[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 107-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش فلسفه بر انعطاف‌پذیری شناختی و مهارت‫های استدلالی در کودکان‬
آزاده چوب فروش زاده*1 ، محمد صابری فرد2 ، عذرا محمدپناه اردکان1 ، الهه شیروی2
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، ایران
2- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، ایران
چکیده:   (2456 مشاهده)
زمینه و هدف: پرورش تفکر  فلسفی در کودکان به دلیل آنکه به گسترش و تقویت ابعاد ذهنی و روانی کودک می­انجامد، یکی از برنامه‌های اساسی تعلیم کودکان به حساب می‌آید. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش انعطاف‌پذیری شناختی و مهارتهای استدلالی دانش­آموزان دبستانی بود.
 روش: روش پژوهش، از نوع شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 دانش‌آموز پسر پایه پنجم ابتدایی از شهر کاشان در سال 1400- 1399 بود که با روش در دسترس انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌ انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)، آزمون مهارتهای استدلالی (نیوجرسی، 1983)و مداخله آموزشی بر اساس بسته‌ آموزشی رابرت فیشر (1998) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط  SPSS-26 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین گروه آموزش و گواه به ترتیب در متغیر انعطاف‌پذیری شناختی، خرده مقیاس­های آن و مهارت­های استدلالی وجود دارد (05/0>p). اندازه اثر برای متغیر انعطاف­پذیری شناختی (581/0) و خرده مقیاس‌های ادراک  مهارپذیری (174/0)، ادراک گزینه­های مختلف (192/0)، ادراک توجیه رفتار (501/0)، و مهارت­های استدلالی (804/0) بود.
نتیجه‌گیری: برنامه فلسفه برای کودکان با ایجاد فرصت کاوشگری جذاب پیرامون موضوعات مختلف، باعث پرورش قدرت تفکر انتقادی، تفکر تأملی، تفکر مشارکتی، و مانع از احساس کهتری کودک می‌شود. در نتیجه  پیشنهاد می­شود از برنامه­های آموزش فلسفه جهت تقویت مهارتهای شناختی، تغییر و تحول نگرش و رفتارهای کودکان در مدارس استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: آموزش فلسفه به کودکان، انعطاف پذیری شناختی، مهارت‫های استدلالی ‬
متن کامل [PDF 1392 kb]   (760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/16 | پذیرش: 1402/3/22 | انتشار: 1402/3/31
فهرست منابع
1. Hayashi A. Teaching expertise in three countries: Findings and policy implications from an international comparative study in early childhood education. Comparative Education. 2022 May 5: 1-3. https://doi.org/10.1080/03050068.2022.2069327 [DOI:10.1080/03050068. 2022.2069327 [Link]]
2. Farid Marandi B, Kakabaraee K, Al-Sadat Hosseini S. The effect of problem- solving training on social skills of preschool children. J Child Ment Healt. 2020; 6(4). [Persian]. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.4.13 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.13]
3. Shefelbine JR. School-Family Partnerships for Children's Success. Teachers College Record. 2006 Aug; 108(8): 1572-4. https://doi.org/10.1177/016146810610800814 [DOI:10.1177/016146810610800814 [Link]]
4. Mehrvarz F, Hoseinkhanzadeh A, Abolghasemi A. The effect of "raising a thinking preteen" parent training on resiliency and coping strategies of children with low levels of adjustment. J Child Ment Health. 2021; 8(1): 175-192. [Persian]. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.7.4.13 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.1.13]
5. Farzadi F, Behroozi N, Shahni Yilagh M, Omidian M. The effect of chucky & nelly cognitive game on hot and cold executive function skills in order to develop school readiness skills in preschool children. J Child Ment Health. 2022; 9(1): 32-52. [Persian]. http://dx.doi.org/10.52547/ jcmh.9.1.4 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.4]
6. Asherson P, Buitelaar J, Faraone SV, Rohde LA. Adult attention-deficit hyperactivity disorder: key conceptual issues. Lancet Psychiatry. 2016 Jun 1; 3(6): 568-78. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(16)30032-3 [DOI:10.1016/S2215-0366(16)30032-3 [Link]]
7. Moghaddam Poor N, Sepahvand T. The explanation of social anxiety in primary school children based on difficulties in emotional regulation and cognitive flexibility of mothers. J Child Ment Health. 2018; 5(2): 14-24. [Persian]. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(16)30032-3 [DOI:10.1016/S2215-0366(16)30032-3 [Link]]
8. Canas J, Quesada J, Antolí A, Fajardo I. Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics. 2003 Apr 1; 46(5): 482-501. https://doi.org/10.1080/0014013031000061640 [DOI:10.1080/0014 013031000061640 [Link]]
9. Collins A, Koechlin E. Reasoning, learning, and creativity: Frontal lobe function and human decisionmaking. PLoS Biol 2012; 10: e1001293. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1001293 [DOI:10.1371/journal. pbio.1001293 [Link]]
