[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 62-48 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل اثرگذار بر نارسایی مهارت های تنظیم هیجان در افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا: مطالعه مروری نظام مند
روح الله فتح آبادی*1 ، پرویز شریفی درآمدی2 ، سعید رضایی2 ، علی دلاور3
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (3368 مشاهده)
زمینه و هدف: اگرچه نارسایی مهارت­ های تنظیم هیجان یک ویژگی شایع در اختلال طیف اوتیسم است، ولی در ارتباط با افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا پژوهش ­ها نتوانستند الگوی مناسبی از عوامل اثرگذار بر نارسایی مهارت­ های تنظیم هیجان در این افراد ارائه دهند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام ­مند عوامل اثرگذار بر نارسایی مهارت ­های تنظیم هیجان در افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر مروری نظام ­مند بود. یافته­ ها از سال­های 2000 تا 2023 با کلیدواژه ­های مهارت ­های تنظیم هیجان در اختلال طیف اوتیسم دارای کارکرد بالا، مهارت­های تنظیم هیجان در اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا، نارسایی تنظیم هیجان در اختلال طیف اوتیسم دارای کارکرد بالا، و نارسایی تنظیم هیجان در اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا در پایگاه­های اطلاعاتی مگ ­ایران، علم ­نت، نورمگز، ایرانداک، گوگل­اسکالر، ساینس­ دایرکت، اسپرینگر، پاب­مد، اسکوپوس، و سیج با استفاده از فهرست وارسی پریزما بررسی شدند که در پایان 13مقاله براساس ملاک­ های ورود و خروج انتخاب و وارسی شد.
یافته­ها: یافته ­های این پژوهش نشان داد که کم­توانی در پردازش عبارات هیجانی و ابراز تجربیات­ هیجانی، کم ­توانی در نظریه ذهن، و کم ­توانی در کنش­ های اجرایی از مهم­ ترین عوامل اثرگذار بر نارسایی مهارت ­های تنظیم هیجان در افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا است.
نتیجه­گیری: بهبود پردازش عبارات هیجانی و ابراز تجربیات­ هیجانی، نظریه ذهن، و کنش ­های اجرایی افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا می­ تواند نقش مؤثری در کاهش نارسایی مهارت­ های تنظیم هیجان این افراد ایفا کند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا، تنظیم هیجان، مروری نظام مند
متن کامل [PDF 1211 kb]   (1679 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/17 | پذیرش: 1402/11/28 | انتشار: 1402/11/28
فهرست منابع
1. Dawson G, Rieder AD, Johnson MH. Prediction of autism in infants: progress and challenges. Lancet Neurol. 2023 Mar 1;22(3):244-54. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(22)00407-0 [DOI:10.1016/S1474-4422(22)00 407-0 [Link]]
2. Maenner MJ, Warren Z, Williams AR, Amoakohene E, Bakian AV, Bilder DA, et al. Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 sites, United States, 2020. MMWR Surveillance Summaries. 2023;72(2):1. [DOI:10. 15585%2Fmmwr.ss7202a1 [Link]]
3. Mohammadi MR, Ahmadi N, Khaleghi A, Zarafshan H, Mostafavi S-A, Kamali K, et al. Prevalence of autism and its comorbidities and the relationship with maternal psychopathology: a national population-based study. Arch Iran Med. 2019;22(10):546-53. http:// doi.org eprints.mui. ac.ir/id/eprint/11250 [Link]
4. Lord C, Brugha T, Charman T, Cusack J, Dumas G, Frazier T. Autism spectrum disorder. Nat Rev Dis Primers. 2020; 6 (1): 1-23. https://doi.org/10.1038/s41572-019-0138-4 [DOI:10.1038/s41572-019-0138-4 [Link]]
5. Indika N-LR, Frye RE, Rossignol DA, Owens SC, Senarathne UD, Grabrucker AM, et al. The Rationale for Vitamin, Mineral, and Cofactor Treatment in the Precision Medical Care of Autism Spectrum Disorder. Personalized Medicine. 2023;13(2):252. https://doi.org/10.3390/jpm [DOI:10.3390/jpm 13020252 [Link]]
