[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 113-100 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات حرکات موزون بر انواع مختلف توجه در دانش آموزان با کم توان ذهنی
مینا الیاسی1 ، لیلا کاشانی وحید* 1، کیمیا اکبری جفرودی2
1- گروه روان شناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (538 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه یکی از فرایندهای شناختی است و اهمیت آن در یادگیری موضوعی بدیهی است و یکی از راه‌هایی که باعث بهبود توجه این کودکان می­شود، موسیقی‌درمانی و شاخه‌ای از آن یعنی حرکات موزون ریتمیک است. هدف از این مطالعه تعیین اثرات حرکات موزون بر توجه دانش­ آموزان با کم­توانی ذهنی بود.
روش: مطالعه حاضر شبه­ تجربی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه مطالعه شامل دانش ­آموزان با کم­توانی ذهنی پایه دوم و سوم دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 20 دانش ­آموز کم‌توان ذهنی از جامعه آماری ذکر شده بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاک­های ورود و خروج انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 10 دانش­ آموز). جهت جمع‌آوری داده‌ها از ویرایش چهارم مقیاس هوشی وکسلر استفاده شد. سپس مداخلات مبتنی بر آموزش حرکات موزون طی 8 جلسه یک‌ساعته در گروه آزمایش به اجرا درآمد درحالی‌که گروه گواه در طی این مدت فقط مداخلات معمول مدرسه را دریافت کرد. داده‌ها به شیوه تحلیل کوواریانس در محیط نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه مداخله حرکات موزون بر خرده ­مقیاس­ های حذف کردن (58/0=,η2001/0>P، 96.94=F)، رمزگردانی (38/0=,η2001/0>P، 84/12=F)، توجه انتخابی (46/0=,η2001/0>P، 44/14=F)، توجه انتقالی (42/0=,η2003/0>P، 67/15=F) و توجه تقسیم‌شده (39/0=,η2004/0>P، 5/12=F) دانش­آموزان با کم­توانی ذهنی تأثیر افزایشی گذاشته است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: توجه به نیازها و ویژگی‌های خاص هر کودک، هماهنگی با سطح سنی، و ارائه فعالیت‌ها در قالب بازی و تفریح می‌تواند بهبود توجه و تفکر کودکان را تسهیل کند. برای بهبود توجه کودکان، مهم است که حرکات موزون به‌طور منظم انجام شوند و با محتوای مناسب سنی کودکان هماهنگ شوند. همچنین تنظیمات محیطی آرام و مناسب برای انجام این حرکات نیز می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه کودکان کمک کند.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: حرکات موزون، توجه، کم توان ذهنی، دانش آموز
متن کامل [PDF 1209 kb]   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/14 | پذیرش: 1402/9/25 | انتشار: 1402/9/30
فهرست منابع
1. Nicholson E, Conlon C, Mimmo L, Doherty E, Guerin S. Unscheduled healthcare for children with intellectual disabilities: a systematic scoping review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2022;35(3):736-51. https://doi.org/10.1111/jar.12994 [DOI:10.1111/jar.12994. Link]]
2. Seidy M, Afrooz GA, Kashani Vahid L, Arjmandnia AA, Kakabaraee K. The Effectiveness of Problem-Solving Training Program on the Attention Span of Students with Down Syndrome. J Child Ment Health 2022; 9(2):36-49. [Persian]. https://doi.org/10.52547/jcmh.9.2.4 [DOI:10.52547/jcmh.9.2.4 [Link]]
3. Ghorbanzadeh B, Lotfi M. Azali Alamdari K. Bashiri M . Ebrahimi S. Evaluation of the effectiveness of perceptual-motor exercises training and rhythmic motor program on motor development in children with teachable mental disabilities. Journal of Rehabilitation. 2015; 16 (3):198-207 [Persian]. [Link]
4. Pishgadam R, Ebrahimi Sh. Investigating the Effectiveness of Using the Emotion Teaching Model on Improving Phonological Awareness and Reading Skills in Students with Down SyndromeQuarterly Journal of Linguistic Research.2019;11(2):231-250. [Persian]. https://doi.org/ 10.22108/JRL.2019.114353.1286 [Link] [DOI:10.22108/JRL.2019.114353.1286 [Link]]
5. Kalkhran F. Shariati J. Bahrami A. Effect of play therapy on the short-term memory disability educable children. Motor behavior. 2017; 1(28): 73-88. [Persian]. https://doi.org/ 10.22089/mbj.2017.2472.1291 [Link] [DOI:10.22089/mbj.2017.2472.1291 [Link]]
