[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 110-94 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال یادگیری خواندن
اسماعیل خانجانی1 ، محمدرضا بیات*2 ، سیدمحمدرضا علوی‌زاده3
1- واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد اندیمشک، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران
3- گروه روان شناسی، موسسه عصب روان شناسی بالینی ورزشی، تهران، ایران
چکیده:   (842 مشاهده)
مقدمه و هدف: اختلال یادگیری خواندن از جمله مشکلات رایج دوران کودکی محسوب می‌شود. بنابراین لزوم انجام مداخلات مؤثر، احساس می‌شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال یادگیری خواندن بود.
روش­: طرح پژوهش حاضر شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن مراجعه کننده به کلینیک توانبخشی اختلالات یادگیری امید شهر اراک در سال 1402 بودند که در ابتدا با استفاده از پرسشنامه کلورادو مورد غربالگری قرار گرفتند و سپس بر اساس نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر از آنها انتخاب شدند و با استفاده از جایدهی تصادفی در گروه‌های 10 نفری رایانه‌یار، واقعیت مجازی، و گواه جایدهی شدند. سپس گروه‌های رایانه‌یار (12 جلسه 30 دقیقه‌ای) و واقعیت مجازی (16 جلسه 30 دقیقه‌ای) مورد مداخله قرار گرفتند و همچنین هر سه گروه توسط ویرایش دوم آزمون پیوسته دیداری شنیداری در مراحل پیش­ آزمون و پس ­آزمون ، مورد سنجش قرار گرفتند. در پایان نیز برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی و از طریق نرم‌افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته ­ها: بر اساس نتایج به دست آمده، هر دو درمان توانبخشی شناختی رایانه‌یار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی توانستند تأثیر معناداری بر بهبود توجه دیداری و شنیداری شرکت‌کنندگان بگذارند (05/0> P) و این تأثیر در درمان توانبخشی شناختی رایانه‌یار، کمی بیشتر بود.
نتیجه­ گیری: می‌توان گفت که از توانبخشی شناختی رایانه‌یار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی می‌توان برای بهبود سطح توجه کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی رایانه‌یار، واقعیت مجازی، توجه دیداری، توجه شنیداری، اختلال یادگیری خواندن
متن کامل [PDF 1369 kb]   (381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1403/3/28 | انتشار: 1403/6/18
فهرست منابع
1. Zakaria NA, Abdul Rahman N, Abdul Malek MN. iTherapy: An Automated Web-Based Therapy Plan for Learning Disability Children. IJPCC [Internet]. 2022 Jan. 25 [cited 2024 Jul. 14]; 8(1):80-5. Available from: https://journals.iium.edu.my/kict/index.php/IJPCC/article/view/271. [Link]
2. Goodrich JM, Fitton L, Chan J, Davis CJ. Assessing oral language when screening multilingual children for learning disabilities in reading. ISC. 2023; 58(3):164-172.‌https://doi.org/ 10.1177/10534512221081264 [Link] https://doi.org/10.1177/10534512221081264 [DOI:10.1177/10534512221081264 [Link]]
3. Kishore MT, Maru R. Seshadri SP, Kumar D, Sagar JK V, Jacob P, Murugappan NP. (2021). Specific learning disability in the context of current diagnostic systems and policies in India: Implications for assessment and certification. AJP. 2021; 55:102506. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102506 [DOI:10.1016/j.ajp.2020.102506. [Link]]
4. Bandla, S., Nappinnai, N. R., Gopalasamy, S., & Avula, V. C. R. Prevalence of specific learning disorders in school children in a South Indian city. AMH, 2023; 24(2): 128-132. https://doi.org/ 10.4103/amh.amh_168_22‌ [Link] https://doi.org/10.4103/amh.amh_168_22 [DOI:10.4103/amh.amh_168_22‌ [Link]]
5. Perry C, Long H. What is going on with visual attention in reading and dyslexia? A critical review of recent studies. Brain Sciences. 2022; 12(1):87. https://doi.org/10.3390/brainsci12010087 [DOI:10.3390/brainsci12010087 [Link]]
6. Arsalani F, Sheikh M, HemaytTalab R. Effectiveness of selected motor program on working memory, attention and motor skills of students with math learning disorders. SJRM. 2019; 8(3):209-220. [DOI:10.22037/jrm.2018.111109.1762 [Link]]