6. Nisticò V, Fior G, Faggioli R, Priori A, Gambini O, Demartini B, editors. The psychological impact of COVID-19 among a sample of Italian adults with high-functioning autism spectrum disorder: A follow-up study. Healthcare; 2022: MDPI. https://doi.org/10.3390/healthcare10050782 [DOI:10.3390/healthcare10050782 [Link]]
7. Fong CJ, Taylor J, Berdyyeva A, McClelland AM, Murphy KM, Westbrook JD. Interventions for improving employment outcomes for persons with autism spectrum disorders: A systematic review update. Campbell Systematic Reviews. 20201;17(3):e1185. https://doi.org/ 10.1002/cl2.1185 [Link] https://doi.org/10.1002/cl2.1185 [DOI:10.1002/cl2.1185 [Link]]
8. Gebauer L, Skewes J, Hørlyck L, Vuust P. Atypical perception of affective prosody in Autism Spectrum Disorder. Neuroimage Clin. 2014;6:370-8. https://doi.org/ 10.1016/j.nicl.2014.08.025 [Link] https://doi.org/10.1016/j.nicl.2014.08.025 [DOI:10.1016/j.nicl.2014.08.025 [Link]]
9. Mathersul D, McDonald S, Rushby JA. Automatic facial responses to affective stimuli in high-functioning adults with autism spectrum disorder. Physiology & behavior. 2013;109:14-22. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2012.10.008 [DOI:10.1016/j.physbeh.2012. 10.008 [Link]]
10. Rosenthal IA, Hutcherson CA, Adolphs R, Stanley DA. Deconstructing theory-of-mind impairment in high-functioning adults with autism. Curr Biol. 2019;29(3):513-9. e6. https://doi.org/10.1016/j.cub.2018.12.039 [DOI:10.1016/j.cub.2018.12.039 [Link]]
11. Mokhtari M, Yaryari F, Hassanabadi H, Abdollahi M. Mental flexibility and memory in students with high functioning autism, educable down syndrome and normal students. Journal of Exceptional Children. 2014;14(1):5-18.[persian] https://joec.ir/browse.php?a_id=197&sid=1 &slc_lang=en [Link]
12. Mazefsky CA, Herrington J, Siegel M, Scarpa A, Maddox BB, Scahill L, et al. The role of emotion regulation in autism spectrum disorder. J Am. Acad Child Adolesc Psychiatry. 2013;52(7):679-88. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2013.05.006 [DOI:10.1016/j. jaac.2013.05.006 [Link]]
13. Cibralic S, Kohlhoff J, Wallace N, McMahon C, Eapen V. A systematic review of emotion regulation in children with Autism Spectrum Disorder. Res Autism Spectr Disord. 2019;68:101422. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2019.101422 [DOI:10.1016/j.rasd.2019.101422 [Link]]
14. Hill E, Berthoz S, Frith U. Brief report: Cognitive processing of own emotions in individuals with autistic spectrum disorder and in their relatives. J Autism Dev Disord. 2004;34:229-35. https://doi.org/10.1023/B:JADD.0000022613.41399.14 [DOI:10.1023/B:JADD. 0000022613.41399.14 [Link]]
15. Gormley E, Ryan C, McCusker C. Alexithymia is associated with emotion dysregulation in young people with autism spectrum disorder. J Dev Phys Disabil. 2022;34(1):171-86. https://doi.org/10.1007/s10882-021-09795-9 [DOI:10.1007/s10882-021-09795-9 [Link]]
16. Didehbani N, Allen T, Kandalaft M, Krawczyk D, Chapman S. Virtual reality social cognition training for children with high functioning autism. Comput Human Behav. 2016;62:703-11. https://doi. org/10.1016/j.chb.2016.04.033 [Link] [DOI:10.1016/j.chb.2016.04.033]
17. Sanders MR, Turner KM, Metzler CW. Applying self-regulation principles in the delivery of parenting interventions. Clin Child Fam Psychol Rev. 2019;22:24-42. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00287-z [DOI:10.1007/s10567-019-00287-z [Link]]
