[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 140-126 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی ترکیبی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز و توانبخشی شناختی بر ابعاد حافظه فعال و کارآمدی خواندن دانش آموزان نارساخوان
حامد سرهنگ پور*1 ، فرشته باعزت2 ، وحید نجاتی3 ، سهیلا هاشمی کوچکسرائی2
1- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1239 مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی به عنوان شایع­ ترین اختلال یادگیری خاص با نارسایی حافظه فعال مرتبط است. این پژوهش با هدف تقویت حافظه فعال و کاهش علائم نارساخوانی در دانش­آ موزان نارساخوان از طریق تحریک الکتریکی فراجمجمه ­ای مغز (به شکل واقعی و ساختگی) همراه با بسته توانبخشی هوشمند توجه و حافظه آرام انجام شده است.
روش: پژوهش از نوع شبه­تجربی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان نارساخوان 8 الی 12 ساله شهرستان بابل در سال 1399 بود. از جامعه مذکور 22 دانش­آموز با روش نمونه­ گیری هدفمند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی (هر گروه 11 نفر) جایدهی شدند. پس از اجرای پیش­ آزمون­ ها، گروه آزمایشی یکم در معرض تحریک الکتریکی واقعی همراه با بسته آرام و گروه دوم در معرض تحریک الکتریکی ساختگی همراه با بسته آرام قرار گرفتند (به مدت 12 جلسه 60 دقیقه­ ای). برای ارزیابی حافظه فعال دانش­ آموزان نارساخوان از آزمون حاف­بک (ارجمندی­ نیا، 2017) و برای سنجش کارآمدی خواندن از آزمون خواندن و نارساخوانی نما (مرادی و همکاران، 2016) استفاده شد و برای تحلیل داده­ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل­ های آماری نشان داد افزایش نمرات حافظه فعال (0/05>P) و کارآمدی خواندن (0/05>P) در گروه آزمایشی یکم به میزان معنا­داری بیشتر از گروه آزمایشی دوم بود.
 نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­ها می­ توان نتیجه گرفت روش تحریک الکتریکی واقعی همراه با بسته­ آرام در مقایسه با روش تحریک الکتریکی ساختگی همراه با بسته آرام اثربخش­تر بود. بنابراین بر مبنای نتایج این پژوهش می­توان به متخصصان اختلالات یادگیری خاص پیشنهاد کرد که از روش مذکور در جهت بهبود حافظه فعال وتقویت کارآمدی خواندن دانش ­آموزان نارساخوان استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز، توانبخشی شناختی، حافظه فعال، کارآمدی خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 1221 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/12 | پذیرش: 1403/2/5 | انتشار: 1403/2/5
فهرست منابع
1. Norton ES, Beach SD, Gabrieli JD. Neurobiology of dyslexia. Current opinion in neurobiology. 2015; 30:73-8. https://doi.org/10.1016/j.conb.2014.09.007 [DOI:10.1016/j.conb.2014.09.007 [Link]]
2. Yunus H, Ahmad NA. Understanding The Definition and Characteristics of Dyslexia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH). 2022; 7(5):e001353-e. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i5.1353 [DOI:10.47405/mjssh.v7i5.1353 [Link]]
3. Tannock R. DSM-5 changes in diagnostic criteria for specific learning disabilities (SLD): What are the implications. International Dyslexia Association. 2014 . [Link]
4. Pickering SJ. Working memory in dyslexia. Working memory and neurodevelopmental disorders: Psychology Press; 2012. p. 7-10. [Link]
5. Holmes J, Gathercole SE. Taking working memory training from the laboratory into schools. Educ Psychol (Lond). 2014 [DOI:10.1080/01443410.2013.797338]
7. Baddeley AD, Logie RH. Working Memory: The Multiple-Component Model. In: Miyake A, Shah P, editors. Models of Working Memory: Mechanisms of Active Maintenance and Executive Control. Cambridge: Cambridge University Press; 1999. p. 28-61. https://doi.org/10.1017/CBO9781139174909.005 [DOI:10.1017/cbo97811391 74909.005 [Link]]
8. Maehler C, Schuchardt K. Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits. Learning and Individual Differences. 2016; 49:341-7. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.007 [DOI:10.1016/j.lindif.2016.05.007 [Link]]
