[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 29-15 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی مبتنی برکاریکاتور و اثربخشی آن بر اضطراب و جهت‌گیری یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان زبان انگلیسی
افسانه خدایاری مقدم1 ، پریسا تجلی* 2، مژگان سپاه منصور3
1- گروه روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2352 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، فرایند پیچیده­ای بوده و میزان کسب موفقیت در یادگیری آن به متغیرهای زیادی وابسته است. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی مبتنی بر کاریکاتور و بررسی اثربخشی آن بر اضطراب یادگیری زبان دوم و جهت‌گیری یادگیری زبان بود.
روش: روش پژوهش حاضر، طرح پژوهشی آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل متخصصان آموزش زبان انگلیسی و متخصصان روان‌شناسی بودند که 10 نفر از آنان به روش گلوله‌ برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی جامعه آماری شامل تمامی یادگیرندگان زبان انگلیسی در مؤسسه آموزش زبان انگلیسی امیر واقع در منطقه سه شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بود که30 نفر از آنان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش 1 و 2 جایدهی شدند و به مدت 5 هفته تحت آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی قرار گرفتند. آموزش برای گروه آزمایش 1 با استفاده از کاریکاتور و اسلاید آموزشی و برای گروه آزمایش 2 بدون کاریکاتور و اسلاید بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های محقق ­ساخته ارزیابی اعتبار بسته‌ آموزشی، هیجان­ های تحصیلی پکران و همکاران (2002) و جهت‌گیری یادگیری زبان نولز و همکاران (2000) بود. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس یک ­متغیری و چند­متغیری و با نرم افزار spss26 انجام شد.
یافته‏ ها: نتایج نشان دادند که برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی با کاریکاتور بر اضطراب یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان زبان دوم مؤثر بوده است (0/05<p) و در هر دو گروه بین نمرات اضطراب یادگیری زبان دوم در پس­آزمون تفاوت معنادار وجود داشته است (در سطح 0/001)؛ همچنین موجب تفاوت معنادار در نمرات بی‌انگیزگی و جهت‌گیری بیرونی بین گروه آزمایش 1 و 2 شد (0/05>p )، اما تأثیرات طی زمان پایدار نبود (0/05<p). در نمرات جهت‌گیری درونی بین گروه آزمایش 1 و 2 تفاوت معناداری حاصل شد و پایداری نمرات در مرحله پیگیری نیز برقرار بود ( 0/05>p ).
نتیجه‏ گیری: نتایج نشان دادند که این روش آموزشی در کاهش اضطراب یادگیری زبان دوم به صورت پایدار و درونی­ کردن جهت­ گیری یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان انگلیسی مؤثر بوده است و برنامه­ ریزان آموزش زبان­های خارجی می­ توانند از  این روش آموزشی استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزش ضرب‌المثل‌‌های انگلیسی مبتنی بر کاریکاتور، اضطراب یادگیری زبان دوم، جهت‌گیری یادگیری زبان
متن کامل [PDF 1659 kb]   (1453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/21 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/8/11
فهرست منابع
1. Tabatabaee Farani S, Pishghadam R, Moghimi S. Introducing "Emotioncy" as an efficient way to reduce foreign language reading anxiety. Language and Translation Studies (JLTS). 2019; 52(2): 35-63.‏ [Link]
2. Saranraj L, Meenakshi K. The influence of anxiety in L2 learning: a case study with reference to engineering students in Tamil Nadu, India. Indian Journal of Science and Technology. 2016; 9(42): 1-5.‏ ‏[Link] [DOI:10.17485/ijst/2016/v9i42/102044]
3. Horwitz EK, Horwitz MB, Cope J. Foreign language classroom anxiety. The Modern language journal, 1986; 70(2): 125-132.‏ [Link] [DOI:10.1111/j.1540-4781.1986.tb05256.x]
4. Macayan JV, Quinto EJM, Otsuka JC, Cueto ABS. Influence of language learning anxiety on L2 speaking and writing of Filipino engineering students. 3L: Language, Linguistics, Literature®. 2018; 24(1).‏ [Link] [DOI:10.17576/3L-2018-2401-04]
5. Maria NR. Teacher's role in minimizing undergraduate students' Language Learning Anxiety (Doctoral dissertation, BRAC University). 2016.‏ [Link]
6. Teimouri Y, Goetze J, Plonsky L. L2 anxiety and achievement: A meta-analysis. Studies in L2 Acquisition. 2019; 41(2): 363-387.‏ [Link] [DOI:10.1017/S0272263118000311]
7. Zaferani P, Ahangari S, Hadidi Tamjid N. The Relationships among Iranian EFL Learners' Perfectionism, Anxiety and English Language Achievement: The Contribution of L2 Selves. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research. 2021; 13(38): 157-183. [Link]
8. Lin CH, & Warschauer M. Integrative versus Instrumental Orientation among Online Language Learners Orientação Integrativa versus Instrumental entre aprendizes on-line de língua. Linguagens e Diálogos. 2011; 2(1): 58-86.‏ [Link]
9. Degang M. Motivation toward English language learning of the second year undergraduate Thai students majoring in Business English at an English-medium university. Unpublished MA thesis, University of Srinakharinwirot, Thailand. 2010.‏ [Link]
10. Deci E, & Ryan R The support of autonomy and control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology. 1985; 5: 1024-37. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.53.6.1024]
11. Sedighfar Z, Khaleghizade S. Motivational Orientation and academic achievement in non-Iranian Arabic-speaking learners of Persian. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages. 2016; 5(TOME 12): 75-94. [Link]
12. Ryan RM, & Deci EL. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology. 2000; 25(1): 54-67. [Link] [DOI:10.1006/ceps.1999.1020]