7. Ebrahimi Kheir Abadi A. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy in attentional bias components of patients with generalized anxiety disorder: A single subject study. IJBS. 2015; 9(2):121-128. [Link]
8. Bosse ML, Tainturier MJ, Valdois S. Developmental dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis. Cognition. 2007; 104(2):198-230. https://doi:10.1016/j.cognition.2006.05.009 [Link] [DOI:10.1016/j.cognition.2006.05.009]
9. Facoetti A, Lorusso ML, Paganoni P, Cattaneo C, Galli R, Umilta C, Mascetti GG. Auditory and visual automatic attention deficits in developmental dyslexia. CBR. 2003; 16(2):185-191. https://doi.org/10.1016/S0926-6410(02)00270-7 [DOI:10.1016/S0926-6410 (02)00270-7 [Link]]
10. Shimojo S, Shams L. Sensory modalities are not separate modalities: plasticity and interactions. Current opinion in neurobiology. 2001; 11(4): 505-509. https://doi.org/10.1016/S0959-4388(00)00241-5 [DOI:10.1016/s0959-4388 (00)00241-5 [Link]]
11. Gokula R, Sharma M, Cupples L, Valderrama JT. Comorbidity of auditory processing, attention, and memory in children with word reading difficulties. Frontiers in psychology. 2019; 10:2383. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02383 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02383 [Link]]
12. Snowling M, Gooch D, McArthur G, Hulme C. Language skills, but not frequency discrimination, predict reading skills in children at risk of dyslexia. Psychol. Sci. 2018; 29: 1270-1282. https://doi.org/10.1177/0956797618763090 [DOI:10.1177/0956797618763090 [Link]]
13. Russell EL. Auditory and visual sustained attention on tasks with varied motivation and cognitive loads in children with and without ADHD. East Carolina University. 2015. [Link]
14. Garrett B, Taverner T, Gromala D, Tao G, Cordingley E, Sun C. Virtual Reality Clinical Research: Promises and Challenges. JMIR serious games. 2018; 6(4):e10839. https://doi.org/10.2196/mental.7387 [DOI:10.2196/mental.7387 [Link]]
15. Narimani M, Soleymani E, Tabrizchi N. The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. SSSP. 2015; 4(2):118-134. [Link]
16. Rabipour S, Raz A. Training the brain: Fact and fad in cognitive and behavioral remediation. Brain and cognition. 2012; 79(2):159-179.‌ https://doi.org/10.1016/j.bandc.2012.02.006 [DOI:10.1016/j.bandc.2012.02.006 [Link]]
17. Vilou I, Bakirtzis C, Artemiadis A, Ioannidis P, Papadimitriou M, Konstantinopoulou E., ... Grigoriadis N. Computerized cognitive rehabilitation for treatment of cognitive impairment in multiple sclerosis: an explorative study. JIN. 2020; 19(2):341-347.‌ https://doi.org/10.31083/j.jin.2020.02.35 [DOI:10.31083/j.jin.2020.02.35 [Link]]
18. Diaz Baquero AA, Perea Bartolomé MV, Toribio-Guzmán JM, Martínez-Abad F, Parra Vidales E, Bueno Aguado Y, et al. Determinants of adherence to a "GRADIOR" computer-based cognitive training program in people with mild cognitive impairment (MCI) and mild dementia. J Clin Med. 2022;11:1714. https://doi.org/10.3390/jcm11061714 [DOI:10.3390/jcm11061714 [Link]]
19. Maehler C, Joerns C, Schuchardt K. Training working memory of children with and without dyslexia. Children. 2019; 6(3):47. https://doi.org/10.3390/children6030047 [DOI:10.3390/children6030047 [Link]]
20. Maggio MG, De Bartolo D, Calabrò RS, Ciancarelli I, Cerasa A, Tonin P, ... Iosa M. Computer-assisted cognitive rehabilitation in neurological patients: state-of-art and future perspectives. Frontiers in Neurology. 2023; 14:1255319. https://doi.org/10.3389/fneur.2023.1255319 [DOI:10.3389/fneur.2023.1255319 [Link]]
21. Alidoosti F, Zafar Talai Khales N, Shojaeifar SH. Improving Executive Functions and Reading Performance of Dyslexic Children in the context of Computer - assisted Cognitive Assignments. JOEC. 2019; 4:51-66. [DOI:20.1001.1.16826612.1399.20.4.8.5 [Link]]