9. Derikvand M, Shahni Yilagh M, Hajiyakhchali A. The Comparison of Effects of Computer Cognitive Rehabilitation (ARAM) and Practical Rehabilitation Games (Attention Games) on Working Memory, Response Inhibition, and Reading Comprehention of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2023; 10 (1) :78-92. [Persian]. [Link] [DOI:10.61186/jcmh.10.1.7]
10. Minamoto T, Tsubomi H, Osaka N. Neural Mechanisms of Individual Differences in Working Memory Capacity: Observations From Functional Neuroimaging Studies. Current Directions in Psychological Science. 2017; 26(4):335-45. https://doi.org/10.1177/0963721417698800 [DOI:10.1177/0963721417698800 [Link]]
11. Costanzo F, Rossi S, Varuzza C, Varvara P, Vicari S, Menghini D. Long-lasting improvement following tDCS treatment combined with a training for reading in children and adolescents with dyslexia. Neuropsychologia. 2019 [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2018.03.016]
13. Richmond LL, Wolk D, Chein J, Olson IR. Transcranial direct current stimulation enhances verbal working memory training performance over time and near transfer outcomes. Journal of cognitive neuroscience. 2014; 26(11):2443-54. https://doi.org/10.1162/jocn_a_00657 [DOI:10.1162/jocn_a_00657 [Link]]
14. Seo MH, Park SH, Seo JH, Kim YH, Ko MH. Improvement of the working memory by transcranial direct current stimulation in healthy older adults. Journal of Korean Academy of Rehabilitation Medicine. 2011; 35(2):201-206. [Link]
15. Park SH, Seo JH, Kim YH, Ko MH. Long-term effects of transcranial direct current stimulation combined with computer-assisted cognitive training in healthy older adults. Neuroreport. 2014; 25(2):122-6. https://doi.org/10.1097/WNR.0000000000000080 [DOI:10.1097/ WNR.0000000000000080 [Link]]
16. Arkan A. Effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on working memory in healthy people. Brain Stimulation: Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 2019; 12(2):385. https://doi.org/10.1016/j.brs.2018.12.231 [DOI:10. 1016/j.brs.2018.12.231 [Link]]
17. Ke Y, Wang N, Du J, Kong L, Liu S, Xu M, et al. The Effects of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Working Memory Training in Healthy Young Adults. Front Hum Neurosci. 2019; 13:19. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00019 [DOI:10.3389/ fnhum.2019.00019 [Link]]
18. Younger JW, Randazzo Wagner M, Booth JR. Weighing the cost and benefit of transcranial direct current stimulation on different reading subskills. Frontiers in neuroscience. 2016; 10:262. https://doi.org/10.3389/fnins.2016.00262 [DOI:10.3389/fnins.2016.00262 [Link]]
19. Reed T, Cohen Kadosh R. Transcranial electrical stimulation (tES) mechanisms and its effects on cortical excitability and connectivity. Journal of inherited metabolic disease. 2018 ;41:1123-30. https://doi.org/10.1007/s10545-018-0181-4 [DOI:10.1007/s10545-018-0181-4 [Link]]
20. Salehinejad MA, Ghanavati E, Glinski B, Hallajian AH, Azarkolah A. A systematic review of randomized controlled trials on efficacy and safety of transcranial direct current stimulation in major neurodevelopmental disorders: ADHD, autism, and dyslexia. Brain Behav. 2022; 12(9):e2724. https://doi.org/10.1002/brb3.2724 [DOI:10.1002/brb3.2724 [Link]]
21. Vöröslakos M, Takeuchi Y, Brinyiczki K, Zombori T, Oliva A, Fernández-Ruiz A, et al. Direct effects of transcranial electric stimulation on brain circuits in rats and humans. Nature Communications. 2018; 9(1):483. https://doi.org/10.1038/s41467-018-02928-3 [DOI:10.1038/s41467-018-02928-3 [Link]]
22. Polanía R, Nitsche MA, Ruff CC. Studying and modifying brain function with non-invasive brain stimulation. Nature Neuroscience. 2018; 21(2):174-87. https://doi.org/10.1038/s41593-017-0054-4 [DOI:10.1038/ s41593-017-0054-4 [Link]]
