زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابلهای یکی از شایعترین اختلالهای رفتار مخرب است. هدف پژوهش حاضر مقایسه نظریه ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانشآموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای و بهنجار بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر اول تا سوم دبیرستان شهرستان اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 100 نفر (50 نفر دانشآموز بهنجار و 50 نفر دانشآموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (1991)، آزمون ذهنخوانی از طریق چشمها (بارون-کوهن، 2001)، آزمون عملکرد پیوسته، پرسشنامه همدلی بارون-کوهن (2003) و مصاحبه بالینی ساختاریافته (2013) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و بهنجار از لحاظ نظریه ذهن، همدلی، و نگهداری توجه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0 p<)؛ بدین معنی که دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای دارای عملکرد پایینتری در نظریه ذهن، همدلی، و نگهداری توجه نسبت به دانشآموزان بهنجار هستند. همچنین دانشآموزان با اختلال نافرمانی نسبت به دانشآموزان بهنجار در مؤلفه خطای حذف و خطای ارائه اشتباههای بیشتری داشتند.
نتیجهگیری: این نتایج اهمیت نظریه ذهن، همدلی، و نگهداری توجه را در ابتلا و بهبود نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای برجسته کرده است.
Farzadi F, Behroozy N, Faramarzi H. Comparison of Theory of Mind, Attention Maintenance and Sympathy in Students with and Without Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2017; 3 (4) :70-79 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-137-fa.html
فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، فرامرزی حمید. مقایسه نظریه ذهن، نگهداری توجه، و همدلی در دانش آموزان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (4) :70-79