18. Doenyas C, Yavuz HM, Selcuk B. Not just a sum of its parts: How tasks of the theory of mind scale relate to executive function across time. J Exp Child Psychol. 2018;166:485-501. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.09.014 [DOI:10.1016/j.jecp.2017.09.014 [Link]]
19. Bardeen JR, Fergus TA. Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: A cross-lagged panel design. Emotion. 2020;20(5):910. https://psycnet.apa.org/doi/10. 1037/emo0000592 [Link] [DOI:10.1037/emo0000592]
20. Stellern J, Xiao KB, Grennell E, Sanches M, Gowin JL, Sloan ME. Emotion regulation in substance use disorders: A systematic review and meta‐analysis. Addiction. 2023;118(1):30-47. https://doi.org/10.1111/add.16001 [DOI:10.1111/add.16001 [Link]]
21. Strauss AY, Kivity Y, Huppert JD. Emotion regulation strategies in cognitive behavioral therapy for panic disorder. Behavior therapy. 2019;50(3):659-71. https://doi.org/10.1016/j.beth.2018.10.005 [DOI:10 .1016/j.beth.2018.10.005 [Link]]
22. Laslo-Roth R, George-Levi S, Ben-Yaakov L. Support me in the good times too: Interpersonal emotion regulation, perceived social support, and loneliness among mothers of children with autism spectrum disorder. J Soc Pers Relat. 2023;40(1):55-75. https://doi.org/10.1177/02654075221113031 [DOI:10.1177/0265407522111 3031 [Link]]
23. Hetzroni OE, Shalahevich K. Structure mapping in autism spectrum disorder: levels of information processing and relations to executive functions. J Autism Dev Disord. 2018;48:824-33. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3376-x [DOI:10.1007/s10803-017-3376-x [Link]]
24. Berkovits L, Eisenhower A, Blacher J. Emotion regulation in young children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2017;47:68-79. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2922-2 [DOI:10. 1007/s10803-016-2922-2 [Link]]
25. Bernard-Opitz V, Sriram N, Nakhoda-Sapuan S. Enhancing social problem solving in children with autism and normal children through computer-assisted instruction. J Autism Dev Disord. 2001;31:377-84. https://doi.org/10.1023/A:1010660502130 [DOI:10. 1023/A:1010660502130 [Link]]
26. Golan O, Ashwin E, Granader Y, McClintock S, Day K, Leggett V, et al. Enhancing emotion recognition in children with autism spectrum conditions: An intervention using animated vehicles with real emotional faces. J Autism Dev Disord. 2010;40:269-79. https://doi.org/10.1007/s10803-009-0862-9 [DOI:10.1007/s10803-009-0862-9 [Link]]
27. Losh M, Capps L. Understanding of emotional experience in autism: insights from the personal accounts of high-functioning children with autism. Developmental psychology. 2006;42(5):809. https://psycnet.apa.org/doi/ 10.1037/0012-1649.42.5.809 [Link] [DOI:10.1037/0012-1649.42.5.809]
28. Ben Shalom D, Mostofsky S, Hazlett R, Goldberg M, Landa R, Faran Y, et al. Normal physiological emotions but differences in expression of conscious feelings in children with high-functioning autism. J Autism Dev Disord. 2006;36:395-400. https://doi.org/10.1007/s10803-006-0077-2 [DOI:10.1007/s10803-0060077 -2 [Link]]
29. Smith MJL, Montagne B, Perrett DI, Gill M, Gallagher L. Detecting subtle facial emotion recognition deficits in high-functioning autism using dynamic stimuli of varying intensities. Neuropsychologia. 2010;48(9):2777-81. https:// doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2010.03.008 [Link] [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2010.03.008]
