[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 81-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی تکنیک رهاسازی از هیجان بر دردهای دوران قاعدگی و تنظیم هیجان دانش آموزان دختر
فرزانه میرحسینی1 ، فرنگیس دمهری*2 ، مهدیه عزیزی1
1- دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
چکیده:   (496 مشاهده)
زمینه و هدف: رهاسازی هیجانی، روشی جدید و بر پایه طب سوزنی و شناخت‌درمانی است که نقش اساسی در برطرف نمودن بدتنظیمی انرژی در بدن و کمک به بهبود فردی ایفا می‌کند. دیسمنوره یا قاعدگی دردناک از شایع ­ترین مشکلات بیماری­ های زنان است. هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی برنامه آموزشی تکنیک رهاسازی از هیجان بر دردهای قاعدگی و تنظیم هیجان در دانش­آموزان دختر شهر یزد بود.
روش­: روش پژوهش حاضر شبه‌تجربی بوده که در آن از گروه آزمایش و گواه با انجام پیش ­آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل تمامی دختران رده سنی 12 تا 18 سال شهرستان یزد در سال 1402 بود. نمونه پژوهش شامل 30دختر از نوجوانان یکی از مدارس دولتی شهر یزد بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 6 جلسه برنامه آموزشی تکنیک رهاسازی از هیجان، هر هفته به مدت 45 دقیقه اجرا شد، اما برای گروه گواه هیچ مداخله ­ای انجام نشد. در این پژوهش برای ارزیابی پیش ­آزمون و پس ­آزمون از پرسش­نامه راهبردهای تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و پرسش­نامه استاندارد درد مک گیل (1997) استفاده شد. برای تحلیل داده ­ها از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار SPSS -24 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج بیانگر این بود که تکنیک رهاسازی از هیجان بر دردهای دوران قاعدگی (002/0>P) و مؤلفه­های تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد شناختی 01/0>P ، 142/24=F) و فرونشانی ( 01/0>P ، 272/21=F) دانش‌آموزان نوجوان دختر تأثیر مثبت معنادار دارد.
نتیجه­ گیری: به طور کلی نتایج حاکی از تأثیر معنادار تکنیک رهاسازی از هیجان در تغییر باورهای ناخودآگاه، احساسات منفی، و کاهش دردهای قاعدگی در دانش­ آموزان دختر بود؛ بنابراین پیشنهاد می ­شود این روش برای کاهش دردهای دوران قاعدگی و بهبود تنظیم هیجان در مراکز درمانی و مدارس به دانش ­آموزان آموخته شود.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، دردهای دوران قاعدگی، رها سازی از هیجان، دانش آموز
متن کامل [PDF 1466 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1403/10/16 | انتشار: 1403/10/22
فهرست منابع
1. Critchley HO, Maybin JA, Armstrong GM, Williams AR. Physiology of the endometrium and regulation of menstruation. Physio Rew. 2020;29(3):1149-1179. https:// doi.org/10.1152/physrev.00031.2019. [Link] [DOI:10.1152/physrev.00031.2019]
2. Negara NWWP, Salamah AU, Seweng A, Nur R, Syam A. Effect of varash oil to decrease menstrual pain in primary dysmenorrhea of senior high school student at Palu City. Gac Sanit. 2021;35:145-157. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2021.06.010 [DOI:10.1016/ j.gaceta.2021.06.010. [Link]]
3. Uzoechi CA, Parsa AD, Mahmud I, Alasqah I, Kabir R. Menstruation among In-School Adolescent Girls and Its Literacy and Practices in Nigeria: A Systematic Review. Medicina. 2023;59(12):2073-2090. https://doi.org/10.3390/medicina59122073 [DOI:10.3390 /medicina59122073. [Link]]
4. Polat A, Celik H, Gurates B, Kaya D, Nalbant M, Kavak E, Hanay F. Prevalence of primary dysmenorrhea in young adult female university students. Arch Gunecol Obstet. 2009;279:527-532. https://doi.org/10.1007/s00404-008-0750-0 [DOI:10.1007/s00404-008-07 50-0. [Link]]
5. Ospina LH, Beck-Felts K, Ifrah C, Lister A, Messer S, Russo SJ, et al. Inflammation and emotion regulation: Findings from the MIDUS II study. Brain, Behav Immun Health. 2022;26:536-542. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2022.100536 [DOI:10.1016/j.bbih.2022.100 536. [Link]]
