[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 118-102 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی علّی روابط ادراک محیط اجتماعی با انگیزش تحصیلی با نقش میانجی انتظارات تحصیلی، سبک‌های اسنادی، و هیجانات تحصیلی
مهدیه‌سادات نادمی1 ، علیرضا محمدی آریا* 2، فاطمه خوئینی3
1- واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه پیش از دبستان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
چکیده:   (2110 مشاهده)
زمینه و هدف: ادراک محیط اجتماعی که معلم و همکلاسی‌ها در بهبود آن نقش مؤثری را ایفا می‌کنند، تأثیرات مهمی در انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی علّی روابط ادراک محیط اجتماعی با انگیزش تحصیلی با نقش میانجی انتظارات تحصیلی، سبک‌های اسنادی، و هیجانات تحصیلی انجام شد.
روش: روش این پژوهش توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است. جامعه این مطالعه شامل تمام دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول (پایه‌های هفتم، هشتم، و نهم) شهر تهران در سال 1400-1399 بوده است. نمونه مورد مطالعه شامل 295 دانش‌آموز بود که به‌طور نمونه‌گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی در مطالعه شرکت کردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه‌های حمایت عاطفی معلم (ساکیز، 2007)، حمایت هیجانی دانش‌آموز (پاتریک، ریان وکاپلان، 2007)، انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، سبک‌های اسنادی (سلیگمن و همکاران، 1982)، فرم کوتاه هیجانات پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و انتظار-ارزش (حسینی، طالع‌پسند، بیگدلی، 1389) استفاده شد که به‌ دلیل شیوع کرونا، به‌ طور مجازی اجرا شدند. برای تحلیل داده­ها، از مدل تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها:  نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی، برازش خوبی با داده‌ها داشت. مؤلفه‌های ادراک محیط اجتماعی بر انگیزش تحصیلی با نقش میانجی هیجانات تحصیلی و انتظارات تحصیلی، تأثیر غیرمستقیم داشت؛ مؤلفه‌های ادراک محیط اجتماعی بر انگیزش تحصیلی با نقش میانجی سبک‌های اسنادی، تأثیر غیرمستقیم نداشت؛ سبک‌های اسنادی بر انگیزش تحصیلی، تأثیر نداشت؛ حمایت عاطفی معلم بر انگیزش تحصیلی تأثیرمستقیم داشت (0/001P<)؛ و هیجانات تحصیلی و انتظارات تحصیلی بر انگیزش تحصیلی تأثیرمستقیم داشت (0/001P<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت حمایت عاطفی معلمان و حمایت هیجانی دانش‌آموزان بر انگیزش تحصیلی آنها تأثیرگذار است. همچنین اگر به هیجانات مثبت و منفی تحصیلی دانش‌آموزان توجه شود و انتظار و ارزش آنها از یادگیری، افزایش داده شود، انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان بهبود می‌یاید.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: ادراک محیط اجتماعی، انگیزش تحصیلی، هیجانات تحصیلی، انتظارات تحصیلی، سبک‌های اسنادی
متن کامل [PDF 1344 kb]   (713 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/17 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/9/30
فهرست منابع
1. Ameri F, Amooi N. The role of family functioning in the extent of experienced identity crisis and differentiation levels of adolescents. QJFR. 2016; 13(1):77-92. [Persian]. [Link]
2. Hosseini M, Amiri Sh, Ghamarani A, Sajjadian I. Identifying the components of bullying prevention for children in the theory of individual psychology: a qualitative study. J Child Ment Health. 2020; 7(3):219-233. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.18]
3. Trigueros R, Padilla A, Aguilar-Parra JM, Lirola MJ, García-Luengo AV, Rocamora-Pérez P, López-Liria R. The influence of teachers on motivation and academic stress and their effect on the learning strategies of university students. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17(23), 9089: 1-11. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17239089]
4. Bahadori Khosroshahi J, Habibi Kaleybar R. The effectiveness of communication skills training on academic motivation and academic adjustment of high school students. JINEV. 2017; 10(39): 151-173. [Persian]. [Link]
5. Alambeigi A, Amiri R, Sahebdel S. The role of employability skills in agricultural student's educational motivation in Imam Khomeini higher education center, Iran. JAEAR. 2016; 8(37): 49-62. [Persian]. [Link]
6. Atashrouz B, Naderi F, Pasha R, Eftekhar Z, Asgari P. The effect of expectancy-value motivation model on academic motivation, educational engagement, and mathematic academic performance in students. Quarterly J Child Ment Health. 2018; 5(2): 83-94. [Persain]. [Link]
7. Bahmaei J, Mostatab R, Shomalinejad M, Maleki A, Mobasheri F. Evaluation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Abadan school of medical sciences, Iran in 2018. J Health Res Commun. 2019; 5(2): 31-40. [Persian]. [Link]
