[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 120-104 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مفهوم مرگ در نوجوانان با کم توانی ذهنی خفیف و عملکرد ذهنی مرزی بر اساس روی آورد پدیدارشناسی وجودی
سید سینا شمس اسلامی* 1، سید والی الله موسوی2 ، سجاد رضائی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (905 مشاهده)
زمینه و هدف: سوگ و فقدان رویدادی مهم در زندگی افراد با کم­توانی ذهنی است. تفکر درباره­ مرگ و دغدغه ذهنی با سؤالات مربوطه در سنین نوجوانی بسیار رایج است، اما نوجوانان با کم­توانی ذهنی معمولاً اطلاعات اندکی درباره­ مرگ و به ویژه مرگ اطرافیان خود دریافت می­کنند. هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم مرگ در نوجوانان با کم­توانی ذهنی و عملکرد ذهنی مرزی براساس روی­آورد پدیدارشناسی وجودی بود.
روش: طرح این پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسی وجودی بوده است و جامعه پژوهش شامل نوجوانان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان بندرانزلی در سال 1401 بود. داده­ها با روش نمونه­گیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته با 23 نفر از نوجوانان کم­توان ذهنی خفیف (هوشبهر50 تا70) و عملکرد ذهنی مرزی (هوشبهر 70 تا 85) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده­ها همزمان با جمع­ آوری داده­ ها، به­ صورت دستی و با استفاده از روش دیکلمن (1992) انجام شد.
یافته­ ها: در تحلیل داده ­ها سه مضمون اصلی «تجربیات مرتبط با مرگ»، «پیوستگی مرگ در متن زندگی» و «زندگی در برابر مرگ» استخراج شد که هر یک از این مضامین اصلی، از طریق تحلیل چندین زیرمضمون پدیدار شد.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاضر همسو با مبنای نظری و پژوهش ­های پدیدارشناسی وجودی، دلالت بر درک مرگ به عنوان یک سازه­ وجودی در نوجوانان با کم­ توانی ذهنی خفیف و عملکرد ذهنی مرزی دارد و افراد با کم توانی ذهنی از آگاهی بیشتر در مسائل مربوط به مرگ استقبال می­ کنند. نوجوانان با کم­ توانی ذهنی بیان کردند درحالی که برای معنا دادن به زندگی تلاش می­ کنند، معمولاً اطرافیان نیاز­های تحولی آنها را نادیده می­ گیرند. این یافته ­ها در کنار سایر شواهد پژوهشی مربوط، به موضوع مرگ وجودی که به آگاهی آنها از محدودیت هستی خود در چارچوب یک زندگی محدود به زمان اشاره دارد، بینشی عمیق برای متخصصان آموزشی و درمانی فراهم می­ کند که در طرح ­ریزی برنامه ­های آموزشی و توانبخشی برای نوجوانان با کم­توانی ذهنی دارای اهمیت است.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: کم توانی ذهنی، عملکرد ذهنی مرزی، نوجوانی، مرگ، پدیدارشناسی وجودی
متن کامل [PDF 1258 kb]   (413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/23 | پذیرش: 1402/6/16 | انتشار: 1402/6/31
فهرست منابع
1. Schalock RL, Luckasson R, Tassé MJ. An overview of intellectual disability: Definition, diagnosis, classification, and systems of supports. Am J Intellect Dev Disabil 2021;126(6):439-42. https://doi.org/10.1352/1944-7558-126.6.439 [DOI:10.1352/1944-7558-126.6.439 [Link]]
2. Nussbaum AM. The Pocket Guide to the DSM-5-TR™ Diagnostic Exam: American Psychiatric Pub; 2022 ,pp:35-40 [Link]
3. Grigoropoulos I. Can We Talk About Life Without Taking Death Into Account? Early Childhood Educators' Self-Perceived Ability to Approach the Topic of Death With Children. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2022. https://doi.org/10.1177/00302228211057733 [DOI:10.1177/00302228211057733. [Link]]
4. Tuffrey‐Wijne I, Finlayson J, Bernal J, Taggart L, Lam CKK, Todd S. Communicating about death and dying with adults with intellectual disabilities who are terminally ill or bereaved: A UK‐wide survey of intellectual disability support staff. J Appl Res Intellect Disabil. 2020;33(5):927-38. https://doi.org/10.1111/jar.12714 [DOI:10.1111/jar.12714 [Link]]
5. Vail III KE, Juhl J, Arndt J, Vess M, Routledge C, Rutjens BT. When death is good for life: Considering the positive trajectories of terror management. Personality and social psychology review. 2012;16(4):303-29. https://doi.org/ 10.1177/ 1088868312440046 [Link] https://doi.org/10.1177/1088868312440046 [DOI:10.1177/ 1088868312440046 [Link]]
