[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 91-78 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه مداخله ای مبتنی بر آموزش ارتباط کارکردی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان با اختلال طیف اوتیسم
مینو کرم پور1 ، هادی هاشمی رزینی* 2، مسعود غلامعلی لواسانی3 ، سمیرا وکیلی4
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (211 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم، اختلالی عصب­ روان ­شناختی است که به صورت ثانو­یه­ به مشکلات در عملکردهای شخصی، اجتماعی، و تحصیلی منجر می­ شود. از این جهت پژوهش حاضر با هدف تدوین و اثربخشی برنامه مداخله ­ای مبتنی بر آموزش ارتباط کارکردی در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی کودکان با اختلال طیف اوتیسم سطح یک 4 تا 8 سال شهر تهران در سال ۱۳۹8 و والدین آنان بود. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 30 کودک مبتلا به اوتیسم سطح یک با استفاده از معیارهای مختلف از کلینیک پدیده به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه مداخله‌ای را در قالب پانزده جلسه دریافت کرد و گروه گواه برنامه‌های معمول مرکز توانبخشی را دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل مقیاس رتبه ­بندی اوتیسم گیلیام (جیمز و گیلیام، 2003)، پرسشنامه غربالگری اوتیسم با سطح یک و آسپرگر (اهلر و گیلبرگ، 1993)، و فهرست ارزشیابی اوتیسم (ریملند و ادلسون، 1999) بودند. در نهایت داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون t همبسته با آلفای تعدیل‌یافته توسط نرم‌افزار SPSS26 تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد برنامه مداخله ­ای مبتنی بر آموزش ارتباط کارکردی در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان با اختلال طیف اوتیسم اثربخشی معناداری داشت (0/01P<). اندازه اثر برای مؤلفه­ های مهارت­های اجتماعی(0/87) و مهارت­های ارتباطی (0/92) بود. همچنین نتایج ازمون t همبسته نشان داد تأثیر برنامه آموزش ارتباط کارکردی در مرحله پیگیری نیز در مؤلفه­ های مهارت­های اجتماعی و ارتباطی اثربخش و پایدار بوده است.
 نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در کودکان اوتیسم را می‌توان با آموزش، ارتقا داده و همچنین از برنامه درمانی مبتنی بر آموزش ارتباط کارکردی می‌توان به‌عنوان یک مداخله اثرگذار در بهبود مهارت ­های اجتماعی و ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: کودکان با اختلال طیف اوتیسم، ارتباط کارکردی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت های ارتباطی
متن کامل [PDF 1252 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/9/9 | انتشار: 1401/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karampour M, Hashemi Razini H, Gholamali Lavasani M, Vakili S. The Effectiveness of an Intervention Program Based on Functional Communication Training on the Social and Communication Skills of Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :78-91
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1178-fa.html

کرم پور مینو، هاشمی رزینی هادی، غلامعلی لواسانی مسعود، وکیلی سمیرا. اثربخشی برنامه مداخله ای مبتنی بر آموزش ارتباط کارکردی بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :91-78

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540