30. Morie KP, Jackson S, Zhai ZW, Potenza MN, Dritschel B. Mood disorders in high-functioning autism: The importance of alexithymia and emotional regulation. J Autism Dev Disord. 2019;49:2935-45. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04020-1 [DOI:10.1007/s10803-019-04020-1 [Link]]
31. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann T, Mulrow CD, et al. Mapping of reporting guidance for systematic reviews and meta-analyses generated a comprehensive item bank for future reporting guidelines. Clin Epidemiol. 2020;118:60-8. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2019.11.010 [DOI:10.1016/j. jclinepi.2019.11.010 [Link]]
32. Cargo M, Harris J, Pantoja T, Booth A, Harden A, Hannes K, et al. Cochrane Qualitative and Implementation Methods Group guidance series-paper 4: methods for assessing evidence on intervention implementation. Clin Epidemiol. 2018;97:59-69. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2017.11.028 [DOI:10.1016/j.jclinepi.2017.11 .028 [Link]]
33. Hoffmann J, Travers-Podmaniczky G, Pelzl MA, Brück C, Jacob H, Hölz L, et al. Impairments in recognition of emotional facial expressions, affective prosody, and multisensory facilitation of response time in high-functioning autism. Front Child Adolesc Psychiatry. 2023;14:115. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1151665 [DOI:10.3389/fpsyt.2023.1151665 [Link]]
34. Dijkhuis RR, Ziermans TB, Van Rijn S, Staal WG, Swaab H. Self-regulation and quality of life in high-functioning young adults with autism. Autism. 2017;21(7):896-906. https://doi.org/10.1177/1362361316655525 [DOI:10.1177/1362361316655525 [Link]]
35. Jahromi LB, Meek SE, Ober‐Reynolds S. Emotion regulation in the context of frustration in children with high functioning autism and their typical peers. Child Psychol Psychiatry Review. 2012;53(12):1250-8. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02560.x [DOI:10.1111/j.1469-7610.2012.02560.x [Link]]
36. Samson AC, Huber O, Gross JJ. Emotion regulation in Asperger's syndrome and high-functioning autism. Emotion. 2.659:(4)12;012. https://psycnet.apa.org/doi/10. 1037/a0027975 [Link] [DOI:10.1037/a0027975]
37. Shamay-Tsoory SG. Recognition of 'fortune of others' emotions in Asperger syndrome and high functioning autism. J Autism Dev Disord. 2008;38:1451-61. https://doi.org/10.1007/s10803-007-0515-9 [DOI:10.1007/s10803-007-0515-9 [Link]]
38. Schultz RT, Gauthier I, Klin A, Fulbright RK, Anderson AW, Volkmar F, et al. Abnormal ventral temporal cortical activity during face discrimination among individuals with autism and Asperger syndrome. Arch Gen Psychiatry. 2000;57(4):331-40. doi:10.1001/archpsyc.57.4.331 [Link] [DOI:10.1001/archpsyc.57.4.331]
39. Ahadian M, Poursharifi H, Panaghi L. A Comparison of Recognition of Facial Emotion Expressions in Children with Autism Spectrum Disorder and Normal Children. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology. 2019;14(51):37-46. [Persian] https://jtbcp.roudehen.iau.ir/ article_1482.html?lang=en [Link]
40. Bahrami H. Comparing diagnostic ability of basic emotional states in children with high performance autism disorder with normal peers. Zahedan J Res Med Sci. 2012;14(2). [Persian] https://brieflands.com/articles/zjrms-93579 [Link]
41. Dubin N. Autism Spectrum Disorder, Developmental Disabilities, and the Criminal Justice System: Breaking the Cycle: Jessica Kingsley Publishers; 2021. https://doi.org/ 10.4324/9781003212195 [Link] https://doi.org/10.5040/9781805015536 [DOI:10.4324/9781003212195 [Link]]
