[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان در دوره همه‌گیری کرونا
طاهره شادمان* 1، معصومه محمدی2 ، زهرا لطفی کهریزسنگی3 ، معصومه اشرفی علویجه4
1- واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی اسلامی، دانشگاه غیرانتفاعی معارف، اصفهان، ایران
4- دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران
چکیده:   (750 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان در دوران کرونا به دلیل استفاده زیاد از فضای مجازی، معمولا با کاهش سلامت روانی و انگیزه تحصیلی مواجه می‌شوند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان در دوران همه‌گیری کرونا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر متوسطه یکم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 40 دانش‌آموز با نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه جایدهی شدند. ابزارهای پژوهش شامل آخرین نسخه اعتباریابی‌شده پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391) و انگیزش پیشرفت (هرمنس، 1970) بود. گروه آزمایش مداخلات درمانی گروهی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای مربوط به مثبت‌اندیشی را دریافت کردند؛ در حالی که گروه گواه هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکردند و آموزش‌های معمول مدارس را دریافت می‌کردند. داده‌های پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با ویرایش 21 نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی بر مؤلفه‌های متغیرهای سرزندگی تحصیلی (0/01>P) و  انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان مؤثر و مثبت بود (01/0>P) و این نتایج به‌دست‌آمده در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01>P).
نتیجه‌گیری: مثبت‌اندیشی با مؤلفه عملکردی خود موجب خودکارآمدپنداری تحصیلی شده و همین موضوع در بهبود سرزندگی تحصیلی مؤثر است و موجب چرخه‌ای از اتفاقات مثبت تحصیلی برای فرد می‌شود. همچنین بیان تجارب مثبت و دریافت پس­خوراند از سایر اعضا از قوی‌ترین مراحل روش مثبت‌نگر در شناخت توانایی‌های قابل اتکا است که در افزایش انگیزش پیشرفت، نقش دارد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، دانش‌آموزان، سرزندگی تحصیلی، مثبت‌اندیشی
متن کامل [PDF 1155 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/18 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار: 1403/2/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shademan T, Mohammadi M, Lotfi Kahriz Sangi Z, Ashrafi Alavijeh M. The effectiveness of positive thinking training on academic vitality and students' achievement motivation during Corona epidemic. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1137-fa.html

شادمان طاهره، محمدی معصومه، لطفی کهریزسنگی زهرا، اشرفی علویجه معصومه. اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان در دوره همه‌گیری کرونا. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657