6. Barghoun R, Demheri F, Azizi M. Investigating the effectiveness of mindfulness therapy on psychological well-being and reducing pain symptoms in children with chronic diseases. 2020. 10.22037/jrm.2019.112274.2173. [Persian] [Link]
7. Lee CH, Roh J-W, Lim C-Y, Hong JH, Lee JK, Min EG. A multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled trial evaluating the efficacy and safety of a far infrared-emitting sericite belt in patients with primary dysmenorrhea. Complemet Ther Med. 2011;19(4):187-193. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2011.06.004 [DOI:10.1016/j.ctim.2011.06.004. [Link]]
8. Yildiz E, Acaroğlu R. The effect of massage and progressive relaxation exercises on pain intensity and menstrual symptoms in students with primary dysmenorrhea: a randomized controlled trial. Holist Nurs Pract. 2022;36(5): 284-294. https://doi.org/10.1097/HNP.0000000000000541 [DOI:10.1097/HNP.0000000000000541. [Link]]
9. Kim S-D. Yoga for menstrual pain in primary dysmenorrhea: A meta-analysis of randomized controlled trials. Complement Ther Clin Pract. 2019;36:94-109. https://doi .org/10.1016/j.ctcp.2019.06.006. [Link] https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2019.06.006 [DOI:10.1016/j.ctcp.2019.06.006. [Link]]
10. Caes L, Dick B, Duncan C, Allan J. The cyclical relation between chronic pain, executive functioning, emotional regulation, and self-management. J Pediatr Psychol. 2021;46(3):286-292. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsaa114 [DOI:10.1093/jpepsy/jsaa11 4. [Link]]
11. Gross JJ. Emotion regulation: Current status and future prospects. Psycho Inq. 2015;26(1):1-26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781 [DOI:10. 1080/1047840X.2014.940781. [Link]]
12. Naylor MR, Krauthamer GM, Naud S, Keefe FJ, Helzer JE. Predictive relationships between chronic pain and negative emotions: a 4-month daily process study using Therapeutic Interactive Voice Response (TIVR). Compr Psychiarty. 2011;52(6):731-746. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2010.11.008 [DOI:10.1016/j.comppsych.2010.11.008. [Link]]
13. Shahnazdoust F, Mikaeili N, Aghajani S. Relationship Between Motivational Value Characters and Self-Injurious Behaviors in Adolescents: The Mediating Role of Emotional Regulation. J Child Mental Health. 2023; 10(3):16-30. https://doi.org/10.61186/jcmh.10.3.3 [DOI:10.61186/jcmh.10.3.3. [Persian] [Link]]
14. Mohammadi Hosseini Asl F, Saken Azari R, Abdoltajedini P, Aghdasi AN. The Role of Attachment Styles, Cognitive Emotion Regulation and Subjective Vitality in Predicting High-Risk Behaviors of Female Adolescents. J Child Mental Health. 2022;9(3):121-35. https://doi.org/10.52547/jcmh.9.3.11 [DOI:10.52547/ jcmh.9.3.11. [Pesrian] [Link]]
15. Talebi A, Kashani Vahid L, Vakili S, Asaseh M. Effectiveness of Growth Mindset Training on Emotional Regulation of Adolescents with Behavioral Problems. J Child Mental Health. 2023;10(3):48-61. https://doi.org/10.61186/jcmh.10.3.5 [DOI:10. 61186/jcmh.10.3.5. [Persain] [Link]]
16. Stapleton P, Church D, Sheldon T, Porter B, Carlopio C. Depression symptoms improve after successful weight loss with emotional freedom techniques. Int Sch Res Notices. 2013;2013(1):573-582. https://doi.org/10.1155/2013/573532 [DOI:10.1155/2013/5735 32. [Link]]
17. Appleton AA, Loucks EB, Buka SL, Kubzansky LD. Divergent associations of antecedent-and response-focused emotion regulation strategies with midlife cardiovascular disease risk. Ann Behav Med. 2014;48(2):246-258. https:// doi.org/10.1007/s12160-014-9600-4. [Link] [DOI:10.1007/s12160-014-9600-4]
18. Robbins N, Harvey K, Moller MD. Emotional Freedom Techniques for Postpartum Depression, Perceived Stress, and Anxiety. Nurs Womens Health. 2024;28(1):41-9. https ://doi.org/10.1016/j.nwh.2023.09.005. [Link] [DOI:10.1016/j.nwh.2023.09.005]