10. Dickstein DP, Nelson EE, M c Clure EB, Grimley ME, Knopf L, Brotman MA, e t al. Cognitive flexibility in phenotypes of pediatric bipolar disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007; 46(3): 341 -55. https://doi.org/ 10.1097/chi.0b013e31802d0b3d [Link] https://doi.org/10.1097/chi.0b013e31802d0b3d [DOI:10.1097/chi.0b013e31802d0b3d [Link]]
11. Masuda A, Tully EC. The role of mindfulness and psychological flexibility in somatization, depression, anxiety, and general psychological distress in a nonclinical college sample. J Evid Based Integr Med. 2012; 17(1): 66 -71. https://doi.org/10.1177/2156587211423400 [DOI:10.1177/2156587211423400 [Link]]
12. Schreiber JE, Possin KL, Girard JM, Rey-Casserly C. Executive function in children with attention deficit/hyperactivity disorder: The NIH EXAMINER battery. JINS. 2014 Jan; 20(1): 41-51. https://doi.org/10.1017/S1355617713001100 [DOI:10. 1017/S1355617713001100 [Link]]
13. Iman-nejad MS, Iman-zade A, Taqi-pur K, Sheikhlar TZ. The effectiveness of teaching philosophy to adolescents on development of Aesthetic Beliefs and moral judgments of high school students through philosophical community of inquiry. Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education. 2020 Feb 10; 4(4): 37-68. [Persian]. http://dx.doi.org/10.29252/qaiie.4.4.37 [Link]
14. Hamidi F, Imam Jomeh MR, Nami A. The Effect of Philosophy Education on the Development of Care Thinking for Elementary Students. The Journal of New Thoughts on Education. 2020 Sep 22; 16(3): 69-88. [DOI:10.22051/jontoe.2020.25970.2641 [Link]]
15. Shabani H. Advanced teaching methods. Tehran: Samat. 2003; 47. [Persian] [Link]
16. Jalilian S, Azimpour A, Jalilian F. The effectiveness of teaching philosophy to children on developing students' problem-solving ability and moral judgment. Educational research. 2016; 32. [Persian]. http://dx.doi.org/10.18869/ acadpub.erj.3.32.80 [Link] [DOI:10.18869/acadpub.erj.3.32.80]
17. Zeraatkar H, Moradi A. The effect of problem-solving skills training based on storytelling on different levels of aggressive behaviors in students. J Child Ment Health. 2019; 6 (2): 68-80. [Persian]. http://dx.doi.org/10. 29252/jcmh.6.2.7 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.7]
18. Shariatmadar A, Adinehvand f. Identifying the Effectiveness of Training Philosophical Concepts on Development of Ethical Values. Ethics in Science and Technology 2019; 14 (2): 23-30. [Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.22517634.1398.14.2.4.5 [Link]
19. Isiklar S, Abali Öztürk Y. The Effect of Philosophy for Children (P4C) Curriculum on Critical Thinking through Philosophical Inquiry and Problem Solving Skills. International Journal of Contemporary Educational Research. 2022 Mar; 9(1): 130-42. https://doi.org/ 10.33200/ijcer.942575 [Link] https://doi.org/10.33200/ijcer.942575 [DOI:10.33200/ijcer.942575 [Link]]
20. Lipman A. The architectural belief system and social behaviour. The British Journal of Sociology. 1969 Jun 1; 20(2): 190-204. https://doi.org/10.2307/588529 [DOI:10.2307/588529 [Link]]
21. Hosseini A, Hosseini H. A study of different approaches in the philosophy education program for children and its relationship with the formal curriculum. Journal of New Educational Thoughts. 2011; 26: 147-175. [Persian]. [DOI:10.22051/jontoe.2011.145 [Link]]
22. Fathi Azar E, taghipour k, Haj Agaie Khiabani A. The effectiveness of teaching philosophy for children on emotional self-regulation in labor children. Tafakkor va kudak (thinking and children). 2020 [cited 2022May30]; 10(2): 95-114. [Persian] [DOI:10.30465/ fabak.2020.4930 [Link]]
23. Brahman M, Khodabakhshi Sadeghabadi F. Teaching philosophy to children. New advances in behavioral sciences. 2017; 2(9). [Persian]. https://dx.doi.org/10. 22034/jpiut.2022.52580.3313 [Link]
24. Akrami L, Ghamarani A, Aghalar S. A study on the effects of teaching philosophy with community of inquiry method on questioning and attitude to creativity to the blind students. Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2015 May 22; 4(4): 71-88. [Persian]. [Link]
25. Fisher R. Stories to think about (thirty stories, thirty themes). Shahri Langroudi S. J. (Persian translator). First edition. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. 1990, pp: 78. [Link]
26. Zulkifli H, Hashim R. Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2020 Feb 29; 19(2): 29-45. http://doi.org/10.26803/ijlter.19.2.3 [Link] [DOI:10.26803/ijlter.19.2.3]
27. Smith F, Holfish. G. Rational thinking and method of education. Shariatmadari A. (Persian translator). Theird edition. Tehran: Samat. 1992; 112. [Link]
28. Lipman M. Thinking skills fostered by philosophy for children. Thinking and Learning Skill Vol. 1: Relating Instruction to Research. 1985; 83-108. [Link]
