[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 35-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اعتیاد به فضای مجازی
مجید برادران* 1، فرزانه رنجبر نوشری1
1- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (301 مشاهده)
زمینه و هدف: وابستگی به اینترنت دارای عواقب خطرناکی است و درکل جهان با سرعت هشداردهنده ای به خصوص در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های تنظیم ­هیجان بر اهمال­ کاری تحصیلی و انعطاف­ پذیری شناختی دانش­ آموزان وابسته به فضای مجازی انجام شد.
روش: این مطالعه یک طرح نیمه­ آزمایشی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان متوسطه یکم با اعتیاد به فضای مجازی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه این پژوهش 36 نفر بودند که به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به­ طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 نفر در هر گروه). برای جمع ­آوری داده­ها از آزمون اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998)، مقیاس اهمال ­کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسش­نامه انعطاف­ پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) استفاده شد. آموزش تنظیم ­هیجان طی 12 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات اهمال­ کاری تحصیلی و انعطاف­ پذیری شناختی پس از آموزش تنظیم­ هیجان، در گروه­ های آزمایش و گواه تفاوت معناداری داشته است (0/01P<). به عبارت دیگر، آموزش تنظیم ­هیجان به افزایش میانگین نمرات انعطاف­پذیری شناختی و کاهش میانگین نمرات اهمال ­کاری تحصیلی در آزمودنی­ های گروه آزمایش نسبت به گروه گواه منجر شد.
نتیجه­گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر، آموزش مهارت­های تنظیم­ هیجان می­ تواند به عنوان یک مداخله مؤثر بر اهمال­ کاری تحصیلی و انعطاف­ پذیری شناختی دانش­ آموزان دارای اعتیاد به فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، اهمال کاری تحصیلی، انعطاف پذیری شناختی، فضای مجازی
متن کامل [PDF 1424 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/22 | پذیرش: 1401/4/17 | انتشار: 1401/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baradaran M, Ranjbar Noushari F. Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Academic Procrastination and Cognitive Flexibility among Students with Internet Addiction. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :21-35
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1148-fa.html

برادران مجید، رنجبر نوشری فرزانه. اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اعتیاد به فضای مجازی. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :35-21

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1148-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4514