22. Afridi A, Malik A, Tariq H, Rathore FA. The emerging role of virtual reality training in rehabilitation. J. Pak. Med. Assoc. 2022; 72:188-191. https://doi.org/10.47391/JPMA.22-006 [DOI:10.47391/JPMA.22-006 [Link]]
23. Emmelkamp PM, Krijn M, Hulsbosch AM., De Vries S, Schuemie MJ, van der Mast CA. Virtual reality treatment versus exposure in vivo: a comparative evaluation in acrophobia. BRT. 2022; 40(5):509-516. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(01)00023-7 [DOI:10.1016/S0005-7967 (01)00023-7 [Link]]
24. Öst LG. Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and meta-analysis. BRT. 2008; 46(3):296-321. https://doi.org/10.1016/j.brat.2007.12.005 [DOI:10.1016/j.brat.2007.12.005 [Link]]
25. Maresca G, Leonardi S, De Cola M, Giliberto S, Di Cara M, Corallo F, et al. Use of virtual reality in children with dyslexia. Children. 2022; 9:1621. https://doi.org/10.3390/children9111621 [DOI:10.3390/children9111621 [Link]]
26. Köse B, Temizkan E, Aran O, Galipoğlu H, Torpil B, Pekçetin S, et al. Where exactly is the therapist in virtual reality and game-based rehabilitation applications? A randomized controlled trial in children with specific learning disability. Games Health J. 2022; 11:200-206. https://doi.org/10.1089/g4h.2021.0241 [DOI:10.1089/g4h.2021.0241 [Link]]
27. Riva G, Wiederhold B, Mantovani F. Neuroscience of Virtual Reality: From Virtual Exposure to Embodied Medicine. Cyberpsychology BSN. 2019; 22(1):82-96. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.29099.gri [DOI:10.1089/cyber.2017.29099.gri [Link]]
28. Di Giusto V, Purpura G, Zorzi CF, Blonda R, Brazzoli E, Meriggi P., ... Cavallini A. Virtual reality rehabilitation program on executive functions of children with specific learning disorders: a pilot study. Frontiers in Psychology. 2023; 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1241860 [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1241860 [Link]]
29. Karami J, Rezaee F, Nosrati R, Abasi M, Siahkamari R. The study of self-esteem of dyslexic children in elementary school in Kermanshah. JPN. 2019; 5(4):33-40. [Persian] [Link]
30. Nijman SA, Veling W, Greaves-Lord K, Vos M, Zandee CER, Aan Het Rot M, ... Pijnenborg GHM. Dynamic interactive social cognition training in virtual reality (DiSCoVR) for people with a psychotic disorder: single-group feasibility and acceptability study. JMIR mental health. 2020; 7(8):e17808.‌ https://doi.org/10.2196/17808 [DOI:10.2196/17808 [Link]]
31. Flores-Gallegos R, Rodríguez-Leis P, Fernánde T. Effects of a virtual reality training program on visual attention and motor performance in children with reading learning disability. IJCCI. 2022; 32:100394. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100394 [DOI:10.1016/j.ijcci.2021.100394 [Link]]
32. Barkley RA. Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. 2006, pp 81-82. [Link]
33. Doppelmayr M, Weber E. Effects of SMR and theta/beta neurofeedback on reaction times, spatial abilities, and creativity. Journal of Neurotherapy. 2011; 15(2):115-129. https://doi.org/10.1080/10874208.2011.570689 [DOI:10.1080/10874208.2011.570689 [Link]]
34. Robledo-Castro C, Castillo-Ossa LF, Corchado JM. Artificial Cognitive Systems Applied in Executive Function Stimulation and Rehabilitation Programs: A Systematic Review. Arabian journal for science and engineering. 2023; 48(2):2399-2427. https://doi.org/10.1007/s13369-022-07292-5 [DOI:10.1007/s13369-022-07292-5 [Link]]
35. Capodieci A, Romano M, Castro E, Di Liet, M, Bonetti S, Spoglianti S, et al. Executive functions and rapid automatized naming: A new tele-rehabilitation approach in children with language and learning disorders. Children. 2022; 9:822. https://doi.org/10.3390/children9060822 [DOI:10.3390/children9060822 [Link]]
