[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 30-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور بر انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به صرع
آسیه خالقی1 ، فرح نادری*1 ، رضا جوهری فرد1 ، محسن جواد زاده2
1- گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه مغز و اعصاب کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1450 مشاهده)
زمینه و هدف: مسائل شناختی مهمی در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که می‌توان به اختلال در کارکردهای اجرایی مانند انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه­محور بر انعطاف­پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مصروع انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به صرع مراجعه‌کننده به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید در سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 30 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شده‌اند. گروه آزمایش 12 جلسه تحت مداخله برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه­محور قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون کارت‌های ویسکانسین گرانت و برگ (1948) و آزمون استروپ (1935) بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره، وارسی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور باعث بهبود انعطاف­پذیری شناختی (0/001p<) و بازداری پاسخ کودکان مصروع شده است (0/001p<).
نتیجه‌گیری: برنامه توانبخشی شناختی رایانه محور یکی از روش‌های موثر بر کارکردهای اجرایی است که باعث بهبود انعطاف­پذیری شناختی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به صرع می‌شود در نتیجه می‌توان به عنوان روشی جایگزین یا مکمل برای مداخلات معمول در این کودکان استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، توان‌بخشی شناختی، رایانه محور، صرع
متن کامل [PDF 1421 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/1 | پذیرش: 1402/11/14 | انتشار: 1402/11/14
فهرست منابع
1. Kobow K, Baulac S, von Deimling A, Lee JH. Molecular diagnostics in drug‐resistant focal epilepsy define new disease entities. Brain pathology. 2021;31(4). https://doi. org/10.1111/bpa.12963 [Link] [DOI:10.1111/bpa.12963]
2. Antonis T. Executive Functions and Operating Communication in Aphasia. J Gerontol Geriatr Res. 2021; 10:543. https://doi.org/ 10.247/ggr.11743 [Link] [DOI:10.247/ggr.11743 [Link]]
3. Ardila A. Executive functions brain functional system. Dysexecutive syndromes: Clinical and experimental perspectives. 2019:29-41. https://doi.org / 10.1007/978-3-030-25077-5_2 [Link] [DOI:10.1007/978-3-030-25077-5_2]
4. Shin J-W, Han H-K, Shin S-H, Park J-S, Park C-H, Kim H-J, et al. Effects of a Group Computerization Cognitive Rehabilitation Program on Cognitive Function in Patients with Cognitive Impairment. PNF and Movement. 2019;17(1):69-79. [DOI:10.21598/JKPNFA.2019. 17.1.69 [Link]]
5. Esmaili M, Farhud D, Poushaneh K, Baghdassarians A, Ashayeri H. Executive Functions: Inferences from Behavior, Brain and Genetics. International Journal of Behavioral Sciences. 2022;15(4):301-11. https://doi.org/ 10.30491/IJBS.2022.286751.1559 [Link] [DOI:10.30491/IJBS.2022.286751.1559 [Link]]
6. Shabanali Fami F, Arjmandnia AA, Moradi H. Design, Development, and Analysis of Validity for a Computer-Based Cognitive Rehabilitation (Cbcr) Program for Children with Specific Learning Disorder (Sld)-Dyslexia: A Design-Based Approach. Development, and Analysis of Validity for a Computer-Based Cognitive Rehabilitation (Cbcr) Program for Children with Specific Learning Disorder (Sld)-Dyslexia: A Design-Based Approach. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4232889. [Link] [DOI:10.2139/ssrn.4232889]
7. Beirami M, Hashemi T, Khanjaani Z, Nemati F, Rasoulzadeh H. Effectiveness of motor-based cognitive rehabilitation on improvement of executive functions (cognitive flexibility, working memory, reaction time, response inhibition, sustained attention) in students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Modern Psychological Researches. 2021;16(61):1-18. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1400.16.61.1.4 [Link]
8. Jovanmard G. Combined effectiveness of computer-assisted cognitive rehabilitation and prefrontal cortex tDCS on executive functions and working memory in adolescents with type 1 diabetes. Journal Neuropsychology. 2019;6(3) :92-71. [DOI:10.30473/clpsy.2020.51910.1528. [Link]]
9. Operto FF, Pastorino GMG, Mazza R, Di Bonaventura C, Marotta R, Pastorino N, et al. Social cognition and executive functions in children and adolescents with focal epilepsy. European Journal of Paediatric Neurology. 2020;28:167-75. https://doi.org/10.1016/j.ejpn.2020.06.019 [DOI:10.1016/j.ejpn.2020.06.01 9 [Link]]
10. Szpindel A, Myers KA, Ng P, Dorais M, Koclas L, Pigeon N, et al. Epilepsy in children with cerebral palsy: A data linkage study. Developmental Medicine & Child Neurology. 2022;64(2):259-65. https://doi.org / 10.1111/dmcn.15028 [Link] [DOI:10.1111/dmcn.15028]
11. Minwuyelet F, Mulugeta H, Tsegaye D, Lake B, Getie A, Tsegaye B, et al. Quality of life and associated factors among patients with epilepsy at specialized hospitals, Northwest Ethiopia; 2019. Plos one. 2022;17(1). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262814 [DOI:10.1371/journal.pone.0262814 [Link]]
