[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 71-60 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی خودکارآمدپنداری ریاضی با راهبردهای خودتنظیمی در دانش‎آموزان شهر ساوه: روایی همگرای پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی
سارا نعیمی1 ، اصغر مینایی* 2، بهشته نیوشا3
1- واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده:   (1316 مشاهده)
زمینه و هدف: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی خودکارآمدپنداری ریاضی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی و تعیین روایی همگرای پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با مقیاس منبع خودکارآمدپنداری ریاضی بود.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. برای این منظور پس از ترجمه و آماده‌سازی پرسشنامههای مورد نظر و ارسال آن با ایمیل به 1480 دانشآموز یا والدین آنها، تعداد 610 دانشآموز در این پژوهش شرکت کردند. پس از تکمیل مقیاس منابع خودکارآمدپنداری ریاضی (آشر و پاخارس، 2008) و راهبردهای خودتنظیمی کلری (2006)، داده­ها با استفاده از روش­های همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی پیش­بینی­کننده خودکارآمدپنداری ریاضی دانشآموزان بود (05/0=p,76/0=β). همچنین پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی با پرسشنامه خودکارآمدپنداری ریاضی روایی همگرایی به میزان 874/0 داشت.
نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت راهبردهای خودتنظیمی پیش­بینی­کننده خودکارآمدپنداری ریاضی دانش‎آموزان است؛ همچنین پرسشنامه خودتنظیمی (نسخه دانش‎آموز) از روایی همگرای بالایی با مقیاس منابع خودکارآمدپنداری ریاضی برخوردار است و می‌توان از این پرسشنامه در فعالیت‌های پژوهشی استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: راهبردهای خودتنظیمی، روایی همگرایی، خودکارآمدپنداری
متن کامل [PDF 1174 kb]   (537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/30 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار: 1402/3/1
فهرست منابع
1. Zavar T, Jafari F. Predicting learning approaches based on student' self- efficacy beliefs. Journal of Educational Psychology Studies. 2014;11(19):181-200. [Persian] [DOI:10.22111/jeps.2014.2135 [Link]]
2. Zimmerman BJ, Pons MM. Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. Am Educ Res J. 1986;23(4):614-28. https://doi.org/10.3102/00028312023004614 [DOI:10.3102/00028312023004614 [Link]]
3. Lobos K, Sáez-Delgado F, Bruna D, Cobo-Rendon R, Díaz-Mujica A. Design, Validity and Effect of an Intra-Curricular Program for Facilitating Self-Regulation of Learning Competences in University Students with the Support of the 4Planning App. Educ Sci. 2021;11(8):449. https://doi.org/10.3390/educsci11080449 [DOI:10.3390/educsci11080449 [Link]]
4. Saadati Z, Zeki CP, Vatankhah Barenji R. On the development of blockchain-based learning management system as a metacognitive tool to support self-regulated learning in online higher education. Interact Learn Environ. 2021:1-24. [Persian] https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1920429 [DOI:10.1080/10494820.2021.1920429 [Link]]
5. Asgari M, Mirmahdi SR. Investigating the effect of self-regulation strategies training on students' self-concept and mathematic academic achievement. Educ Psychol. 2011;7(21):23-44. [Persian] [DOI:10.22054/ jep.2011.6039 [Link]]
6. Zare S, Zeinalipoor H, Naseri Jahromi R. Study of the relationship between self-regulated learners' strategies with academic achievement. GUMS-RME. 2017;9(4):57-49. https://doi.org/10.29252/rme.9.4.57 [DOI:10.29252/rme.9.4.57 [Persian] [Link]]
7. Hassani Zangbar T, Livarjani S. Investigating the Effect of Self- Regulated Learning Strategies Training on Female First-grade High School Students' Math Learning and Anxiety in Bostan Abad in the Academic Year 2015-2016. Journal of Instruction and Evaluation. 2017;10(39):69-93. [Persian] [Link]
8. Shaalchi PDB, Rezaapoor Y, Baabaapoor Kheyrodin PDJ, Alizaad Sardroodi M, Abdollaahi F. The Effects of Learning Self-Regulated Learning Strategies on High School Students' Math Problem-Solving Skills. QJOE. 2014;30(3):121-40. [Persian] http://dorl.net/dor/20. 1001.1.10174133.1393.30.3.5.1 [Link]