36. Tarng W, Pan IC, Ou KL. Effectiveness of Virtual Reality on Attention Training for Elementary School Students. Systems. 2022; 10(4):104. https://doi.org/10.3390/systems10040104 [DOI:10.3390/systems10040104 [Link]]
37. McConnell MM, Monteiro S, Bryson GL. Sample size calculations for educational interventions: principles and methods. Can J Anesth/J Can Anesth. 2019; 66: 864-873. https://doi.org/10.1007/s12630-019-01405-9 [DOI:10.1007/s12630-019-01405-9 [Link]]
38. Lev A, Braw Y, Elbaum T, Wagner M, Rassovsky Y. Eye Tracking During a Continuous Performance Test: Utility for Assessing ADHD Patients.  J Atten Disord.,  26 (2), 245-255. https://doi.org/10.1177/1087054720972786 [DOI:10.1177/1087054720972786 [Link]]
39. Berginström N, Johansson J, Nordström P, Nordström A. Attention in Older Adults: A Normative Study of the Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test for Persons Aged 70 Years. Clin Neuropsychol. 2015; 29(5):595-610. https://doi.org/10.1080/13854046.2015.1063695 [DOI:10.1080/13854046.2015.1063695 [Link]]
40. Tollander, H. (2011). The integrated visual and auditory continuous performance test: Does the comprehension scale discriminate ADHD  (Doctoral dissertation, Doctoral dissertation, Doctoral dissertation, Pacific University) [Link]
41. Berger I, Slobodin O, Cassuto H. Usefulness and Validity of Continuous Performance Tests in the Diagnosis of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Children. Arch Clin Neuropsychol. 2017 Feb; 32(1):81-93. https://doi.org/10.1093/arclin/acw101 [DOI:10.1093/arclin/acw101 [Link]]
42. Neguț A, Jurma AM, David D. Virtual-reality-based attention assessment of ADHD: ClinicaVR: Classroom-CPT versus a traditional continuous performance test. Child Neuropsychol. 2017 Aug; 23(6):692-712. https://doi.org/10.1080/09297049.2016.1186617 [DOI:10.1080/09297049.2016.1186617. [Link]]
43. Sohlberg M, Mateer C. Attention process training: A program for cognitive rehabilitation to address persons with attentional deficits ranging from mild to severe. 3th ed. Wake Forest, North Carolina: Lash & Associates Publishing; 2005. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1698-3_1717 [DOI:10.1007/978-1-4419-1698-3_1717 [Link]]
44. Tamm L, Hughes C, Ames L, Pickering J, Silver CH, Stavinoha P, Castillo CL, Rintelmann J, Moore J, Foxwell A, Bolanos SG, Hines T, Nakonezny PA, Emslie G. Attention training for school-aged children with ADHD: results of an open trial. J Atten Disord. 2010 Jul; 14(1):86-94. https://doi.org/10.1177/1087054709347446 [DOI:10.1177/1087054709347446. [Link]]
45. Mayeli M, Abolmaali Alhosseini Kh, Nokani M, Talepasand S. [The Effect of Computer-based Cognitive Rehabilitation Therapy on Difficulties in Emotion-regulation among Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Persian)]. Complementary Medicine Journal. 2020; 10(3):230-243. https://doi.org/10.32598/cmja.10.3.1005.1 [DOI:10.32598/cmja.10.3.1005.1 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjani E, Bayat M R, Alavizadeh S M. Comparison of the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation therapy and virtual reality intervention on visual and auditory attention of children with reading learning disorder. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1407-fa.html

خانجانی اسماعیل، بیات محمدرضا، علوی‌زاده سیدمحمدرضا. مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال یادگیری خواندن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :94-110

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1407-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710