23. Brunoni A, Nitsche M, Loo C. Transcranial direct current stimulation in neuropsychiatric disorders. Cham, CH: Springer International Publishing. 2016. [DOI:10. 1007/978-3-030-76136-3_15 [Link]]
24. Fregni F, El-Hagrassy MM, Pacheco-Barrios K, Carvalho S, Leite J, Simis M, et al. Evidence-Based Guidelines and Secondary Meta-Analysis for the Use of Transcranial Direct Current Stimulation in Neurological and Psychiatric Disorders. Int J Neuropsychopharmacol. 2021; 24(4):256-313. https://doi.org/10.1093/ijnp/pyaa051 [DOI:10.1093/ijnp/pyaa051 [Link]]
25. Bikson M, Grossman P, Thomas C, Zannou AL, Jiang J, Adnan T, et al. Safety of Transcranial Direct Current Stimulation: Evidence Based Update 2016. Brain Stimul. 2016; 9(5):641-61. https://doi.org/10.1016/j.brs.2016.06.004 [DOI:10.1016/j.brs.2016.06. 004 [Link]]
26. Rivera-Urbina G, Nitsche M, Vicario C, Molero-Chamizo A. Applications of transcranial direct current stimulation in children and pediatrics. Reviews in the Neurosciences. 2017; 28(2): 173-184. https://doi.org/10.1515/revneuro-2016-0045 [DOI:10.1515/revneuro-2016-0045 [Link]]
27. Salehinejad MA, Wischnewski M, Nejati V, Vicario CM, Nitsche MA. Transcranial direct current stimulation in attention-deficit hyperactivity disorder: A meta-analysis of neuropsychological deficits. PLoS One. 2019; 14(4):e0215095. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0215095 [DOI:10.1371/journal.pone.0215 095 [Link]]
28. Turker S, Hartwigsen G. The use of noninvasive brain stimulation techniques to improve reading difficulties in dyslexia: A systematic review. Hum Brain Mapp. 2022; 43(3):1157-73. https://doi.org/10.1002/hbm.25700 [DOI:10.1002/hbm.25700 [Link]]
29. Zhang Y, Song H, Chen Y, Zuo L, Xia X, Zhang X. Thinking on transcranial direct current stimulation (tDCS) in reading interventions: Recommendations for future research directions. Frontiers in Human Neuroscience. 2019 ;13:157. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00157 [DOI:10.3389/fnhum.2019.00157 [Link]]
30. Rahmani A, Pirani Z, Heidari H, Davoodi H. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training on Work Memory and Selective Attention of Dyslexic Students in Elementary Schools. Journal of Learning Disabilities. 2019; 8(2):7-25. [Persian]. https://doi.org/10.32598/JLD.10.2.2 [DOI:10.32598/JLD.10.2.2 [Link]]
31. Nazarzade Gigloo S, Fathabadi J, Nejati V, Nazarboland N, Sadeghi Firoozabadi V. The Impact of Computer- Based Cognitive Rehabilitation (ARAM software) on Executive Functions (Selective Attention, Working Memory, and Behavioral Inhibition) of Students with Specific Learning Disorders. Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC). 2022; 69-89. [Persian]. 20.1001.1. 2783154.1400.1400.15.4.7 [Link]
32. Safari Vesal M, Nazari M A, Bafandeh Qaramaleki H. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation in Improving Working Memory, Visual Processing, and Spatial Perception in Children with Math Learning Disorders. J Child Ment Health 2022; 9 (3) :78-92. [Persian]. https://doi.org/10.52547/jcmh.9.3.8 [DOI:10.52547/jcmh.9.3.8 [Link]]
33. Safari N, Baezzat F, Ghaffari M. Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Program on Attention Dimensions and Reading Efficacy in Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :167-181. [Persian]. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.3.14 [DOI:10. 52547/jcmh.7.3.14 [Link]]
34. Motaghedifard M, Baezzat F, Nejati V, Naderi H. Designing COROOR Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program and Investigating its Effect on Spelling Efficacy and Visual-Phonological Processing in Students with Dyslexia - Dysorthographia. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :264-283. [Persian]. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.17 [DOI:10. 52547/ jcmh.7.4.17 [Link]]