6. Todd S, Bernal J, Forrester‐Jones R. Death, dying and intellectual disability research. 2013. p. 183-5. https://doi. org/ 10.1111/jar.12027 [Link] [DOI:10.1111/jar.12027]
7. Grosset C. Deep in the shadows of loss: An exploration of grief, mourning, and intellectual disability. 2023. https://doi.org/10.1080/01612840490506383 [DOI:10.1080/01612840490506383 [Link]]
8. Rodríguez Herrero P, de la Herrán Gascón A, Pérez-Bonet G, Sánchez-Huete JC. What do teachers think of death education? Death studies. 2022;46(6):1518-28. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1817176 [DOI:10.1080/07481187.2020.1817176 [Link]]
9. de la Herrán Gascón A, Rodriguez Herrero P, Peralta IR, Rodríguez JJM. The Pedagogy of death and special needs education. A phenomenological study. Eur J Spec Needs Educ. 2022;37(5):747-60. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1943269 [DOI:10.1080/088 56257. 2021. 194326 [Link]]
10. Choobforoushzadeh A, Saberifard M, Mohammadpanah A, Shirovi E. The Effectiveness of Philosophy Education on Cognitive Flexibility and Reasoning Skills in Children. J Child Ment Health. 2023;10(1):93-107. [Persian] [DOI:10.52547/jcmh.10.1.8 [Link]]
11. Zachar P, First MB, Kendler KS. The bereavement exclusion debate in the DSM-5: A history. Clinical Psychological Science. 2017;5(5):890-906. https://doi. org/10. 1177/ 2167702617711284 [Link] [DOI:10.1177/2167702617711284]
12. Pehlivanova M, Carroll A, Greyson B. Which near-death experience features are associated with reduced fear of death? Mortality. 2022:1-17. [DOI:10.1080/ 13576275.2021.2017868 [Link]]
13. IGWE IC. Overcoming the Fear of Death: A Clue from an Ontological Engagement between Heidegger and Sartre. AQUINO| Journal of Philosophy. 2021;1(3). [Link]
14. Slaughter V, Griffiths M. Death understanding and fear of death in young children. Clinical child psychology and psychiatry. 2007;12(4):525-35. https://doi.org/10.1177/1359104507080980 [DOI:10.1177/ 1359 104507080980 [Link]]
15. Dodd P, Dowling S, Hollins S. A review of the emotional, psychiatric and behavioural responses to bereavement in people with intellectual disabilities. J Ment Health Res Intellect Disabil. 2005;49(7):537-43. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00702.x [DOI:10. 1111/j. 1365-2788.2005.00702.x [Link]]
16. Chow A, McEvoy J, Chan I, Borschel M, Yuen J, Lo J. Do men and women with intellectual disabilities understand death? J Ment Health Res Intellect Disabil. 2017;61(12): 1130-9. https://doi.org/10.1111/jir.12431 [DOI:10.1111/jir.12431 [Link]]
17. McEvoy J, MacHale R, Tierney E. Concept of death and perceptions of bereavement in adults with intellectual disabilities. J Ment Health Res Intellect Disabil. 2012;56(2):191-203. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2011.01456.x [DOI:10.1111/j.1365-2788. 2011.01456.x [Link]]
18. Meeusen‐van de Kerkhof R, Van Bommel H, Van De Wouw W, Maaskant M. Perceptions of death and management of grief in people with intellectual disability. J Policy Pract Intellect Disabil. 2006;3(2):95-104. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2006.00060.x [DOI:10.1111/j.1741-1130.2006.00060.x [Link]]
19. Deveau EJ. Perceptions of death through the eyes of children and adolescents. Beyond the innocence of childhood: Routledge; 1995. pp: 55-92. [Link] [DOI:10.4324/9781315225029-7]
20. Chachar AS, Younus S, Ali W. Developmental understanding of death and grief among children during COVID-19 pandemic: application of Bronfenbrenner's bioecological model. Frontiers in Psychiatry. 2021; 12:654584. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.654584 [DOI:10.3389/fpsyt.2021. 654584 [Link]]
