[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 79-70 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظریه ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای
فاطمه فرزادی* 1، ناصر بهروزی1 ، حمید فرامرزی1
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (4219 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای یکی از شایع‌ترین اختلال‌های رفتار مخرب است. هدف پژوهش حاضر مقایسه نظریه ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانش‌آموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای و بهنجار بود.

روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر اول تا سوم دبیرستان شهرستان اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بود که از بین آنها نمونه­ ای به حجم 100 نفر (50 نفر دانش‌آموز بهنجار و 50 نفر دانش‌آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای) با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (1991)، آزمون ذهن‌خوانی از طریق چشم‌ها (بارون-کوهن، 2001)، آزمون عملکرد پیوسته، پرسشنامه همدلی بارون-کوهن (2003) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (2013) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای و بهنجار از لحاظ نظریه ذهن، همدلی، و نگهداری توجه تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0 p<)؛ بدین معنی که دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای دارای عملکرد پایین‌تری در نظریه ذهن، همدلی، و نگهداری توجه نسبت به دانش‌آموزان بهنجار هستند. همچنین دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی نسبت به دانش‌آموزان بهنجار در مؤلفه خطای حذف و خطای ارائه اشتباه­های بیشتری داشتند.

نتیجه‌گیری: این نتایج اهمیت نظریه ذهن، همدلی، و نگهداری توجه را در ابتلا و بهبود نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای برجسته کرده است.

واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، نظریه ذهن، همدلی، نگهداری توجه
متن کامل [PDF 501 kb]   (1640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/11 | پذیرش: 1395/5/10 | انتشار: 1395/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadi F, Behroozy N, Faramarzi H. Comparison of Theory of Mind, Attention Maintenance and Sympathy in Students with and Without Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2017; 3 (4) :70-79
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-137-fa.html

فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، فرامرزی حمید. مقایسه نظریه ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (4) :70-79

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657