[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 114-91 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی (فرم والدین) دانش‌آموزان کلاس یکم دبستان
محسن بابائی سنگلجی1 ، شهرام واحدی*2 ، زینب خانجانی3
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (4041 مشاهده)

زمینه و هدف: آغاز نخستین سال تحصیلی برای برخی از دانش‌آموزان در مقایسه با سایر دانش‌آموزان بدون کشاکش و تنش نیست و با کشاکش‌هایی همراه است؛ بنابراین تاب‌آوری تحصیلی می‌تواند نقش کلیدی در میزانن سازش‌یافتگی آنان ایفا کند. این پژوهش با هدف ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی (فرم والدین) دانش‌آموزان پایه‌ یکم شهر بابل انجام شد.

روش: این پژوهش به لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین دارای فرزند پایه‌ یکم ابتدایی شهر بابل در سال 1402-1401 بودند که به شیوه نمونه­گیری خوشه‌ای 517 نفر از والدین انتخاب شدند و به پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی پاسخ دادند. برای ساخت پرسش‌نامه ابتدا با روش مطالعه کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان گویه‌های لازم استخراج شد و نظرات آنها در طی چند مرحله اعمال شد در مرحله بعدی شاخص‌های روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی با استفاده از ده متخصص به دست آمد. حداقل و حداکثر میزان نسبت روایی محتوایی برای هر گویه به ترتیب 62/۰ و 1 محاسبه شد و همچنین حداقل و حداکثر شاخص روایی محتوایی برای هر گویه به ترتیب 8۷/۰ و 1 به دست آمد. درنهایت پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی بر روی نمونه نهایی اجرا شد. درنهایت روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد و در بخش اعتبار از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و روش باز آزمایی استفاده شد. تحلیل داده­ها نیز با کمک نرم‌افزارهای SPSS-22 وLisrel -8.5 انجام شد.

یافتهها: نتایج در بخش روایی پرسش‌نامه نشان داد که این ابزار از روایی صوری، محتوایی، و عاملی برخوردار است واز اعتبار بازآزمایی و کرونباخ مطلوب نیز برخوردار است. تحلیل عاملی نشان داد که چهار عامل پایداری، تنظیم هیجانی، استقلال عمل، و انطباق‌پذیری با مقدار ویژه بالاتر از ۱ توانسته­اند 65/62 درصد از واریانس گویه‌ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه یکم و دوم نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. آلفای‌کرونباخ برای کل مقیاس 82/۰ و برای هر یک از عوامل بیشتر از ۷/۰ به دست آمد.

نتیجهگیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ‌یکم دبستان (فرم والدین) از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان ابزاری معتبر برای سنجش تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ‌یکم دبستان مورد استفاده قرار گیرد.

شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری تحصیلی، ویژگی‌های روان‌سنجی، پایه‌یکم دبستان
متن کامل [PDF 1760 kb]   (8068 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/6 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1403/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Sangelaji M, Vahedi S, Khanjani Z. Development and validation of academic resilience questionnaire for first grade students (parent form). J Child Ment Health 2024; 11 (4) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1359-fa.html

بابائی سنگلجی محسن، واحدی شهرام، خانجانی زینب. ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی (فرم والدین) دانش‌آموزان کلاس یکم دبستان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (4) :91-114

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1359-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710