21. Lybbert R, Ryland S, Bean R. Existential interventions for adolescent suicidality: Practical interventions to target the root causes of adolescent distress. Children and Youth Services Review. 2019;100:98-104. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.028 [DOI:10. 1016/j. childyouth. 2019.02.028 [Link]]
22. Ludi E, Ballard ED, Greenbaum R, Pao M, Bridge J, Reynolds W, et al. Suicide risk in youth with intellectual disability: The challenges of screening. J Dev Behav Pediatr. 2012;33(5):431. https://doi.org/10.1097/DBP.0b013e3182599295 [DOI:10.1097/2FDBP.0b013e3182599295 [Link]]
23. Rodríguez Herrero P, de la Herrán Gascón A, de Miguel Yubero V. The inclusion of death in the curriculum of the Spanish Regions. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 2022;52(1):37-55. https://doi.org/ 10. 1080/ 03057925.2020.1732192 [Link] https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1732192 [DOI:10. 1080/ 03057925.2020.1732192 [Link]]
24. Tomlinson S, Hewitt O. Adults with mild intellectual disabilities' experiences of mental health problems: A qualitative study using interpretative phenomenological analysis. J Ment Health Res Intellect Disabil. 2018;11(1):16-29. https://doi.org/10.1080/19315864.2017.1370045 [DOI:10.1080/19315864. 2017. 1370045 [Link]]
25. Jaworska N, MacQueen G. " Adolescence as a unique developmental period": Correction. J Psychiatry Neurosci, Vol 40(6), Nov 2015, 386 https://psycnet.apa.org/doi/ 10.1503/jpn.150268 [Link] [DOI:10.1503/jpn.150268]
26. Scheirs J, Muller A, Manders N, van der Zanden C. The Prevalence and Diagnosis of Depression in People with Mild or Borderline Intellectual Disability: Multiple Instrument Testing Tells Us More. J Ment Health Res Intellect Disabil. 2022:1-13. [DOI:10.1080/ 19315864.2022.2029642 [Link]]
27. Hassiotis A, Emerson E, Wieland J, Bertelli MO. Borderline Intellectual Functioning. Textbook of Psychiatry for Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder: Springer; 2022. pp: 95-106. [Link] [DOI:10.1007/978-3-319-95720-3_4]
28. Diekelmann NL. Learning-as-testing: A Heideggerian hermeneutical analysis of the lived experiences of students and teachers in nursing. Advances in nursing science. 1992;14(3):72-83. https://doi.org/10.1097/00012272-199203000-00010 [DOI:10.1097/00012272-1992 03000-00010 [Link]]
29. Lincoln YS, Guba EG. Judging the quality of case study reports. Int J Qual Stud Educ. 1990; 3(1):53-9. https://doi.org/10.1080/0951839900030105 [DOI:10.1080/0951839900030105 [Link]]
30. Bailey CR, Bailey CA. A guide to qualitative field research: Sage Publications; 2017 [Link] [DOI:10.4135/9781071909614]
31. Ratcliffe M. Existential feeling and psychopathology. Philosophy, Psychiatry, & Psychology. 2009;16(2):179-94. https://doi.org/10.1353/ppp.2011.0006 [DOI:10.1353/ppp.2011.0006 [Link]]
32. Dahlberg K, Todres L, Galvin K. Lifeworld-led healthcare is more than patient-led care: An existential view of well-being. Medicine, health care and philosophy. 2009;12:265-71. https://doi.org/10.1007/s11019-008-9174-7 [DOI:10.1007/s11019-008-9174-7 [Link]]
33. Haider N, Zaman NI. Bereavement among adolescents with intellectual disability: A qualitative study. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2022. https://doi.org/10.1177/00302228211065275 [DOI:10.1177/003022 28211065275 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams Eslami S S, Mousavi S V, Rezaei S. Exploration the Concept of Death in Adolescents with Mild Intellectual Disabilities and Borderline Intellectual Functioning Based on the Existential Phenomenological Approach. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1349-fa.html

شمس اسلامی سید سینا، موسوی سید والی الله، رضائی سجاد. تبیین مفهوم مرگ در نوجوانان با کم توانی ذهنی خفیف و عملکرد ذهنی مرزی بر اساس روی آورد پدیدارشناسی وجودی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :104-120

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1349-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660