1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران 3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده: (4041 مشاهده)
زمینه و هدف:آغاز نخستین سال تحصیلی برای برخی از دانشآموزان در مقایسه با سایر دانشآموزان بدون کشاکش و تنش نیست و با کشاکشهایی همراه است؛ بنابراین تابآوری تحصیلی میتواند نقش کلیدی در میزانن سازشیافتگی آنان ایفا کند. این پژوهش باهدف ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تابآوری تحصیلی (فرم والدین) دانشآموزان پایه یکم شهر بابل انجام شد.
روش:این پژوهش به لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین دارای فرزند پایه یکم ابتدایی شهر بابل در سال 1402-1401 بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای 517نفر از والدین انتخاب شدند و به پرسشنامه تابآوری تحصیلی پاسخ دادند. برای ساخت پرسشنامه ابتدا با روش مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان گویههای لازم استخراج شد و نظرات آنها در طی چند مرحله اعمال شد در مرحله بعدی شاخصهای روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی با استفاده از ده متخصص به دست آمد. حداقل و حداکثر میزان نسبت روایی محتوایی برای هر گویه به ترتیب 62/۰و 1 محاسبه شد و همچنین حداقل و حداکثر شاخص روایی محتوایی برای هر گویه به ترتیب 8۷/۰و 1 به دست آمد. درنهایت پرسشنامه تابآوری تحصیلی بر روی نمونه نهایی اجرا شد. درنهایت روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد و در بخش اعتبار از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ)و روش باز آزمایی استفاده شد. تحلیل دادهها نیز با کمک نرمافزارهای SPSS-22 وLisrel -8.5 انجام شد.
یافتهها:نتایج در بخش روایی پرسشنامه نشان داد که این ابزار از روایی صوری، محتوایی، و عاملی برخوردار است واز اعتبار بازآزمایی و کرونباخ مطلوب نیز برخوردار است. تحلیل عاملی نشان داد که چهار عامل پایداری، تنظیم هیجانی، استقلال عمل، و انطباقپذیری با مقدار ویژه بالاتر از ۱ توانستهاند 65/62درصد از واریانس گویهها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه یکم و دوم نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. آلفایکرونباخ برای کل مقیاس 82/۰ و برای هر یک از عوامل بیشتر از ۷/۰ به دست آمد.
نتیجهگیری:بر اساس نتایج بهدستآمده از این مطالعه میتوان نتیجهگیری کرد که پرسشنامه تابآوری تحصیلی دانشآموزان پایه یکم دبستان (فرم والدین) از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است و میتواند بهعنوان ابزاری معتبر برای سنجش تابآوری تحصیلی دانشآموزان پایه یکم دبستان مورد استفاده قرار گیرد.
Babaei Sangelaji M, Vahedi S, Khanjani Z. Development and validation of academic resilience questionnaire for first grade students (parent form). J Child Ment Health 2024; 11 (4) : 6 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1359-fa.html