j.abrep.2020.100311]
5. Christakis DA. Internet addiction: a 21stcentury epidemic. BMC Med. 2010; 1(98): 1-3. [Link] [DOI:10.1186/1741-7015-8-61]
6. Zarbakhsh Bahri M, Rashedi V, Khademi M. Loneliness and Internet addiction in students. J Health Prom Manag. 2013; 2(1): 32-38. [Persian]. Doi: http://jhpm.ir/article-1-75-en.html. [Link]
7. Mahapatra A, Sharma P. Association of Internet addiction and alexithymia - A scoping review. Addict Behav. 2018; 81: 175-182. [Link] [DOI:10.1016/j.addbeh.2018.02.004]
8. Dresp B. Internet Addiction Disorder (IAD). Ency, Section Psy and Ment Health Stud. 2020: 2-5. Doi: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02615330. [Link]
9. Su W, Han X, Jin C, et al. Are males more likely to be addicted to the internet than females? Ameta-analysis Involving 34 Global Jurisdictions. Comput Hum Behav. 2019; 99: 86-100. [Link] [DOI:10.1016/j.chb.2019.04.021]
10. Jorgenson AG, Hsiao RC-J, Yen C-F. Internet Addiction and Other Behavioral Addictions. Child and Adolescent Psy Clin of North America. 2016; 25(3): 509-520. [Link] [DOI:10.1016/j.chc.2016.03.004]
11. Ovsyanikova EA, Chapskaya YM, Bityutskaya NN, Laukhina IV. Peculiarities of academic of motivation of students with different level of Internet addiction. Intern Busin Manag. 2016; 10(16): 3345-3348. [Link]
12. Siomos KE, Dafouli ED, Braimiotis DA, Mouzas OD, Angelopoulos NV. Internet addiction among Greek adolescent students. Cyber Psychol Behav. 2008; 11(6): 653-657. [DOI:10.1089/cpb.2008.0088]
13. Shamani A, Vahedi M, Norozi D. The relationship between use of Virtual social network with cultural identity (Tehran). Couns Cult Psycother. 2017; 7(28):182-163. [Persian]. [Link]
14. Salkovskis P, Jacks I. Cognitive behavioral factors and the persistence of intrusive thoughts in obsessional problems. Behav res ther. 1998; 27 (6): 677-684. [Link] [DOI:10.1016/0005-7967(89)90152-6]
15. Badiee Aval M, Bahrami B, Rafiee Shafigh M. Comparing the Efficacy of Systematic Desensitization and expressive Desensitization on Generalized Anxiety Disorder and exam Anxiety among Students. Med j of Mashhad uni of med sci. 2021; 64(1): 2200-2208 [Persian]. [Link]
16. Meysami Bonab S, Abolghasemi A, Sheikhian M, Barahmand U, Rasooliazad M. The Effectiveness of Eye Movement Desensitization and Reprocessing Therapy on the Emotion Regulation and Emotion Recognition of Addicted Individuals, Zahedan J Res Med Sci. 2012; 14(10):33-37. [Persian] [Link]
17. Dashti N, Abolgasemi A. The role of self- regulation, self-presentation and dark triad personality in predicting Social Networking Sites addiction in students of Ardabil University of Medical Sciences. J Knowledge Res Applied Psychol. 2018; 2(19): 11-21. [Persian]. [Link]
18. Mei S, Yau YHC, Chai J, Guo J, Potenza MN. Problematic Internet use, well-being, self-esteem and self-control: Data from a high school survey in China. Addict Behav. 2016; 98: 75-76. [Link] [DOI:10.1016/j.addbeh.2016.05.009]
19. Gokcearslan S, Mumcu FK, Haslaman T, Cevik YD. Modelling smartphone addiction. Comput Hum Behav. 2016; 63:639-49. [Link] [DOI:10.1016/j.chb.2016.05.091]
20. Park JA, Park MH, Shin JH, Li B, Rolfe DT, Yoo JY, et al. Effect of sports participation on internet addiction mediated by self-control: A case of Korean adolescents. Kasetsart J Soc Sci. 2016; 37(3):164-9. [Link] [DOI:10.1016/j.kjss.2016.08.003]
21. Lemos SL. Students' goals and self-regulation in the classroom, Int Educ Res. 1999; 31(6): 471-485.. [Link] [DOI:10.1016/S0883-0355(99)00016-6]
22. Eissa Saad MA. Self-Regulated Learning and Academic Procrastination as Predictors of Smartphone Addiction among Second Year-Middle School Learning Disabled Students. Amazonia Investiga. 2020; 9 (26): 236-243. [Link] [DOI:10.34069/AI/2020.26.02.27]
23. Mikaeili N, Habibi Y. Design and Test of Causal Model for Relation between Internet Addiction and Emotional Self-Regulation, Rejection Sensitivity and Online Self-Disclosure with Mediation of Social Anxiety in Students. Culture in the Islamic university. 2016; 6(20): 395-418. [Persian]. [Link]
24. Odaci HC, Clik CB. Who are problematic Internet users? An investigation of the correlations between problematic Internet use and shyness loneliness, narcissism aggression and self-perception. J Comput Hum Behav. 2013; 29: 2382-7. [Link] [DOI:10.1016/j.chb.2013.05.026]
25. Pour razavi S, Alahverdipour H, Topchian A. Determination of the Predictive role of Self-Regulation and Self-Control on Intemperate Use of Cell Phones by Students. Sci J of Hamadan Uni of Medical Sci. 2015; 22(2): 152-160. [Persian]. [Link]
26. Larose R, Lin CA, Eastin MS. Unregulated internet usage: addiction, habit, or deficient selfregulation? Media Psychol. 2003; 5:225-253. [Link] [DOI:10.1207/S1532785XMEP0503_01]
27. Zamani Ab Nili, Farzaneh and Gorji, Yousef, , The effectiveness of emotional self-regulation training on reducing Internet addiction in female adolescents in Isfahan, the first national conference on futures studies, educational sciences and psychology, Shiraz 1400. [Link]
28. Young KS. Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. Cyberpsychol Behav. 1998; 1(3): 237-244. [Link] [DOI:10.1089/cpb.1998.1.237]
29. Alavi SS, Islami M, Marathi MR, Najafi M, Janatifard F, Rezapour H. Psychometric properties of the Young Internet addiction test. J Behav Sci. 2010; 4(3): 183-189. [Persian]. [Link]
30. Kazemian k, Mehrabi Zadeh M, Soudani M. Evaluation of the effectiveness of regular desensitization method on test anxiety and academic performance. J Wom Stud. 2006; 6(1): 123-139. [Persian]. [Link]
31. Ghare Aghaji S, Vahedi SH, Fathi Azar E, Adib Y. The effectiveness of self-regulatory, mindfulness and time management education programs on reducing procrastination and increasing academic achievement of high school students. J Edu Sci Stud. 2018; 30: 241-274. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Majareh S, Moghtader L, Mousavi S M. The Effectiveness of Systematic Desensitization and Self-Regulating on Students' Internet Addiction. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1135-fa.html

اسدی مجره سامره، مقتدر لیلا، موسوی سیده مریم. اثربخشی حساسیت زدایی منظم و خودتنظیمی بر وابستگی دانش آموزان به اینترنت. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :97-109

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1135-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 1.82 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660