35. Narimani M, Taghizadehhir S. Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2022; 12(1): 85-97. [Persian]. https://doi: 10.22098/jld.2022.11688.2046 [Link]
36. Nejati V, Shahidi S, Helmi S. Enhancement of executive functions with cognitive rehabilitation in older adults. Journal of Modern Rehabilitation. 2016;10(3):120-7. [Link]
37. Radfar F, Nejati V, Fathababdi J, Layegh H. Effect of attention training on working memory function and reading components in pupils with dyslexia: a single-subject design study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016; 26(142):194-212. [Persian]. [Link]
38. Miniussi C, Vallar G. Brain stimulation and behavioural cognitive rehabilitation: a new tool for neurorehabilitation?. Neuropsychological Rehabilitation. 2011; 21(5):553-9. https://doi.org/10.1080/09602011.2011.622435 [DOI:10.1080/09602011.2011.622435 [Link]]
39. Elmasry J, Loo C, Martin D. A systematic review of transcranial electrical stimulation combined with cognitive training. Restorative neurology and neuroscience. 2015; 33(3):263-78. https://doi.org/10.3233/RNN-140473 [DOI:10.3233/RNN-140473 [Link]]
40. Martin DM, Liu R, Alonzo A, Green M, Player MJ, Sachdev P, Loo CK. Can transcranial direct current stimulation enhance outcomes from cognitive training? A randomized controlled trial in healthy participants. International Journal of Neuropsychopharmacology. 2013; 16(9):1927-36. https://doi.org/10.1017/S1461145713000539 [DOI:10.1017/S14611457130005 39 [Link]]
41. Castro M. Placebo versus best-available-therapy control group in clinical trials for pharmacologic therapies: which is better?. Proceedings of the American Thoracic Society. 2007; 4(7):570-3. https://doi.org/10.1513/pats.200706-073JK [DOI:10.1513/pats.200706-073jk [Link]]
42. Rasouli Foshtami A, Hashemi T, Kiamarsi A, Ghaffari A. Determination of Psychometric Indicators and Standardization of Intelligence Test of Children's Raven Colored Progressive Matrices in Elementary School Students. J Child Ment Health 2022; 9 (1) :158-175. [Persian]. https://doi.org/ 10.52547/jcmh.9.1.11 [Link] https://doi.org/10.52547/jcmh.9.1.11 [DOI:10.52547/jcmh.9.1.11 [Link]]
43. Moradi A, Hosaini M, Kormi Nouri R, Hassani J, Parhoon H. Reliability and Validity of Reading and Dyslexia Test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences. 2016; 18(1):22-34. [Persian]. [Link]
44. Pickering SJ, Gathercole SE. The Working Memory Test Battery for Children. 2001. [Link]
45. Arjmandnia AA. Working memory test for children (HAFBAK). First edition. Tehran: Roshd; 2017. [Persian]. [Link]
46. Arjmandnia AA, Kakabaraee K, Afrooz GA. The effect of rehearsal strategy on the performance of dyslexic student's working memory. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012; 46:2620-4. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.535 [DOI:10.1016/j. sbs pro.2012.05.535 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarhangpour H, Baezzat F, Nejati V, Hashemi S. The Effectiveness of Direct Current Transcranial Brain Stimulation and Cognitive Rehabilitation on Working Memory and Reading Efficacy of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 9
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1236-fa.html

سرهنگ پور حامد، باعزت فرشته، نجاتی وحید، هاشمی کوچکسرائی سهیلا. اثربخشی ترکیبی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز و توانبخشی شناختی بر ابعاد حافظه فعال و کارآمدی خواندن دانش آموزان نارساخوان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :126-140

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1236-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710