[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 30-15 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش کنش‌های اجرایی و مؤلفه‌های چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان
فاطمه ناظری1 ، مهدیه شفیعی تبار* 2
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران
چکیده:   (341 مشاهده)
زمینه و هدف: خشونت و قلدری در مدرسه رایج‌ترین شکل قربانی شدن در دوران کودکی و نوجوانی است که اثرات زیان‌باری بر حوزه‌های مختلف عملکرد از جمله بهزیستی تحصیلی، رفتاری، روانی، و اجتماعی برجا می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش کنش‌های اجرایی و چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۳سال مدارس شهر قم در سال تحصیلی 1400 1401 بود که از این میان تعداد ۲۷۳ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس قلدری ایلی نویز (2001)، سیاهه چشم‌انداز زمانی زیمباردو (1999)، و مقیاس نقایص کنش‌های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) گردآوری شد. تحلیل داده‌ها توسط نسخه 24 نرمافزار SPSS و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام) انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند قلدری با نارسایی در خودمهارگری/ بازداری (۱۶۸/۰r=، 005/0=p) و چشم‌انداز گذشته‌ منفی (246/0=r، 000۱/0=p) رابطه مثبت و معنادار داشت (00۱/0> p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که خودمهارگری/بازداری (007/0=p، 159/0=ß) و چشمانداز زمانی گذشته منفی (00۱/0=p، 246/0=ß) توانستند تغییرات رفتار قلدری دانشآموزان را در ۶/۸ درصد پیش بینی کنند.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به اینکه چشم‎انداز زمانی گذشته‎ منفی و نقص در خودمهارگری/ بازداری، توانایی تبیین تغییرات رفتار قلدری در دانشآموزان را دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود برنامه‌های مداخله‌ای به‌منظور بهبود کنش‌های‌ اجرایی و چشم‌انداز زمانی برای پیشگیری از قلدری در دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: کنش‌های اجرایی، چشم‌انداز زمانی، قلدری
متن کامل [PDF 1663 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار: 1403/3/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazeri F, Shafieetabar M. The role of executive functions and time perspective components in predicting bullying among students. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1363-fa.html

ناظری فاطمه، شفیعی تبار مهدیه. نقش کنش‌های اجرایی و مؤلفه‌های چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :15-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1363-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657