6. Hajialiani V, Tahmasbi A, Shakhs Bolandghadr A, Shabahang R, Bagheri Sheykhangafshe F. Effectiveness of the Nurturing Program for Parents and their Children with Special Needs and their Health Challenges on the Perceived Energy for Parenting and Mindfulness. J Child Ment Health 2021; 7 (4):233-247. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.15 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.15 [Persian]. [Link]]
7. Mengoni S, Nash E, Hulme C. Learning to read new words in individuals with Down syndrome: Testing the role of phonological knowledge. Research in developmental disabilities .2014; 35 (5), 1098-1109. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.01.030 [DOI:10. 1016/j.ridd.2014.01.030 [Link]]
8. Frazier JA. Barrett R. Walters A. Feinstein C. Moderate to profound mental retardation. In: Noshpitz J . Alessi NE. Handbook of child and adolescent psychiatry.1 Edition. New York: Wiley and Sons; 2013,72-90 [Link]
9. Sungji H, Jung H, Jaeun A, Kangto L, Jaeseok H, Yejin C, et al. A pilot study of a mobile application-based intervention to induce changes in neural activity in the frontal region and behaviors in children with attention deficit hyperactivity disorder and/or intellectual disability. Journal of psychiatric research. 2021; 8 (1), 44-57. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2021.11.018 [DOI:10.1016/j.jpsychires.2021.11.018 [Link]]
10. Bennett SJ, Holmes J, Buckley S. Computerized memory training improves visuospatial short-term memory skills in children with down syndrome. American journal of intellectual development disabilities. 2013; 118(3): 179-92. https://doi.org/10.1352/1944-7558-118.3.179 [DOI:10.1352/1944-7558-118.3.179 [Link]]
11. Dekker M, Koot H, Ende J, Verhulst F. Emotional and behavioral problems in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2012;43(8),1087-1098. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00235 [DOI:10. 1111/1469-7610.00235 [Link]]
12. Kevin J, Charles ES, Lisa D. Neuroscience and play therapy: The neurobiological-informed play therapist In Hudspeth EF. Matthews K. Handbook of play therapy. 2 Edition New York: John Wiley & Sons; 2015;583-590 [Link] [DOI:10.1002/9781119140467.ch31]
13. Kristian K, Timo L, Sylvester A. Flow framework for analyzing the quality of educational games. Journal of Entertainment Computing. 2014;5(4), 367-77. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2014.08.002 [DOI:10.1016/j.entcom.2014.08.002 [Link]]
14. Dehghani M, Karimi N, Taghipourjavan A, Nataj jlodar F, Pakize A . The effectiveness of rhythmic movement games on the level of executive functions of children with pre-primary developmental neuropsychological learning disabilities. Learning Disabilities Quarterly.2012; 2 (1):53-77 [Persian]. [Link]
15. Jiaojiao W, Keqin C, Ying M, Jana V. Early intervention for children with an intellectual and developmental disability using drama therapy techniques. Children and Youth Services Review. 2020;109 (4), 190-198. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104689 [DOI:10.1016/j.childyouth.2019.104689 [Link]]
16. Orkipoor Roshan S, Amani N. The effectiveness of rhythmic movements in improving the simple and selective reaction time of slow-paced children. The first national conference on new research findings in sports science in the field of health, social vitality, entrepreneurship and championship. Tehran. Iran. 2016;6-7 [Persian]. [Link]
17. Abazari Gharebelagh K, Mohammadi Darvish Baghal N. A Comparative Study of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Intervention with Aerobic Exercises on the Cognition of Slow Learner Children. J Child Ment Health. 2019; 6(3):149-161. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.14]