12. Basu T, Maguire J, Salpekar JA. Hypothalamic-pituitary-adrenal axis targets for the treatment of epilepsy. Neuroscience Letters. 2021;746:135618. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2020.135618 [DOI:10. 1016/j.neulet.2020.135618 [Link]]
13. Rana A, Musto AE. The role of inflammation in the development of epilepsy. Journal of neuroinflammation. 2018;15:1-12. https://doi.org/10.1186/s12974-018-1192-7 [DOI:10.1186/s12974-018-1192-7 [Link]]
14. Shaker HA, Sawan SAE, Fahmy EM, Ismail RS, Elrahman SAEA. Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in stroke patients. The Egyptian journal of neurology, psychiatry and neurosurgery. 2018;54(1):1-8. https://doi.org/10.1186/s41983-018-0037-8 [DOI:10.1186/s41983-018-0037-8 [Link]]
15. Nazarboland N, Nohegari E, Sadeghi Firoozabadi V. Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation (CCR) on working memory, sustained attention and math performance in children with autism spectrum disorders. Quarterly of Applied Psychology. 2019; 13 (2): 271-293. ISSN: 2008-4331-eISSN: 2645-3541. [DOI:10. 29252/APSY.13.2.271[Link]]
16. Sahragard M, Alipour A, Zaree H, Roshan R. Investigation the effectiveness of Powell's cognitive rehabilitation in improving executive functions, memory, and attention to veterans with post-traumatic stress disorder. Neuropsychology. 2020;6(2):9-26. [DOI:10.3047 3/clpsy.2020.31762.1145 [Link]]
17. Gandomi Z AA, Afrooz GH. The Effectiveness of cognitive rehabilitation package based on executive functions on the academic performance of slow learners. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2021;9(16):15-1. [Link]
18. Najian A, Nejati V. Effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on improvement of sustained attention and cognitive flexibility of children with ADHD. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2017;6(4):1-12. [Link]
19. Cisneros E, de Guise E, Belleville S, McKerral M. A controlled clinical efficacy trial of multimodal cognitive rehabilitation on episodic memory functioning in older adults with traumatic brain injury. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine. 2021;64(5):101563. https://doi. org/10.1016/j.rehab.2021.101563. [Link] [DOI:10.1016/j.rehab.2021.101563]
20. Grant DA, Berg EA. Wisconsin card sorting test. Journal of Experimental Psychology. 1993. https://psycnet.apa.org/ doi/10.1037/t31298-000 [Link]
21. Kopp B, Lange F, Steinke A. The reliability of the Wisconsin card sorting test in clinical practice. Assessment. 2021;28(1):248-63. https://doi.org/10.1177/1073191119866257 [DOI:10.1177/107319111986 6257 [Link]]
22. Strauss E, Sherman EM, Spreen O. A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary: American chemical society; 2006. [Link]
23. Aliloo, MM, Samadi H, Shirvani, A. Comparison of executive function and sustained attention in students with obsessive-compulsive, high schizotypal and overlapping symptoms with the normal group. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2011;9(3):0-. http://dorl.net/dor/20. 1001.1.17352029.1390.9.3.8.9 [Link]
24. Safari N, Baezzat F, Ghaffari M. Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Program on Attention Dimensions and Reading Efficacy in Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :167-181. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.3.14 [DOI:10.52547/jcmh. 7.3.14 [Link]]
25. Scarpina F, Tagini S. The stroop color and word test. Frontiers in psychology. 2017;8 :557. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00557 [DOI:10. 3389/fpsyg.2017.00557 [Link]]
26. Johnstone SJ, Barry RJ, Markovska V, Dimoska A, Clarke AR. Response inhibition and interference control in children with AD/HD: A visual ERP investigation. International Journal of Psychophysiology. 2009;72(2):145-53. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2008.11.007 [DOI:10.1016/j.ijpsycho.2008 .11.007 [Link]]
27. Dadkhah YN. A set of neuropsychological evaluation tests. Tehran: Naron Danesh; 2017. [Link]
28. Luciana M, Sullivan J, Nelson CA. Associations between phenylalanine‐to‐tyrosine ratios and performance on tests of neuropsychological function in adolescents treated early and continuously for phenylketonuria. Child Development. 2001;72(6):1637-52. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00370 [DOI:10.1111/1467-8624.00 370 [Link]]
29. Fateminia M, Hasani F, Borjali A, Golshani F. Explanation of Causal Relationships Between Cognitive Flexibility and Borderline Personality Disorder Traits in Students: The Mediating Role of Problem-Solving Styles. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :65-77 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.2.6]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghi A, Naderi F, Joharifard R, Javadzadeh M. The Effectiveness of Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program on Cognitive Flexibility and Response Inhibition of Children with Epilepsy. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1276-fa.html

خالقی آسیه، نادری فرح، جوهری فرد رضا، جواد زاده محسن. اثربخشی برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور بر انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به صرع. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :17-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1276-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710