9. Saski M, Mizumoto A, Murakami A. Developmental Trajectories in L2 Writing Strategy Use: A Self-Regulation Perspective. The Modern Language Journal. 2018;102(2):292-309. https://doi.org/10.1111/modl.12469 [DOI:10.1111/modl.12469 [Link]]
10. Supriatna I, Asmahasanah S, Rachmadtullah R, Asdar AK, editors. The effect of learning methods and self-regulation on problem-solving ability of mathematics in elementary school. J Phys: Conf Ser; 2019: IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1175/1/012139 [DOI:10.1088/1742-6596/1175/1/012139 [Link]]
11. McDaniel MA, Einstein GO. Training Learning Strategies to Promote Self-Regulation and Transfer: The Knowledge, Belief, Commitment, and Planning Framework. Perspect Psychol Sci. 2020;15(6):1363-81. https://doi.org/10.1177/1745691620920723 [DOI:10.1177/ 1745691620920723 [Link]]
12. Yerdelen S, Sungur S. Multilevel Investigation of Students' Self-regulation Processes in Learning Science: Classroom Learning Environment and Teacher Effectiveness. Int J Sci and Math Educ. 2019;17(1):89-110. https://doi.org/ 10.1007/s10763-018-9921-z [Link] https://doi.org/10.1007/s10763-018-9921-z [DOI:10.1007/s10763-018-9921-z [Link]]
13. Li J, Ye H, Tang Y, Zhou Z, Hu X. What Are the Effects of Self-Regulation Phases and Strategies for Chinese Students? A Meta-Analysis of Two Decades Research of the Association Between Self-Regulation and Academic Performance. Front Psychol. 2018;9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02434 [DOI:10.3389/fpsyg.2018.02434 [Link]]
14. Khoda Bakhsh M, Hashemi Razini H, Nouri Ghasemabadi R. Structural Pattern of Social Skills of Children with Learning Disabilities Based on Attachment Styles with the Mediating Role of Academic Self -efficacy, Behavioral Problems, and Executive Functions. J Child Ment Health. 2022;9(1):141-57. [Persian] http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.9.1.10 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.10]
15. Khoda Bakhsh M, Hashemi Razini H, Nouri Ghasemabadi R. Structural Model of Social Skills of Children with Learning Disabilities based on Attachment Styles with Mediating the Role of Academic Self-efficacy. J Child Ment Health. 2021;8(1):1-13. [Persian] http://dx.doi.org/ 10.52547/jcmh.8.1.2 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.1.2]
16. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co. New York: W. H. Freeman and Company; 1997. [Link]
17. Bandura A. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Sage Publications Sage CA: Los Angeles, CA; 2012. p. 9-44. https://doi.org/10.1177/0149206311410606 [DOI:10.1177/ 0149206311410606 [Link]]
18. Zakariya YF. Improving students' mathematics self-efficacy: A systematic review of intervention studies. Front Psychol. 2022;13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.986622 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.986622 [Link]]
19. Schraw G, Crippen KJ, Hartley K. Promoting Self-Regulation in Science Education: Metacognition as Part of a Broader Perspective on Learning. Research in Science Education. 2006;36(1):111-39. https://doi.org/10.1007/s11165-005-3917-8 [DOI:10.1007/ s11165-005-3917-8 [Link]]
20. Batool T. Self-efficacy and Self-regulation Linkage with Mathematics Achievement in Girls from Secondary Schools. Journal of Education & Social Sciences. 2020;8(1):92-103. https://doi.org/10.26710/jbsee.v6i2.1157 [DOI:10.26710/jbsee.v6i2.1157 [Link]]
21. Alavizadeh SM. Self-Regulation Couple Therapy: helping couples help themselves. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology. 2010;4(16):27-37. [Persian] [Link]
22. Alavizadeh SM, Mirhashemi M. Effectiveness of Brief Self-Regulation Couple Therapy on Marital Satisfaction, Marital Adjustment, Marital Status, Depression, and Anxiety. Psychological Researches. 2014;16(2):92-110. [Persian] [Link]
