[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 29-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های شخصیتی و نظام های بازداری و فعال ساز رفتاری در دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری و نارسایی توجه - فزون کنشی
محمد مشکانی* 1، حسین ملک محمدی2
1- آموزش و پرورش استثنایی
2- سازمان بهزیستی
چکیده:   (5941 مشاهده)

زمینه و هدف: مشکلات روان­ شناختی کودکان با عواملی مانند مزاج و صفات شخصیتی که جنبه زیستی دارند مرتبط­­ اند. هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی­ های شخصیتی با نظام­ های بازداری و فعال­ ساز رفتاری دانش ­آموزان با اختلال رفتار هنجاری، نارسایی توجه- فزون کنشی و بهنجار است.

روش: طرح پژوهش حاضر پس رویدادی بود و نمونه­ ها درگروه بالینی  به صورت دردسترس از طریق مراجعه­ کنندگان به مرکز مشاوره گرگان در سال 95-1394 انتخاب شدند و انتخاب گروه بهنجار، با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای در مدارس آموزش عمومی صورت گرفت. پس از همتا­سازی در هر گروه 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه شخصیتی آیزنک (1975) و نظام­ های بازداری و فعال­ ساز رفتاری کارور و وایت (1989) بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندراهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد.

یافته ­ها: نتایج نشان دادگروه با اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی، از نظر بازداری رفتاری و در زیر مقیاس فعال­ ساز رفتاری سایق و پاسخ­ دهی به رفتار در سطح پایین­ تر، اما در ابعاد جستجوی سرگرمی، روان­ آزردگی، و روان­ گسستگی در مقایسه با گروه بهنجار در سطح بالاتری قرار داشتند (p<0.05). همچنین گروه با اختلال رفتار هنجاری از نظر متغیرهای فعال­ ساز رفتاری، پاسخ ­دهی به رفتار، جستجوی سرگرمی، و روان ­گسستگی در سطح بالاتر، اما در ابعاد بازداری رفتاری و زیرمقیاس سایق در مقایسه با گروه بهنجار در سطح پایین ­تری قرار داشتند (p<0.05).

نتیجه­ گیری: ویژگی ­های شخصیتی و نظام ­های رفتاری با مشکلات رفتاری، برانگیختگی، و خطرجویی دانش ­آموزان مرتبط است؛ بنابراین توجه به این حیطه­ های کنش ­وری می ­تواند راه کارهای مفیدی به متخصصان و والدین ارایه نماید.

واژه‌های کلیدی: ویژگی های شخصیتی، فعال ساز رفتاری، نارسایی توجه - فزون کنشی، اختلال رفتار هنجاری
متن کامل [PDF 912 kb]   (1841 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/14 | پذیرش: 1395/6/1 | انتشار: 1395/9/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshkani M, malek mohammadi H. Personality Traits, Behavioral Inhibition and Behavioral Activation Systems in Students with Conduct Disorder, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Normal Group. J Child Ment Health 2016; 3 (3) :13-29
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-130-fa.html

مشکانی محمد، ملک محمدی حسین. ویژگی‌های شخصیتی و نظام های بازداری و فعال ساز رفتاری در دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری و نارسایی توجه - فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (3) :13-29

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-130-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660