8. Sivrikaya AH. The relationship between academic motivation and academic achievement of the students. Asian Journal of Education and Training. 2019; 5(2):309-315. [Link] [DOI:10.20448/journal.522.2019.52.309.315]
9. Hamrang H, Ghanbari Pana A, Abolmaali Kh, Sepahmansour M. relativity between creativity and adjustment academic motivation. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences. 2020; 9(3): 25-60. [Persian]. [Link]
10. Rahiem MDH. Remaining motivated despite the limitations: University students' learning propensity during the COVID-19 pandemic. Child Youth Serv Rev. 2021; 120:1-14. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105802]
11. Klootwijk CLT, Koele IJ, Hoorn J, Guroglu B, Duijvenvoorde ACK. Parental Support and Positive Mood Buffer Adolescents' Academic Motivation during the COVID-19 Pandemic. J Res Adolesc. 2021; 31(3):780-795. [Link] [DOI:10.1111/jora.12660]
12. Noroozi RA, Nosrati Hashi K, Hatami M, Mottaghi Z. Evaluating the relationship between university atmosphere and university students' educational motivation. (Contact quality, cooperation quality, student-centeredness, emotional relations) (Case Study). Culture in the Islamic University. 2015; 5(14): 77-100. [Persian]. [Link]
13. AkbariBooreng M, RahimiBooreng H. Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of medical sciences. Iran J Med Educ. 2016; 16(27): 222-231. [Persian] .[Link]
14. Pekrun R, Goetz T, Titz W, Perry RP. Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: a program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist. 2002; 37(2): 91-105. [Link] [DOI:10.1207/S15326985EP3702_4]
15. Teimourifard SE, Zargham Hajebi M, Monirpour N. The impact of training in strengthening families program in mental health and quality of school life of teenagers aged 10-14. QJFR. 2021; 18(2):41-58. [Persian]. [Link]
16. Sakiz G. Perceived teacher affective support in relation to emotional and motivational variables in elementary school science classrooms in Turkey. Research in Science & Technological Education. 2017; 35(1): 108-129. [Link] [DOI:10.1080/02635143.2017.1278683]
17. Hosseini FS, Kheir M. Investigating of the role of teacher in mathematic academic emotions and students emotion regulation. Journal of Modern Psychological Researches (Psychology). 2011; 5 (20): 41-63. [Persian]. [Link]
18. Shafiee N, Behroozi N, Shehni Yailagh M, Abolghasemi M. The causal relationship between the perception of constructivist learning environment and systematic thinking with the tendency to lifelong learning, mediated by intrinsic motivation of undergraduate students at Shahid Chamran University. JEDUS. 2018; 25(2):109-130. [Persian]. [Link]
19. Ardura D, Zamora A, Pérez-Bitrián A. The role of motivation on secondary school students' causal attributions to choose or abandon chemistry. Chem. Educ. Res. Pract. 2021; 22: 43-61. [Link] [DOI:10.1039/D0RP00168F]
20. Sheykholeslami A, Karimiyanpour Gh. The prediction of students' academic engagement based on academic support and class psycho-social climate. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2018; 6(10): 95-111. [Persain]. [Link]
21. Wentzel KR. Peer relationships, motivation, and academic performance at school. Handbook of Competence and Motivation. 2017; pp: 586-603. [Link]
22. Rabbani Z, Talepasand S, Mohammadifar MA, Rahimianboogar E. Relationship between classroom social context and academic engagement: the mediation roles of self-system processes, academic motivation and Emotions. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists .2017; 14(53): 37-51. [Persian].[Link]
23. Mehri L, Bakhtiarpoor S, Eftekharsoadi Z, Homaie R. Designing and testing the pattern of the effect of academic self-steem and academic on academic performance by considering the mediating role of academic motivation in students. JINEV. 2020; 13(49):13-36. [Persian]. [Link]
24. Hashemicholicheh S, Hashemi Z, Naghsh Z. The mediatory role of the achievement emotions in relationship between attributional styles, and task value with academic burnout. Quarterly of Counseling Culture and Psychotherapy. 2018; 9(34): 119-140. [Persian]. [Link]
25. Lang QC, Wong AFL, Fraser BJ. Teacher-student interaction and gifted students' attitudes toward chemistry in laboratory classrooms in Singapore. Journal of Classroom Interaction, 2005; 40(1): 18-28. [Link]
26. Hashemi T, Bayrami M, Vahedi SH, Beyrami N. The effectiveness of help-seeking strategies training in the improvement of academic stress, performance and motivation by the moderating role of attributional styles among students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2017; 5(8): 139-158. [Persian]. [Link]