29. Sheykhi S, Habibzadeh A. Impact of teaching philosophy on self-regulation and social skills among female Junior high school students. The Journal of New Thoughts on Education. 2022 Mar 21; 18(1). [Persian]. https://doi.org/ 10.22051/jontoe.2021.33572.3171 [Link] [DOI:10.22051/jontoe.2021.33572.3171 [Link]]
30. Rahimi S, Vahedi S, Imanzadeh A. The effect of «Philosophy for Children» education on resiliency of elementary students. Thinking and Children. 2020 Feb 20
31. 10(2): 99-121. [Persian]. [DOI:10.30465/fabak. 2020.5004 [Link]]
32. Rezaei N, Padrvand N, Sobhani A., Rezaei A. The Effects of Teaching Philosophy to Children and Its Role on Creativity and Components Fluidity, Originality, Flexibility, and Expandability Innovation and creativity in the humanities. 2014. 4 (2 (2)): 19-36. [Persian]. [Link]
33. Navidian A, Vahedi SH, Badri Gargari R, Fathi Azar E. The effect of teaching philosophy for children on the psychological flexibility of elementary students with a cultural context-based approach. Applied Psychological Research. 2020. 12(2): 265-282. [Persian]. https://doi. org/10.22059/japr.2021.297152.643523 [Link]
34. Asgari M, Dinarvand H, Torkashvand M. The effect of teaching philosophy for children on the logical thinking of third grade male and female students in Saman district. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences). 2015; 11(35): 25-42. [Persian]. [Link]
35. Zaree H, Nahravanian P. The effect of critical thinking training on decision making styles and problem solving styles. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2018 Jan 21; 5(9): 13-31. [Persian]. [DOI:10.22084/j.psychogy.2017.11044.1391 [Link]]
36. Pala F. The Effect of Philosophy Education for Children (P4C) on Students' Conceptual Achievement and Critical Thinking Skills: A Mixed Method Research. Education Quarterly Reviews. 2022; 5(3): 27-41. https://ssrn.com/abstract=4160277 [Link] [DOI:10.31014/aior.1993.05.03.522]
37. Säre E, Luik P, Tulviste T. Pre-schoolers'reasoning skills using the improving philosophy for children programe. Trames: A Journal of the Humanities and Social Sciences. 2016 Sep 1 [DOI:10.3176/tr.2016.3.03]
39. Sabbagh Hassanzadeh I. Designing a philosophy curriculum model for children in primary school based on the philosophy of Islamic education [Thesis for Phd of Science]. Faculty of Education and Psychology. Allameh Tabatabaei University. 2015. [Persian]. [Link]
40. Ghaziardakani R, Maleki H, Sadeghi A, Dortaj F. Designing a inquiry-based curriculum pattern in curriculum elementary Social Studies to Grow Thinking and Creativity in Students. Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2018 Feb 20; 7(3): 63-106. [Persian]. [Link]
41. Dennis JP, Vander Wal JS. The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cogn Ther Res. 2010 34, 241-253. [Link] [DOI:10.1007/s10608-009-9276-4]
42. Martin MM, Rubin RB. A new measure of cognitive flexibility. Psychological reports. 1995 Apr; 76(2): 623-6. https://doi.org/10.2466/pr0.1995.76.2.623 [DOI:10.2466/pr0.1995.76.2.623 [Link]]
43. Soltani I, Share H, Bahrainian A.M, Farmani A. The mediating role of cognitive flexibility in the relationship between coping styles and resilience with depression. Pajoohande 2013; 18(2): 88-96. [Persian]. [Link]
44. Allen TL. Doing philosophy with children. Thinking: The Journal of Philosophy for Children. 1988 Nov 1; 7(3): 23-8. https://doi.org/10.5840/thinking19887322 [DOI:10.5840/thinking19887322 [Link]]
45. García-Moriyón F, Rebollo I, Colom R. Evaluating philosophy for children: A meta-analysis. Thinking: The journal of philosophy for children. 2005 Jul 1; 17(4): 14-22. https://doi.org/10.5840/thinking20051743 [DOI:10.5840/thinking20051743 [Link]]
46. Safaei Moghadam M., Marashi S.M., Pakseresht M.J., Bagheri Kh. Sepasi H. A study of the effect of the community of inquiry (coi) in the philosophy for children (p4c) program on fostering reasoning skills in third grade students (boys) of nemooneh dowlati guidance school of Ahvaz. Journal of education and psychology. 2006; 13(2): 31-54. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Choobforoushzadeh A, Saberifard M, Mohammadpanah A, Shirovi E. The Effectiveness of Philosophy Education on Cognitive Flexibility and Reasoning Skills in Children. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1274-fa.html

چوب فروش زاده آزاده، صابری فرد محمد، محمدپناه اردکان عذرا، شیروی الهه. اثربخشی آموزش فلسفه بر انعطاف‌پذیری شناختی و مهارت‫های استدلالی در کودکان‬. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :93-107

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1274-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710