[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 122-108 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی علّی خلاقیت بر مبنای بهزیستی روان شناختی با نقش میانجی خودکارآمدپنداری میان دانش آموزان
زهره آهنگر قربانی* 1، اکبر عطادخت2 ، نیلوفر میکائیلی2 ، نادر حاجلو2
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (160 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت خلاقیت دانش­ آموزان در نظام آموزشی روز به روز نمایان­تر می­شود، با وجود این خلاقیت در دانش ­آموزان نوجوان، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل علّی از خلاقیت بر مبنای بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی خودکارآمدپنداری در دانش ­آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی و تحلیل آن بر اساس مدل ساختاری بود. نمونه مورد مطالعه 314 (269 دختر، 45 پسر) دانش ­آموز دوره متوسطه از شهرستان عباس ­آباد در سال تحصیلی 99-1398 بود که با روش نمونه­ گیری در دسترس در آزمون شرکت کردند. اطلاعات به­ دست آمده با استفاده از پرسشنامه­ های خلاقیت (عابدی،1372)، بهزیستی روان‌شناختی (ریف،2002) و خودکارآمدپنداری (شرر و همکاران،1982) گردآوری شد. تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر مستقیم بهزیستی روان‌شناختی بر خلاقیت 0/31(0/002P< خودکارآمدپنداری بر خلاقیت 0/37 (0/001P<)، و بهزیستی روان­شناختی بر خودکارآمدپنداری 0/79 (0/002P<) است. همچنین میزان تأثیر غیرمستقیم بهزیستی روان‌شناختی بر خلاقیت با میانجی­ گری خودکارآمدپنداری 0/11 (3/32= T) بوده است؛ بنابراین با توجه به نتایج، مدل حاضر از برازش خوبی برخوردار بود و تأیید شد.
 نتیجه­ گیری: نتایج حاضر، ایده ارزشمندی را برای پژوهشگران و مربیان درباره مسائل مرتبط با خلاقیت برای دانش­ آموزان فراهم کرده است و اهمیت خودکارآمدپنداری در ارتباط خلاقیت و بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان مورد حمایت قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، بهزیستی روان شناختی، خودکارآمدپنداری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1184 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/11 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار: 1401/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangar Ghorbani Z, Atadokht A, Mikaeili N, Hajloo N. Causal Modeling of Creativity Based on Psychological Well-being with the Mediating Role of Self-Efficacy among Students. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :108-122
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1235-fa.html

آهنگر قربانی زهره، عطادخت اکبر، میکائیلی نیلوفر، حاجلو نادر. مدل یابی علّی خلاقیت بر مبنای بهزیستی روان شناختی با نقش میانجی خودکارآمدپنداری میان دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :122-108

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540