[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 124-108 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان شناختی و تاب آوری دانش آموزان با نشانگان افسردگی
فرزین باقری شیخانگفشه* 1، علیرضا محمدی سنگاچین دوست2 ، وحید صوابی نیری3 ، نسیم معجز3 ، زینب بوربور4
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4- واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده:   (1158 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانان به علت اینکه در سنین حساسی هستند ممکن است از نظر روا­ن­شناختی و جسمانی دچار تغییرات زیادی شوند که در صورت عدم توجه منجر به مشکلات غیرقابل جبرانی شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه­ درمانی شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان­ شناختی و تاب­ آوری دانش ­آموزان با نشانگان افسردگی انجام شد.
روش­: روش پژوهش حاضر شبه­تجربی و طرح آن به‌صورت پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش ­آموزان با نشانگان افسردگی دوره متوسطه یکم ناحیه دوم شهر رشت در نیم­سال دوم تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 دانش ­آموز که با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه ­های آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه افسردگی (بک، 1996)، بهزیستی روان­شناختی (ریف، 1989) و پرسشنامه تاب­ آوری (کانر و داویدسون، 2003) بود. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه ­ای گروه ­درمانی شناختی-رفتاری کمفیس و جاکویین (1995) را دریافت کردند، ولی گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. در پایان داده ­های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که گروه ­درمانی شناختی- رفتاری به صورت معناداری موجب افزایش استقلال (41/19)، تسلط بر محیط (46/57)، رشد شخصی (87/90)، ارتباط مثبت با دیگران (23/64)، هدفمندی در زندگی (53/51)، پذیرش خود (54/46)، و تاب­آوری (01/76) دانش ­آموزان با نشانگان افسردگی می­ شود (01/0>P).  
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته ­های به­دست آمده می ­توان نتیجه­ گیری کرد که درمان شناختی - رفتاری گروهی با فعال­سازی رفتاری توانسته است باعث افزایش بهزیستی روان­شناختی و تاب­آوری شود. از آنجایی که افسردگی می­تواند عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان را تحت تأثیر قرار دهد، لازم است مداخلات زودهنگام در این زمینه انجام شود.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: بهزیستی روان شناختی، تاب آوری، افسردگی، گروه درمانی شناختی - رفتاری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1505 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/22 | پذیرش: 1402/3/28 | انتشار: 1402/3/31
فهرست منابع
1. Rao WW, Xu DD, Cao XL, Wen SY, Che WI, Ng CH, Ungvari GS, He F, Xiang YT. Prevalence of depressive symptoms in children and adolescents in China: a meta-analysis of observational studies. Psychiatry Research. 2019 [DOI:10.1016/j.psychres.2018.12.133]
3. Wartberg L, Kriston L, Thomasius R. Depressive symptoms in adolescents: prevalence and associated psychosocial features in a representative sample. Deutsches Ärzteblatt International. 2018 [DOI:10.3238/arztebl.2018.0549]
4. 115(33-34):549. Doi: 10.3238/arztebl. 2018.0549 [Link]
5. Kandola A, Lewis G, Osborn DP, Stubbs B, Hayes JF. Depressive symptoms and objectively measured physical activity and sedentary behavior throughout adolescence: a prospective cohort study. The Lancet Psychiatry. 2020; 7(3):262-71. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30034-1 [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30034-1 [Link]]
6. Barker MM, Beresford B, Bland M, Fraser LK. Prevalence and incidence of anxiety and depression among children, adolescents, and young adults with life-limiting conditions: a systematic review and meta-analysis. JAMA pediatrics. 2019 [DOI:10.1001/jamapediatrics.2019.1712]
7. 173(9):835-44. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019. 1712 [Link]
8. Tang X, Tang S, Ren Z, Wong DF. Prevalence of depressive symptoms among adolescents in secondary school in mainland China: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders. 2019; 245:498-507. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.043 [DOI:10.1016/j.jad.2018.11.043 [Link]]