13. Alamer A. The role of EFL learners' motivation in mobile language learning. In Comunicación presentada en el First International Conference on Theory and Practice. 2016; Adelaida: Australia.‏ [Link]
14. Seker M. The use of self-regulation strategies by foreign language learners and its role in language achievement. Language Teaching Research. 2016; 20(5): 600-618.‏ [Link] [DOI:10.1177/1362168815578550]
15. Papi M, Rios A, Pelt H, & Ozdemir E. Feedback‐seeking behavior in language learning: Basic components and motivational antecedents. The Modern Language Journal. 2019; 103(1): 205-226.‏ [Link] [DOI:10.1111/modl.12538]
16. Elif G, & Yayli D. The L2 writing anxiety: the perceived sources and consequences. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 45(45): 235-251.‏ [Link] [DOI:10.9779/PUJE.2018.231]
17. Demir Y. The Role of In-class Vocabulary Strategies in Vocabulary Retention of Turkish EFL Learners. Ilkogretim Online. 2013; 12(4).‏ [Link]
18. Hofweber J, & Graham S. Linguistic creativity in language learning: Investigating the impact of creative text materials and teaching approaches in the L2 classroom. Scottish Languages Review. 2017; 33: 19-28.‏ [Link]
19. Syzdykov K. Contrastive studies on proverbs. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014; 136: 318-321. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.336]
20. Unal FT, & Yegen U. The use of caricatures in teaching verbs. International Journal of Educational Sciences. 2013; 5(3): 187-193.‏ [Link] [DOI:10.1080/09751122.2013.11890077]
21. Kuzu TS. The impact of a semiotic analysis theory-based writing activity on students' writing skills. Eurasian journal of educational research. 2016; 16(63).‏ [Link] [DOI:10.14689/ejer.2016.63.3]
22. Topal Y. Effect of use of caricatures on teaching vocabulary in teaching Turkish as foreign language. Educational Research and Reviews. 2015; 10(13): 1876-1880.‏ [Link] [DOI:10.5897/ERR2015.2178]
23. Al-Rabaani A, & Al-AAmri IH. The effect of using cartoons on developing Omani grade 4 students' awareness of water issues and their attitudes towards using them in teaching social studies. Journal of Social Studies Education Research. 2017; 8(1): 35-46.‏ [Link]
24. Kaplan A, & Öztürk M. The effect of concept cartoons to academic achievement in instruction on the topics of divisibility. International Electronic Journal of Mathematics Education. 2015; 10(2): 67-76.‏ [Link] [DOI:10.29333/iejme/292]
25. Daskin NC, & Hatipoğlu Ç. A proverb learned is a proverb earned: Proverb instruction in EFL classrooms. Eurasian Journal of Applied Linguistics. 2019; 5(1): 57-88.‏ [Link] [DOI:10.32601/ejal.543781]
26. Al-Araimi S, Ambusaidi A, Selim M, & Amri MA. The Impact Of Caricature Drawings In The Acquisition Of Scientific Concepts And Attitudes Of 4th Grade Students For Basic Education Towards Science. Journal of Baltic Science Education. 2018; 17(3): 414.‏ [Link] [DOI:10.33225/jbse/18.17.414]
27. Piaw CY. Using content-based humorous cartoons in learning materials to improve students' reading rate, comprehension and motivation: It is a wrong technique?. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012; 64: 352-361.‏ [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.11.042]
28. Mahmoudabadi , Nadimi H. The Educational Function of Caricature and its Effect on the Students' Educational Motivation and Satisfaction. Technology of Education Journal (TEJ). 2015; 9(3): 145-153. [Link]
29. Pekrun R, Goetz T, Titz W, Perry RP. Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist. 2002; 37(2): 91-105.‏ [Link] [DOI:10.1207/S15326985EP3702_4]
30. Mohammadi MJ, Mohebi S, Dehghani F, Ghasemzadeh MJ. Correlation between Academic Self-Efficacy and Learning Anxiety in Medical Students Studying at Qom Branch of Islamic Azad University. Qom Univ Med Sci J. 2019; 12 (12):89-98. [Link] [DOI:10.29252/qums.12.12.89]
31. Noels KA, Pelletier LG, Clément R, Vallerand RJ. Why are you learning a L2? Motivational orientations and self‐determination theory. Language learning. 2000; 50(1): 57-85.‏ [Link] [DOI:10.1111/0023-8333.00111]
32. Hassanzadeh R., Mahdinejad Gorji G. The relationships between motivational orientations (intrinsic motivation, extrinsic motivation & amotivation) and students' academic achievement in the English language. Journal of School Psychology. 2014; 3(3): 38-60. [Link]
33. Allen P, Bennett K. SPSS for the health & behavioural sciences. 2008; pp:123-130.‏ [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayari Moghadam A, Tajalli P, Sepahmansour M. Developing a Cartoon-Based English Proverbs Training Program and its Effectiveness on Anxiety and Orientation of L2 learning in English Learners. J Child Ment Health 2021; 8 (3) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1168-fa.html

خدایاری مقدم افسانه، تجلی پریسا، سپاه منصور مژگان. تدوین برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی مبتنی برکاریکاتور و اثربخشی آن بر اضطراب و جهت‌گیری یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان زبان انگلیسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :15-29

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1168-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645