18. Taher M. The Effectiveness of Psychodrama Training on Adjustment of Children with Mild Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2021; 8 (4) :1-15 [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.4.2]
19. Heidari S, Moshkbid Haghighi M M H, Shojaee A A. The Effectiveness of Family Life Education in Reducing Parenting Stress of Mothers of Children with Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2022; 9 (1) :15-31 [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.3]
20. Agh Atabay N, Hejazi Dinin P, Ragimian Mashhadi M. Effect of individual and Group Play in Teacher-Centered and Child-Centered Educational Environment on the Assessment bf Motor Performance and Adaptive Behavior of Mentally Retarded Children. JOEC 2021; 21 (1) :26-15 [Persian]. [Link]
21. Mirzamani M, Hadavandkhani F. The effect of music and rhythmic movements on the attention span of mentally retarded female students. Journal of rehabilitation. 2008; 9 (1): 28-23. [Persian]. [Link]
22. Jafarpour H, Akbari B, Shakernia I, Asadi Mojreh S. Comparison of the Effectiveness of Emotion Regulation Training and Mindfulness Training on the Reduction Rumination in the Mothers of Children with Mild Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2021; 7 (4) :76-94 [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.4.6]
23. Dada AO, Adeleke OP, Aderibigbe SA, Adefemi MA, Apie MA. Music Therapy in Enhancing Learning Attention of Children with Intellectual Disability. Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment. 2021;9(4):363-7. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2021.09.04.2 [DOI:10.1155/2021/6345934 [Link]]
24. Kwon S, Sung IY, Ko EJ, Kim HS. Effects of therapeutic horseback riding on cognition and language in children with autism spectrum disorder or intellectual disability: A preliminary study. Annals of rehabilitation medicine. 2019;43(3):279-88. https://doi.org/10.5535/arm.2019.43.3.279 [DOI:10.5535/arm.2019.43.3. 279 [Link]]
25. Duan G, Han Q, Yao M, Li R. Effects of Rhythmic Gymnastics on Joint Attention and Emotional Problems of Autistic Children: A Preliminary Investigation. Computational Intelligence and Neuroscience. 2022;2022: 2596095. https://doi.org/10.1155/2022/2596095 [DOI:10.1155/2022/2596095 [Link]]
26. Xu C, Yao M, Kang M, Duan G. Research Article Improving Physical Fitness of Children with Intellectual and Developmental Disabilities through an Adapted Rhythmic Gymnastics Program in China. Age. 2020;7:7-5. https://doi.org/10.1155/2020/2345607 [DOI:10.1155/2020/2345607 [Link]]
27. Bagheri Sheykhangafshe F, Mohammadi Sangachin Doost A, Savabi Niri V, Mojez N, Bourbour Z. The Efficacy of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Psychological Well-being and Resilience of Students with Depressive Syndrome. J Child Ment Health. 2023; 10 (1): 108-124. [Persian]. [Link]
28. Afrooz GH. Kamkari K. Shokrzadeh Sh. Wechsler intelligence scales for children - WISC fourth edition - IV main and substitute Tests. Tehran, Alam ostadan publications. 2014, pp: 36-54[Persian]. [Link]
29. Rafei, T. Rhythmic movements, and games (a guide for coaches, therapists, and families). 4th Edition. Danjeh, Iran, 2015, 152-169. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elyasi M, Kashani Vahid L, Akbari Jafroudi K. The Effect of Rhythmic Movements on the Attention of Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2023; 10 (3) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1272-fa.html

الیاسی مینا، کاشانی وحید لیلا، اکبری جفرودی کیمیا. اثرات حرکات موزون بر انواع مختلف توجه در دانش آموزان با کم توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (3) :100-113

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1272-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657