9. Moeini B, Bashirian S, Soltanian AR, Ghaleiha A, Taheri M. Prevalence of depression and its associated sociodemographic factors among Iranian female adolescents in secondary schools. BMC psychology. 2019; 7(1):1-10. DOI: 10.1186/s40359-019-0298-8 [Link] [DOI:10.1186/s40359-019-0298-8]
10. Miller L, Musci R, D'Agati D, Alfes C, Beaudry MB, Swartz K, Wilcox H. Teacher mental health literacy is associated with student literacy in the adolescent depression awareness program. School mental health. 2019; 11(2):357-63. doi: 10.1007/s12310-018-9281-4 [Link] [DOI:10.1007/s12310-018-9281-4]
11. Twenge JM, Campbell WK. Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive medicine reports. 2018; 12:271-83. https://doi. org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003 [Link] [DOI:10.1016/j.pmedr.2018.10.003]
12. Guerra-Bustamante J, León-del-Barco B, Yuste-Tosina R, López-Ramos VM, Mendo-Lázaro S. Emotional intelligence and psychological well-being in adolescents. International journal of environmental research and public health. 2019; 16(10):1720. https://doi.org/10.3390/ijerph16101720 [DOI:10.3390/ijerph16101720 [Link]]
13. Lamiani G, Bonazza F, Del Negro S, Meyer EC. The impact of visiting the Intensive Care Unit on children's and adolescents' psychological well-being: A systematic review. Intensive and Critical Care Nursing. 2021; 65:103036. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2021.103036 [DOI:10.1016/j.iccn.2021.103036 [Link]]
14. Tommasi M, Grassi P, Balsamo M, Picconi L, Furnham A, Saggino A. Correlations between personality, affective and filial self-efficacy beliefs, and psychological well-being in a sample of Italian adolescents. Psychological reports. 2018; 121(1):59-78. https://doi.org/10.1177/0033294117720698 [DOI:10.1177/0033294117720698 [Link]]
15. Rapheal J, Paul VK. Significance of home environment in adolescent psychological well-being and distress. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2015; 41(2):199. [Link] [DOI:10.25215/0201.047]
16. Dhir A, Yossatorn Y, Kaur P, Chen S. Online social media fatigue and psychological wellbeing-A study of compulsive use, fear of missing out, fatigue, anxiety and depression. International Journal of Information Management. 2018; 40:141-52. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.01.012 [DOI:10.1016/j. ijinfomgt.2018.01.012 [Link]]
17. Holopainen L, Lappalainen K, Junttila N, Savolainen H. The role of social competence in the psychological well-being of adolescents in secondary education. Scandinavian Journal of Educational Research. 2012; 56(2):199-212. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.581683 [DOI:10.1080/00313831.2011.581683 [Link]]
18. Jiang S. Psychological well-being and distress in adolescents: An investigation into associations with poverty, peer victimization, and self-esteem. Children and Youth Services Review. 2020; 111:104824. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104824 [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.104824 [Link]]
19. Tejada-Gallardo C, Blasco-Belled A, Torrelles-Nadal C, Alsinet C. Effects of school-based multicomponent positive psychology interventions on well-being and distress in adolescents: A systematic review and meta-analysis. Journal of Youth and Adolescence. 2020; 49(10):1943-60. DOI: 10.1007/s10964-020-01289-9 [Link] [DOI:10.1007/s10964-020-01289-9]
20. Pennell C, Boman P, Mergler A. Covitality constructs as predictors of psychological well-being and depression for secondary school students. Contemporary school psychology. 2015; 19(4):276-85. https://doi.org/10.1007/s40688-015-0067-5 [DOI:10.1007/ s40688-015-0067-5 [Link]]
21. Scarf D, Moradi S, McGaw K, Hewitt J, Hayhurst JG, Boyes M, Ruffman T, Hunter JA. Somewhere I belong: long term increases in adolescents' resilience are predicted by perceived belonging to the in‐group. British Journal of Social Psychology. 2016; 55(3):588-99. https://doi.org/10.1111/bjso.12151 [DOI:10.1111/ bjso.12151 [Link]]
22. Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health 2021; 8(3):1-14. (Persian) 10.52547/jcmh.8.3.2 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.3.2]
23. Namy S, Carlson C, Pala AN, Faris D, Knight L, Allen E, Devries K, Naker D. Gender, violence and resilience among Ugandan adolescents. Child abuse & neglect. 2017; 70:303-14. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.06.015 [DOI:10.1016/j.chiabu.2017.06.015 [Link]]
24. Vinayak S, Judge J. Resilience and empathy as predictors of psychological wellbeing among adolescents. International Journal of Health Sciences and Research. 2018; 8(4):192-200. [Link]
25. Satapathy S, Dang S, Sagar R, Dwivedi SN. Resilience in children and adolescents survived psychologically traumatic life events: a critical review of application of resilience assessment tools for clinical referral and intervention. Trauma, Violence, & Abuse. 2022; 23(1):288-300. https://doi.org/10.1177/1524838020939126 [DOI:10.1177/1524838020939126 [Link]]
26. Hjemdal O, Aune T, Reinfjell T, Stiles TC, Friborg O. Resilience as a predictor of depressive symptoms: a correlational study with young adolescents. Clinical child psychology and psychiatry. 2007; 12(1):91-104. https://doi.org/10.1177/1359104507071062 [DOI:10.1177/1359104507071062 [Link]]
27. Moljord IE, Moksnes UK, Espnes GA, Hjemdal O, Eriksen L. Physical activity, resilience, and depressive symptoms in adolescence. Mental Health and Physical Activity. 2014; 7(2):79-85. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2014.04.001 [DOI:10.1016/j.mhpa.2014.04.001 [Link]]
28. Askeland KG, Bøe T, Breivik K, La Greca AM, Sivertsen B, Hysing M. Life events and adolescent depressive symptoms: Protective factors associated with resilience. PloS one. 2020; 15(6):e0234109. doi: 10.1371/journal. pone.0234109 [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0234109]
29. Wei J, Gong Y, Wang X, Shi J, Ding H, Zhang M, Kang C, Yu Y, Wang S, Shao N, Chen L. Gender differences in the relationships between different types of childhood trauma and resilience on depressive symptoms among Chinese adolescents. Preventive Medicine. 2021; 148:106523. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2021.106523 [DOI:10.1016/j.ypmed.2021.106523 [Link]]
30. Ng R, Ang RP, Ho MH. Coping with Anxiety, Depression, Anger and Aggression: The Mediational Role of Resilience in Adolescents. InChild & Youth Care Forum 2012; 41(6): 529-546. https://doi.org/10.1007/s10566-012-9182-x [DOI:10.1007/s10566-012-9182-x [Link]]
31. Höltge J, Theron L, Ungar M. A multisystemic perspective on the temporal interplay between adolescent depression and resilience-supporting individual and social resources. Journal of Affective Disorders. 2022; 297:225-32. https:// doi.org/10.1016/j.jad.2021.10.030 [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2021.10.030]
32. Eli B, Zhou Y, Liang Y, Cheng J, Wang J, Huang C, Xuan X, Liu Z. Depression in children and adolescents on the Qinghai-Tibet Plateau: associations with resilience and prosocial behavior. International journal of environmental research and public health. 2021; 18(2):440. https://doi. org/10.3390/ijerph18020440 [Link] [DOI:10.3390/ijerph18020440]
33. Olsson NC, Juth P, Ragnarsson EH, Lundgren T, Jansson-Fröjmark M, Parling T. Treatment satisfaction with cognitive-behavioral therapy among children and adolescents with anxiety and depression: A systematic review and meta-synthesis. Journal of behavioral and cognitive therapy. 2021; 31(2):147-91. https://doi.org/ 10.1016/j.jbct.2020.10.006 [Link] https://doi.org/10.1016/j.jbct.2020.10.006 [DOI:10.1016/j.jbct.2020.10.006 [Link]]
34. Keles S, Idsoe T. A meta-analysis of group cognitive behavioral therapy (CBT) interventions for adolescents with depression. Journal of adolescence. 2018; 67:129-39. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.05.011 [DOI:10.1016/j.adolescence.2018.05.011 [Link]]
