سنجش و اولویتبندی نیازهای والدین دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی
|
عباس ابوالقاسمی*1 ، فاطمه رهبر کرباسدهی1 ، ابراهیم رهبر کرباسدهی1  |
1- دانشگاه گیلان |
|
چکیده: (4365 مشاهده) |
زمینه و هدف: اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی یک اختلال روانپزشکی است که در دوره کودکی ظاهر شده و از شایعترین اختلالهای دوران کودکی است. هدف از پژوهش حاضر سنجش و اولویتبندی نیازهای والدین دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی است.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی والدین دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی شهرستان رشت در سال تحصیلی 1395-1394 بود که نمونهای به حجم 120 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس نیازهای خانواده برای خانوادههای ایرانی( نصیری و سامانی، 1387) استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون فریدمن در سطح گویهها نشان داد که مهمترین نیازهای والدین این دانشآموزان به ترتیب عبارتاند از: نیاز به امنیت و آرامش، دوست داشتن و اظهار عشق و علاقه اعضاء خانواده به هم، رابطه خوب و سرشار از عشق و علاقه بین والدین و فرزندان، و روابط گرم و صمیمانه بین اعضاء خانواده. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که به ترتیب مؤلفههای نیاز کل خانواده، نیازهای روانی- عاطفی، نیازهای تربیتی- آموزشی، نیازهای تفریحی- سرگرمی، نیازهای مادی- اقتصادی، و نیازهای سلامت جسمی دارای بیشترین اولویت بودند (001/0>P ).
نتیجهگیری: والدین کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی سطوح بالاتری از تنیدگیهای روانی مربوط به والدگری را تجربه میکنند و با توجه به نتایج این پژوهش، طراحی برنامه مداخلهای مبتنی بر نیازهای شناساییشده والدین کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/ فزونکنشی ضروری است. |
|
واژههای کلیدی: سنجش نیازها، والدین، نارساییتوجه/ فزونکنشی |
|
متن کامل [PDF 471 kb]
(2166 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/24 | پذیرش: 1395/8/14 | انتشار: 1395/12/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|