[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 77-62 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی اشتیاق تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی با میانجی‌گری بهزیستی تحصیلی دانش آموزان
صفورا باب السلام1 ، احمد غضنفری* 2، رضا احمدی2
1- گروه روان شناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (972 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت و سرزندگی روانی- اجتماعی و تحصیلی دانش ­آموزان، تأثیر زیادی در پیشرفت­ های آتی آنان دارند. بدین جهت پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی اشتیاق تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی و با میانجی­ گری بهزیستی تحصیلی دانش ­آموزان انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ­ها، همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه مورد نظر شامل تمامی دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونه­گیری خوشه­ ای مرحله­ ای تعداد 501 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها شامل پرسشنامه اشتیاق به مدرسه (وانگ و همکاران، 2011)، پرسشنامه هویت تحصیلی (واز و ایزاکسون، 2008) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (تومینن- سوینی و همکاران، 2012) بود. تحلیل داده­ های پژوهش با ر روش­ الگویابی معادلات ساختاری و با به­ کارگیری نرم­ افزارهای SPSS26 و AMOS24 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده­ها برخوردار است. بر اساس نتایج، هویت تحصیلی موفق و زودرس پیش­بین­های مثبت و هویت تحصیلی دیررس و سردرگم، پیش­ بین­ های منفی اشتیاق تحصیلی بودند (0/01>P). همچنین بهزیستی تحصیلی نیز با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت (0/01>P). نقش واسطه ­ای بهزیستی تحصیلی نیز در رابطه بین اشتیاق و هویت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت (0/01>P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می ­توان گفت که متغیر بهزیستی تحصیلی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و هویت تحصیلی در دانش­ آموزان مقطع دوم متوسطه نقش میانجی­گرانه به عهده دارد و با بهبود سبک ­های هویتی می­توان به افزایش اشتیاق تحصیلی آنان کمک کرد. از سویی افزایش بهزیستی تحصیلی می­تواند به تقویت این رابطه منجر شود.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، هویت تحصیلی، بهزیستی تحصیلی
متن کامل [PDF 1342 kb]   (585 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/12 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1401/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babosalam S, Ghazanfari A, Ahmadi R. Modeling Academic Engagement Based on Academic Identity with the Mediating Role of Academic Wellbeing of Students. J Child Ment Health 2022; 9 (3) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1284-fa.html

باب السلام صفورا، غضنفری احمد، احمدی رضا. مدل یابی اشتیاق تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی با میانجی‌گری بهزیستی تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (3) :62-77

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1284-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645