1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده: (837 مشاهده)
زمینه و هدف:مطالعات اندکی نقش ذهنآگاهی بر بهزیستی را در کودکان مورد بررسی قرار دادهاند. با توجه به اینکه تفاوتهای فردی میتوانند بر پذیرش و تأثیرگذاری آموزش ذهنآگاهی نقش مهمی داشته باشند درک نقش پنج عامل شخصیت در پاسخگویی به مداخلات ذهنآگاهی ضروری به نظر میرسد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی و پنج عامل بزرگ شخصیت بر اساس نظریه تغییر مالونی و همکاران (۲۰۱۶) بود. روش:طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایههای سوم تا پنجم دبستان شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند که به صورت تصادفی ساده، ۳۵ نفر در گروه آزمایشی و ۳۵ نفر در گروه گواه جای داده شدند و به شاخص کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (ارهارت و همکاران، ۲۰۰۹) و پنج عامل بزرگ شخصیت کودک و نوجوان (مارکوس و ککینوس، ۲۰۱۷) پاسخ دادند. سپس آموزشهای برنامه درسی ارتقاء ذهن در ۱۵ جلسه طی ۶ ماه به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه گواه در آموزش شرکت نکردند. تحلیل نهایی دادهها با ۶۶ شرکتکننده با استفاده از نسخه ۲۶ نرم افزار SPSSو تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. یافتهها:براساس یافتهها بین میانگین متغیرهای بهزیستی، توافق و برونگرایی در گروه آزمایش و گواه تفاوت وجود دارد و برنامه درسی ارتقاء ذهن موجب بهبود بهزیستی، توافق و برونگرایی دانشآموزان گروه آزمایش شده است (0/05≤p). نتیجهگیری:نتایج نشاندهنده ضرورت تمرکز آموزشهای برنامه درسی ارتقاء ذهن بر افزایش بهزیستی است. همچنین در صورتی که آموزشهای ذهنآگاهی با توجه به صفات شخصیتی افراد به ویژه توافق و برونگرایی ارائه شود نتایج قابل ملاحظهتری را میتوان انتظار داشت.
Poormirzaei M, Bagheri M, Askarizadeh G. The Effectiveness of MindUP Curriculum on Psychological Well-being and Personality Traits of Girl Students. J Child Ment Health 2022; 9 (2) : 7 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1254-fa.html
پورمیرزایی مریم، باقری مسعود، عسکری زاده قاسم. اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دختر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (2) :92-107