42. Cuzzolin F, Morelli A, Cirstea B, Sahakian BJ. Knowing me, knowing you: theory of mind in AI. Psychological medicine. 2020;50(7):1057-61. https://doi.org/10.1017/S0033291720000835 [DOI:10.1017/S00 33291720000835 [Link]]
43. Şahin B, Bozkurt A, Usta MB, Aydın M, Çobanoğlu C, Karabekiroğlu K. Theory of Mind: Development, Neurobiology, Related Areas and Neurodevelopmental Disorders. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar. 2019;11(1):24. doi:10.18863/pgy.390629 [Link] [DOI:10.18863/pgy.390629]
44. Przybylski AK, Mishkin AF. How the quantity and quality of electronic gaming relates to adolescents' academic engagement and psychosocial adjustment. Psychol Pop Media Cult. 2016;5(2):145. https://psycnet.apa.org/doi /10.1037/ppm0000070 [Link] [DOI:10.1037/ppm0000070]
45. Cole K, Mitchell P. Siblings in the development of executive control and a theory of mind. Br J Dev Psychol. 2000;18(2):279-95. https://doi.org/10.1348/026151000165698 [DOI:10.1348/026151000165698 [Link]]
46. Cole K, Mitchell P. Siblings in the development of executive control and a theory of mind. Br J Dev Psychol. 2000;18(2):279-95. https://doi.org/10.1348/026151000165698 [DOI:10.1348/026151000165698 [Link]]
47. Boada L, Lahera G, Pina-Camacho L, Merchán-Naranjo J, Díaz-Caneja C, Bellón J, et al. Social cognition in autism and schizophrenia spectrum disorders: the same but different? J Autism Dev Disord. 2020;50:3046-59. https:// doi.org/10.1007/s10803-020-04408-4 [Link] [DOI:10.1007/s10803-020-04408-4]
48. Zainal NH, Newman MG. Inflammation mediates depression and generalized anxiety symptoms predicting executive function impairment after 18 years. J Affect Disord. 2022;296:465-75. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.08.077 [DOI:10.1016/j.jad.202 1.08.077 [Link]]
49. Williams CN, McEvoy CT, Lim MM, Shea SA, Kumar V, Nagarajan D, et al. Sleep and executive functioning in pediatric traumatic brain injury survivors after critical care. Children. 2022;9(5):748. https://doi.org/10.3390/children9050748 [DOI:10.3390/children 9050748 [Link]]
50. Lantrip C, Isquith PK, Koven NS, Welsh K, Roth RM. Executive function and emotion regulation strategy use in adolescents. Appl Neuropsychol Child. 2016;5(1):50-5. https://doi.org/10.1080/21622965.2014.960567 [DOI:10.1080/21622965.2014.960567 [Link]]
51. Ze O, Thoma P, Suchan B. Cognitive and affective empathy in younger and older individuals. J Ment Health Aging . 2014;18(7):929-35. https://doi.org/10.1080/13607863.2014.899973 [DOI:10. 1080/136 07863.2014. 899973 [Link]]
52. Formiga MB, Galdino MK, Vasconcelos SC, Neves JW, Lima MD. Executive functions and emotion regulation in substance use disorder. J Bras Psiquiatrv. 2021 Jun 16;70:236-44. https://doi.org/10.1590/0047-2085000000331 [DOI:10.1590/0047-208500000033 1 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathabadi R, Sharifi Daramadi P, Rezaei S, Delavar A. Factors Affecting Emotion Regulation Skills Deficit in Individuals with High-Functioning Autism Disorder: A Systematic Review Study. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1399-fa.html

فتح آبادی روح الله، شریفی درآمدی پرویز، رضایی سعید، دلاور علی. عوامل اثرگذار بر نارسایی مهارت های تنظیم هیجان در افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا: مطالعه مروری نظام مند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :48-62

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1399-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710