27. Jafari A. The prediction of internal-external motivation for learning based on attribution styles and self-efficacy in medical sciences students. Educ Strategy Med Sci. 2018;11(1): 9-14. [Persian]. [Link]
28. Shahraray M, Farzad V, Zara-ee A. The relationship between attributional styles and achievement motivation with academic achievement among students in secondary school majoring in mathematic sciences. Journal of Developmental Psychology (Iranian Psychologists). 2005; 1(4):1-9. [Persian]. [Link]
29. Ghodsi A, Talepasand S, Rezaei AM, Mohammadifar MA. Academic conflict background: a model test based on expectation-value theory. Quarterly of Educatinal Psychology, 2019; 15(51): 231-257. [Persian]. [Link]
30. Atashrouz B, Naderi F, Pasha R, Eftekhar Z, Asgari P. The impact of MUSIC model of motivation, educational engagement and mathematic academic performance of Dezfoul secondary school students. Quarterly Journal of Educational Innovations. 2018; 17(2): 129-150. [Persian]. [Link]
31. Sakiz G, Pape SJ, Hoy AW. Does perceived teacher affective support matter for middle school students in mathematics classrooms?. J Sch Psychol. 2012; 50(2):235-255. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2011.10.005]
32. Khoda Bakhsh M, Hashemi Razini H, Nouri Ghasemabadi R. The structural model of social skills in children with learning disabilities based on the attachment styles: the mediating role of academic self-efficacy. J Child Ment Health. 2021; 8(1): 1-13. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.1.2]
33. Sakiz G. Does teacher affective support matter? An investigation of the relationship among perceived teacher affective support, sense of belonging, academic emotions, academic self-efficacy beliefs, and academic effort in middle school mathematics classrooms [Doctoral dissertation]. [Ohio State University]: Ohio State University; 2007. [Link]
34. Patrick H, Ryan A, Kaplan A. Early adolescents' perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs, and engagement. J Educ Psychol. 2007; 99(1): 83-98. [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.99.1.83]
35. Vallerand RJ, Pelletier LG, Blais MR, Briere NM, Senecal C, Vallieres EF. The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educ Psychol Meas. 1992; 52: 1003-1017. [Link] [DOI:10.1177/0013164492052004025]
36. Peterson C, Semmel A, Baeyer C, Abramson LY, Metalsky GI, Seligman MEP. The attributional style questionnaire. Cognit Ther Res. 1982; 6(3): 287-300. [Link] [DOI:10.1007/BF01173577]
37. Liem AD, Lau S, Nie Y. The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome Centre for Research in Pedagogy and Practice, National Institute of Education, Nan yang Technological University, 1 Nan yang Walk, Singapore 637616, Singapore. Contemporary Educational psychology. 2008; 33(4): 486-512. [Link] [DOI:10.1016/j.cedpsych.2007.08.001]
38. Watt HMG, Eccles JS, Durik AM. The leaky mathematics pipeline for girls: A motivational analysis of high school enrolments in Australia and the USA. Equal Opportunities International. 2006; 25(8), 642-659. [Link] [DOI:10.1108/02610150610719119]
39. Hossaini FS, Taleh Pasand S, Bigdeli I. The role of components expectance-value on student's chemistry achievement. Educational Psychology. 2010; 6 (18): 39-70. [Persian]. [Link]
40. Pekrun R, Goetz T, Perry RP. Achievement emotions questionnaire (AEQ) - User's manual. 2005. [Link] [DOI:10.1037/t21202-000]
41. Bakhshaei Shahrbabaki M, Zeinaddiny Meymand Z, Soltani A, Manzari Tavakoli H. Designing a social skills model based on the role of expressive language components through the mediation of theory of mind in children. J Child Ment Health. 2021; 8(1): 110-125. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.1.9]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nademi M S, Mohammadiarya A, Khoeini F. Causal Model of the Relationship between Perception of Social Environment and Academic Motivation with the Mediating Role of Academic Expectations, Attributional Styles and Academic Emotions. J Child Ment Health 2021; 8 (3) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1136-fa.html

نادمی مهدیه‌سادات، محمدی آریا علیرضا، خوئینی فاطمه. الگوی علّی روابط ادراک محیط اجتماعی با انگیزش تحصیلی با نقش میانجی انتظارات تحصیلی، سبک‌های اسنادی، و هیجانات تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :102-118

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1136-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660