19. Dincer B, Inangil D. The effect of emotional freedom techniques on nurses' stress, anxiety, and burnout levels during the COVID-19 pandemic: a randomized controlled trial. Explore. 2021;17(2):109-114. https://doi.org/10.1016/j.explore.2020.11.012 [DOI:10.101 6/j.explore.2020.11.012. [Link]]
20. Arcila-Agudelo AM, Ferrer-Svoboda C, Torres-Fernàndez T, Farran-Codina A. Determinants of adherence to healthy eating patterns in a population of children and adolescents: evidence on the Mediterranean diet in the city of Mataró (Catalonia, Spain). Nutrients. 2019;11(4):854. https://doi. org/10.3390/nu11040854. [Link] [DOI:10.3390/nu11040854]
21. Bakır N, Irmak Vural P, Körpe G. The effects of emotional freedom techniques on coping with premenstrual syndrome: a randomized control trial. Perspect Psychiatric Care. 2022;58(4):1502-1511. https://doi.org/10.1111/ppc.12957 [DOI:10.1111/ppc.12957. [Link]]
22. Church D. The treatment of combat trauma in veterans using EFT (Emotional Freedom Techniques): A pilot protocol. Traumatology. 2010;16(1):55-65. https:// journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1534765609347549. [Link] [DOI:10.1177/1534765609347549]
23. Rancour P. The emotional freedom technique: finally, a unifying theory for the practice of holistic nursing, or too good to be true? J Holist Nurs. 2017;35(4):382-388. https: //doi.org/10.1177/0898010116648456. [Link] [DOI:10.1177/0898010116648456]
24. Ghasemzadeh A, Ghamari M, Hosseinian S. The impact of emotional freedom techniques on Students' anxiety reduction and psychological wellbeing increase. Education Strategies in Medical Sciences. 2019;12(4):135-45. http:// edcbmj.ir/article-1938-1-fa.html. [Persian] [Link]
25. Stapleton PB. A feasibility study: Emotional freedom techniques for depression in Australian adults. Curre Res Psychol. 2014;5(1): 234-267. https://doi.org/10.3844/crpsp.2014.19.33 [DOI:10.3844/crpsp. 2014.19.33. [Link]]
26. Golar SK. Use and understanding of analgesics (painkillers) by Aston university students. Bioscience Horizons. 2011;4(1):71-78. https://doi.org/10.1093/biohorizons/hzr009 [DOI:10.1093/biohorizons/hzr0 09. [Persian] [Link]]
27. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003;85(2):348-351. doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348]
28. Farzinfar K, Nejat H, Doustkam M, Tuzandeh Jani H. Comparison of the Effectiveness of Schema Therapy and Integrated Cognitive-Speech Approach in Emotional Regulation, and Distress Tolerance of Individuals Suffering from Stuttering. Avicenna Journal of Clinical Medicine. 2021;27(4):239-52. https://doi.org/10.52547/ajcm.27.4.239 [DOI:10.52547/ajcm.27.4.239 . [Persian] [Link]]
29. Melzack R. The McGill Pain Questionnaire: major properties and scoring methods. pain. 1975;1(3):277-299. https://doi.org/10.1016/0304-3959(75)90044-5 [DOI:10.1016/0304-3959(75)90044-5. [Link]]
30. Khosravi M, Sadighi S, Moradi S, Zendehdel K. Persian-McGill pain questionnaire; translation, adaptation and reliability in cancer patients: a brief report. Tehran University Medical Journal. 2013;17(1):23-56. https://doi. org/10.1015/0024-52547.85.2.34. [Persian] [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirhoseyni F, Demehri F, Azizi M. The effectiveness of emotional freedom technique on menstrual pain and emotional regulation in female students. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1418-fa.html

میرحسینی فرزانه، دمهری فرنگیس، عزیزی مهدیه. اثربخشی برنامه آموزشی تکنیک رهاسازی از هیجان بر دردهای دوران قاعدگی و تنظیم هیجان دانش آموزان دختر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :68-81

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1418-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710