[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 49-36 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ آموزش حل‌ مسئله بر گسترۀ توجه دانش‌آموزان با نشانگان ‌داون
مریم صیدی1 ، غلامعلی افروز* 2، لیلا کاشانی وحید3 ، علی اکبر ارجمندنیا4 ، کیوان کاکابرایی5
1- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
5- گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (304 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترۀ توجه به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد شناختی که در یادگیری، حافظه و ادراک نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، در کودکان کم‌توان ذهنی با اختلال مواجه است. هدف این پژوهش بررسی آموزش مبتنی بر حل مسئله بر گسترۀ توجه دانش ­آموزان با نشانگان ‌داون بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری با گروه گواه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان نشانگان داون شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 30 دانش­ آموز با نشانگان داون بود که با روش هدفمند، انتخاب و با جایدهی تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند و برنامۀ آموزش حل مسئله در طی 15 جلسۀ یک‌ساعته، هفته‌ای یک مرتبه (15 هفته) برای گروه آزمایش ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش گسترۀ توجه آزمون عملکرد پیوسته رازولد و همکاران بود. تحلیل داده‌ها توسط نسخه 24 نرم‌افزار SPSS و با استفاده از روش اندازه‌گیری مکرر مختلط انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به دست آمده، بین نمرات پیش‌آزمون-پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های گسترۀ توجه تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین نمرات پس‌آزمون-پیگیری تفاوت معنادار نبود (05/0 p).
نتیجه ­گیری: این پژوهش نشان داد آموزش حل مسئله بر گسترۀ توجه دانش ­آموزان با نشانگان داون اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوۀ شناختی به‌ منزلۀ یک برنامۀ شناختی مؤثر در آموزش و پروش کودکان با نشانگان داون، از اهمیت فراوانی برخوردار است. تلویحات نتایج به‌دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: آموزش حل مسئله، دانش‌آموزان با نشانگان داون، گسترۀ توجه
متن کامل [PDF 1236 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/5/28 | انتشار: 1401/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seidy M, Afrooz G A, Kashani Vahid L, Arjmandnia A A, Kakabaraee K. The Effectiveness of Problem Solving Training Program on the Attention Span of Students with Down Syndrome. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :36-49
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1260-fa.html

صیدی مریم، افروز غلامعلی، کاشانی وحید لیلا، ارجمندنیا علی اکبر، کاکابرایی کیوان. اثربخشی برنامۀ آموزش حل‌ مسئله بر گسترۀ توجه دانش‌آموزان با نشانگان ‌داون. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :49-36

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1260-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4514