23. Perry NE. Young children's self-regulated learning and contexts that support it. J Educa Psychol. 1998;90(4):715-9. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.4.715 [DOI:10.1037/0022-0663.90.4.715 [Link]]
24. Pintrich PR, Smith DAF, Garcia T, McKeachie WJ. Reliability and Predictive Validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Mslq). Educ Psychol Meas. 1993;53(3):801-13. https://doi.org/10.1177/0013164493053003024 [DOI:10.1177/0013164 493053003024 [Link]]
25. Winne PH, Perry NE. Measuring self-regulated learning. Handbook of self-regulation. San Diego, CA, US: Academic Press; 2000. p. 531-66. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50045-7 [DOI:10.1016/B978-012109890-2/50045-7 [Link]]
26. Brown JM, Miller WR, Lawendowski LA. The Self-Regulation Questionnaire. In: Vandecreek L, Jackson TL, editors. Innovations in Clinical Practice: A Sourcebook. 17. Sarasota, FL: Professional Resource Press/Professional Resource Exchange; 1999. p. 281-92. [Link]
27. Bouffard T, Boisvert J, Vezeau C, Larouche C. The impact of goal orientation of self-regulation and performance among college students. Br J Educ Psychol. 1995; 65:317-29. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x [DOI:10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x [Link]]
28. Magno C. The predictive validity of the Academic Self-regulated Learning Scale. Int J Educ Psychol Assess. 2011;9:48-56. [Link]
29. Cleary TJ, Callan GL. Student self-regulated learning in an urban high school: Predictive validity and relations between teacher ratings and student self-reports. J Psychoeduc Assess. 2014; 32:295-305. https://doi.org/10.1177/0734282913507653 [DOI:10.1177/ 0734282913507653 [Link]]
30. Cleary TJ, Dembitzer L, Kettler RJ. Internal factor structure and convergent validity evidence: The self‐report version of Self‐Regulation Strategy Inventory. Psychol Sch. 2015; 52:829-44. https://doi.org/10.1002/pits.21866 [DOI:10.1002/pits.21866 [Link]]
31. Cleary TJ. The development and validation of the Self-Regulation Strategy Inventory: Self-Report. J Sch Psychol. 2006; 44:307-22. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.05.002 [DOI:10.1016/j.jsp.2006.05.002 [Link]]
32. Patrick H, Middleton MJ. Turning the kaleidoscope: What we see when self-regulated learning is viewed with a qualitative lens. Educ Psychol. 2002; 37:27-39. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3701_4 [DOI:10.1207/S15326985EP3701_4 [Link]]
33. Usher EL, Pajares F. Sources of self-efficacy in mathematics: A validation study. Contemporary Educational Psychology. 2009; 34:89-101. https://doi.org/ 10.1016/j.cedpsych.2008.09.002 [Link] https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2008.09.002 [DOI:10.1016/j.cedpsych.2008.09.002 [Link]]
34. Usher EL, Pajares F. Self-Efficacy for Self-Regulated Learning:A Validation Study. Educ Psychol Meas. 2008;68(3):443-63. https://doi.org/10.1177/0013164407308475 [DOI:10.1177/0013164407308475 [Link]]
35. Khayyer M, Husseinchari M, amp, oud, Bahrani M. On the Relationship between Self-Efficacy Biases and Educational Motivation, Affects and Performance of Guidance-School Students of Shiraz. Educ Psychol. 2013;8(24):144-69. [Link]
36. Nunnally JC, Bernstein IH. The Assessment of Reliability In: Nunnally JC, Bernstein IH, editors. Psychometric Theory. 3rd ed1994. p. 248-92. [Link]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naimi S, Minaei A, Niusha B. The Predicting Mathematics Self -Efficacy with Self-Regulation Strategies among Students of Saveh City: A Convergent Validity of Self-Regulation Strategies Inventory. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1313-fa.html

نعیمی سارا، مینایی اصغر، نیوشا بهشته. پیش‌بینی خودکارآمدپنداری ریاضی با راهبردهای خودتنظیمی در دانش‎آموزان شهر ساوه: روایی همگرای پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :60-71

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660