[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 71-80 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت های ادراک دیداری بر حافظه دیداری کوتاه مدت کودکان با آسیب شنوایی
مهدی گرمابی، نرگس ادیب سرشکی، محمد طاهری، گیتا مولّلی، سیده زهرا سیدنوری
چکیده:   (3043 مشاهده)

زمینه و هدف: در ارتباط با توانایی­ های شناختی افراد با آسیب شنوایی، حافظه همواره موردتوجه متخصصان بوده است. به‌خصوص نقش حافظه دیداری در به یادسپاری و یادآوری علائم نشانه­ ای مانند حرکات دست در گفتار نشانه­ دار و زبان اشاره به کرّات موردپژوهش قرارگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت­ های ­دیداری بر حافظه­ دیداری کوتاه ­مدت کودکان پسر با آسیب شنوایی بود.

روش: طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش ­آزمون ـ پس­ آزمون با گروه کنترل بود. بر این اساس از بین کل دانش ­آموزان با آسیب شنوایی پسر شهر تهران تعداد 36 نفر از دانش ­آموزان پسر 7 تا 10 سال مدرسه ناشنوایان باغچه­ بان به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای‌دهی شدند. پس از 10 جلسه مداخله بر روی گروه آزمایشی، داده­ ها با استفاده از آزمون حافظه دیداری کیم ­کاراد (1945) جمع ­آوری شد.

یافته­ ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت­ های ادراک دیداری باعث بهبود حافظه دیداری کوتاه ­مدت در کودکان پسر با آسیب شنوایی گردیده است.

نتیجه ­گیری: جهت تقویت حافظه دیداری در کودکان با آسیب شنوایی می­توان از مهارت­ های ادراک دیداری استفاده نمود؛ زیرا این مهارت­ های ادراکی باعث فعال ­سازی مناطق مربوط به حافظه­ دیداری و درنتیجه باعث تقویت حافظه ­دیداری می ­گردد.

واژه‌های کلیدی: ادراک دیداری، حافظه دیداری کوتاه مدت، کودکان کم شنوا
متن کامل [PDF 612 kb]   (2294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garmabi M, Adib-Sereshki N, Taheri M, Movallali G, Seyyed Noori S Z. The Effectiveness of Visual Perception Skills Training on Short-Term Visual Memory of Children with Hearing Impairment . jcmh. 2016; 3 (1) :71-80
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-119-fa.html

گرمابی مهدی، ادیب سرشکی نرگس، طاهری محمد، مولّلی گیتا، سیدنوری سیده زهرا. تأثیر آموزش مهارت های ادراک دیداری بر حافظه دیداری کوتاه مدت کودکان با آسیب شنوایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :71-80

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-119-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006