[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 55-46 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسانویسی
اصغر کامران1 ، کمال مقتدایی* 2، زهره عبدالی3 ، منصوره سلامت4
1- دانشگاه پیام نور خوراسگان، اصفهان
2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد نجف آباد، اصفهان
3- دانشگاه پیام نور خوراسگان، اصفهان
4- دانشگاه گیلان، گیلان
چکیده:   (4502 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نارسانویسی در دانش­آموزان و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلال به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان با مبتلا به اختلال نارسانویسی بود.

 روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه سوم و چهارم مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نارسانویسی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند که 60 نفر از آنها به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برنامه آموزش توجه در پانزده جلسه 80 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایشی ارائه شد. برای جمع­آوری داده­ ها از آزمون­ های سنجش توجه (تولوز- پیه­رون، 1994)، اختلال نارسایی توجه (جردن، 1992) و اختلال نارسانویسی (فلاح چای، 1375) استفاده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد.

 یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که آموزش توجه به صورت معنی­ داری میانگین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش را نسبت به گروه گواه در مرحله پسر­آزمون افزایش داد   (0/01 > p). همچنین تفاوت معنا­داری بین میانگین نمرات پسران و دختران در آزمون نارسانویسی مشاهده گردید  (0/05 > p).

 نتیجه­‌گیری: یافته­ ها از اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان با اختلال نارسانویسی حمایت می­ کند و تلویحات مهمی در توجه به مداخلات مرتبط با آموزش توجه­ در کاهش مشکلات تحصیلی دانش ­آموزان با اختلال یادگیری دارد.

واژه‌های کلیدی: آموزش توجه، عملکرد تحصیلی، ناتوانی یادگیری، اختلال نارسانویسی
متن کامل [PDF 459 kb]   (2328 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/8 | پذیرش: 1395/9/30 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamran A, Moghtadaie K, Abdali Z, Salamat M. The Effectiveness of Attention Training on Improving the Academic Performance of Students with Spelling Learning Disabilities. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :46-55
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-129-fa.html

کامران اصغر، مقتدایی کمال، عبدالی زهره، سلامت منصوره. تأثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسانویسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :46-55

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-129-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645