35. Do R, Lee S, Kim JS, Cho M, Shin H, Jang M, Shin MS. Effectiveness and dissemination of computer-based cognitive behavioral therapy for depressed adolescents: Effective and accessible to whom?. Journal of Affective Disorders. 2021; 282:885-93. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.12.177 [DOI:10.1016/ j.jad.2020.12.177 [Link]]
36. Strawn JR, Mills JA, Suresh V, Peris TS, Walkup JT, Croarkin PE. Combining selective serotonin reuptake inhibitors and cognitive behavioral therapy in youth with depression and anxiety. Journal of affective disorders. 2022; 298:292-300. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.10.047 [DOI:10.1016/j.jad.2021.10.047 [Link]]
37. Esposito Smythers C, Wolff JC, Liu RT, Hunt JI, Adams L, Kim K, Frazier EA, Yen S, Dickstein DP, Spirito A. Family‐focused cognitive behavioral treatment for depressed adolescents in suicidal crisis with co occurring risk factors: A randomized trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2019; 60(10):1133-41. doi: 10.1111/jcpp.13095 [Link] [DOI:10.1111/jcpp.13095]
38. Kim SH, Yim HW, Jo SJ, Jung KI, Lee K, Park MH. The effects of group cognitive behavioral therapy on the improvement of depression and anxiety in adolescents with problematic internet use. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2018; 29(2):73. doi: 10.5765/jkacap.2018.29.2.73 [Link] [DOI:10.5765/jkacap.2018.29.2.73]
39. Christ C, Schouten MJ, Blankers M, van Schaik DJ, Beekman AT, Wisman MA, Stikkelbroek YA, Dekker JJ. Internet and computer-based cognitive behavioral therapy for anxiety and depression in adolescents and young adults: systematic review and meta-analysis. Journal of medical Internet research. 2020; 22(9):e17831. doi: 10.2196/17831 [Link] [DOI:10.2196/17831]
40. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, & Buchner A. G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods. 2007; 39(2): 175-191. DOI: 10.3758/bf03193146 [Link] [DOI:10.3758/BF03193146]
41. Beck AT, Steer RA, Brown GK. Beck depression inventory-II. San Antonio. 1996; 78(2):490-8. DOI: 10.1037/t00742-000 [Link] [DOI:10.1037/t00742-000]
42. Rezaeian A, Agha Akbari L, Amirzadeh F, MalekMohammadi N. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Distress Tolerance and Depression in Students. J Child Ment Health. 2021; 8 (4):94-107. (Persian) 10.52547/jcmh.8.4.8 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.4.8]
43. Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology. 1989; 57(6):1069. [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.57.6.1069]
44. Bagheri Sheykhangafshe F, Shabahang R. Prediction of Psychological Wellbeing of Elderly People based on Spirituality, Social Support, and Optimism. JRH. 2020; 7(2):22-32. (Persian) [Link]
45. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety. 2003; 18(2):76-82. https://doi.org /10.1002/da.10113 [Link] [DOI:10.1002/da.10113]
46. Yaghoubi H, Vaghef L, Nellaee P. The Role of Self-Esteem and Emotional Intelligence in Predicting the Resilience of Students with Hearing Impairment. J Child Ment Health. 2019; 6 (3):162-172. (Persian) 10.29252/jcmh.6.3.15 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.15]
47. Kamphuis J., & Jacquin K. A treatment group for overcoming depression.University of Texas. 1995. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Mohammadi Sangachin Doost A, Savabi Niri V, Mojez N, Bourbour Z. The Efficacy of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Psychological Well-being and Resilience of Students with Depressive Syndrome. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1262-fa.html

باقری شیخانگفشه فرزین، محمدی سنگاچین دوست علیرضا، صوابی نیری وحید، معجز نسیم، بوربور زینب. اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر بهزیستی روان شناختی و تاب آوری دانش آموزان با نشانگان افسردگی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :108-124

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1262-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660