[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 77-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین روابط علّی بین انعطاف‌پذیری شناختی و رگه‌های اختلال شخصیت مرزی در دانش‌آموزان: نقش میانجی سبک‌های حل مسئله
محدثه فاطمی نیا1 ، فریبا حسنی* 2، احمد برجعلی3 ، فاطمه گلشنی4
1- گروه روان‌شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانان
3- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (212 مشاهده)
زمینه و هدف: روند تحولی تغییرات مغز در دوره نوجوانی، آنان را نسبت به واکنش­گری هیجانی و تصمیم­ گیری­ های نادرست آسیب ­پذیر می­ کند؛ به علاوه این دوره به عنوان مرحله اوج بروز اختلالات روانی نیز تلقی می­ شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین روابط علّی بین انعطاف‌پذیری شناختی و رگه‌های اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان: نقش میانجی سبک‌های حل مسئله انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده­ ها از نوع توصیفی- همبستگی بود که با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان مشغول به تحصیل در مدارس منطقه ۵ آموزش و پرورش تهران در سال 1399-1398 تشکیل می‌دادند که از این میان 352 نفر نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های‌ شخصیت مرزی (لایسنرینگ، 1999)، سیاهه انعطاف‌پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه سبک­ های حل مسئله (کسیدی و لانگ، 1996) پاسخ دادند. در نهایت داده ­ها با استفاده از روش پژوهش ­های همبستگی و روش­ مدل معادلات ساختاری با به کارگیری از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین انعطاف‌پذیری شناختی و رگه‌های اختلال شخصیت مرزی (0/01>P، 0/263-=β) و ضریب مسیر بین سبک‌های انطباقی حل مسئله با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی (0/01>P، 0/406-=β) منفی، و ضریب مسیر بین سبک‌های غیرانطباقی حل مسئله با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی (0/01>P، 0/275=β) مثبت بود. همچنین یافته‌ها نشان داد که اثر غیرمستقیم انعطاف‌پذیری شناختی بر رگه‌های اختلال شخصیت مرزی از طریق سبک‌های حل‌مسئله از لحاظ آماری معنادار بود (0/01>P).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می ­توان گفت که متغیر سبک حل مسئله در رابطه بین انعطاف‌پذیری شناختی و رگه‌های اختلال شخصیت مرزی دانش‌آموزان نقش میانجی‌گرانه بر عهده دارد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: اختلال شخصیت مرزی، انعطاف‌پذیری شناختی، سبک‌های حل مسئله
متن کامل [PDF 1609 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/25 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/5/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fateminia M, Hasani F, Borjali A, Golshani F. Explanation of Causal Relationships Between Cognitive Flexibility and Borderline Personality Disorder Traits in Students: The Mediating Role of Problem-Solving Styles. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :65-77
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1302-fa.html

فاطمی نیا محدثه، حسنی فریبا، برجعلی احمد، گلشنی فاطمه. تبیین روابط علّی بین انعطاف‌پذیری شناختی و رگه‌های اختلال شخصیت مرزی در دانش‌آموزان: نقش میانجی سبک‌های حل مسئله. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :77-65

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1302-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540