[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 69-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر کنش‌های اجرایی دانش‌آموزان نارسانویس
امیررضا فلاحت‌گر مطلق1 ، عباسعلی حسین‌خانزاده* 2، عباس ابوالقاسمی2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (1764 مشاهده)
زمینه و هدف: نارسانویسی، مهارت نوشتن را که فعالیتی انتزاعی و پیچیده تلقی می‌شود با مشکلاتی جدی همراه می‌کند. با توجه به رابطه نارسانویسی با کنش‌های شناختی مختلف، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر کنش‌های اجرایی دانش‌آموزان نارسانویس انجام شد.
روش: این پژوهش شبهتجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان 8 تا 12 ساله با اختلال نارسانویسی مراجعه‌کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر رشت در سال 1403-1402 تشکیل می‌دادند که از بین آنها 26 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و با روش تصادفی در گروه آزمایش (13 نفر) و گواه (13 نفر) جایدهی شدند. دانش‌آموزان گروه آزمایش مدت 12 جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش برنامه مهارت‌های ادراکی-حرکتی ورنر- رینی را دریافت کردند، این در حالی‌ است که دانش‌آموزان گروه گواه، آموزش‌های معمول مرکز اختلالات یادگیری را دریافت کردند و در پایان مطالعه خلاصه‌ای از مداخله روی آنها اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون مهارت دست‌نویس مینه‌سوتا (1993)، مقیاس نارسایی‌ها در کنش‌های اجرایی کودک و نوجوان بارکلی (2012) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در محیط SPSS-26 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی سبب بهبود کنش‌های اجرایی (05/0P<، 87/28F=) و مؤلفه‌های خودمدیریتی زمان (05/0P<، 21/8 F= خودسازماندهی- حل ‌مسئله (05/0P<، 77/5F=)، خودمهارگری- بازداری (05/0P<، 50/6F=)، خودانگیزشی (05/0P<، 04/11F=)، و خودنظم­جویی هیجانی (05/0P<، 17/5 F=) ‌در دانش‌آموزان نارسانویس شده است (05/0P<).
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی با تحریک مسیرهای عصبی مغز، تحول و نمویافتگی مغز را بهبود می‌‌دهد و با افزایش عملکرد سیستم عصبی، سبب بهبود کنش‌های اجرایی مختلف مانند خودمدیریتی زمان، خودسازماندهی- حل‌مسئله، و خودمهارگری- بازداری، خودانگیزشی، و خودنظم­جویی هیجانی دانش‌آموزان نارسانویس شده است؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای مداخله در توان‌بخشی این دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: کنش‌های اجرایی، مهارت‌های ادراکی- حرکتی، نارسانویس
متن کامل [PDF 1520 kb]   (2471 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/8 | پذیرش: 1403/4/29 | انتشار: 1403/7/2
فهرست منابع
1. Chung PJ, Patel DR, Nizami I. Disorder of written expression and dysgraphia: Definition, diagnosis, and management. Translational Pediatrics. 2020; 9(Suppl S1): S46-S54. https://doi.org/10.21037/tp.2019.11.01 [DOI:10.21037/tp.2019.11.01 [Link]]
2. Kalenjuk E, Laletas S, Subban P, Wilson S. A scoping review to map research on children with dysgraphia, their carers, and educators. Australian Journal of Learning Difficulties. 2022 [DOI:10.1080/19404158.2021.1999997]
4. Manavi Shad M, Mesrabadi J, Habibi Kelibar R, Farid A. Meta-analysis of the Effectiveness Therapeutic-Educational Interventions on the Improvement of Specific Learning Disorder. J Child Ment Health. 2020; 7(3): 264-277. http://doi.org/10.52547/jcmh.7.3.21 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.21]
5. POURMOHAMADREZA TAJRISHI M, NESHAN PAHLAVAN S, Golkar F. "The Effectiveness of Phonological Awareness Training on Visuospatial Working Memory of Students with Written Expression Disorder. Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists. 2019; 60(15): 355-366 [Persian] [Link]
6. DEVI A, KAVYA G. Dysgraphia disorder forecasting and classification technique using intelligent deep learning approaches. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry. 2023; 120: 110647. https://doi.org/ 10.1016/j.pnpbp.2022.110647 [Link] https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2022.110647 [DOI:10.1016/j.pnpbp.2022.110647 [Link]]
7. El Wafa HEA, Ghobashy SAEL, Hamza AMA. comparative study of executive functions among children with attention deficit and hyperactivity disorder and those with learning disabilities. Middle East Current Psychiatry. 2020; 27: 1-9. https://doi.org/10.1186/s43045-020-00071-8 [DOI:10.1186/s43045-020-00071-8 [Link]]
8. Taghizadeh H, Zahedi Rad H. Comparison of executive functions central coherence, response inhibition in students with learning disabilities, dysgraphia, dyslexia and Dysklklya normal counterparts. JOEC 2019; 18(4): 89-100. http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1397.18.4.2.5 [Persian] [Link]
9. Faja S, Clarkson T, Gilbert R, Vaidyanathan A, Greco G, Rueda MR, Combita LM, et al. A preliminary randomized, controlled trial of executive function training for children with autism spectrum disorder. Autism. 2022; 26(2): 346-360. https://doi.org/10.1177/13623613211014990 [DOI:10.1177/13623613211014990 [Link]]
10. Yousefi E, Faramarzi S, Malek Pour M, Yarmohammadian A. Comparison of the Effect of Executive Functions Training and Barkley's Model on Reading Performance and Academic Self-Concept in Students with Dyslexia. J Child Ment Health. 2020; 6(4): 51-62. http://doi.org/10.29252/ jcmh.6.4.6 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.6]
11. Nazeri F, Shafieetabar M. The role of executive functions and time perspective components in predicting bullying among students. J Child Ment Health 2024; 11(1): 2. http://childmentalhealth.ir/article-1-1363-fa.html [Persian] [Link]
12. Kavanaugh BC, Tuncer OF, Wexler BE. Measuring and improving executive functioning in the classroom. Journal of Cognitive Enhancement. 2019; 3: 271-280. https://doi.org/10.1007/s41465-018-0095-y [DOI:10.1007/s41465-018-0095-y [Link]]
13. Hen-Herbst L, Rosenblum S. Which characteristics predict writing capabilities among adolescents with dysgraphia? Pattern Recognition Letters. 2019; 121: 6-12. https:// doi.org/10.1016/j.patrec.2018.04.021 [Link] [DOI:10.1016/j.patrec.2018.04.021]
14. Hosseinkhanzadeh A, Latif Zanjani M, Taher M. Efficacy of computer-assisted cognitive remediation (CACR) on improvement executive functions and reading performance of students with dyslexia. Neuropsychology. 2017; 2(7): 27-46. [DOI:20.1001.1.24765023.1395.2.7.2.0 [Persian] [Link]]
15. Samadi H, Hossein Nejad E, Sohbatiha M. Comparison of Effectiveness of Motor-Working Memory Training and Perceptual-Motor Exercises on Digit Span and Letter-Number Sequencing in Educable Children with Intellectual Disabilities. Avicenna J Clin Med. 2022; 29(1): 41-49. http://doi.org/10.52547/ajcm.29.1.41 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/ajcm.29.1.41]
16. Rafiei N, Sadeghi L, Mardani Valandani Z. The Effectiveness of Dalcroze Music Therapy Training on Perceptual-Motor Skills of Visually Impaired Children: A Single -Subject Research. JOEC. 2021; 21(2): 9. http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1400.21.2.6.6 [Link]
17. Naderi H, Rostamian M, Naderi F. Perceptual- motor skills training on reading, writing and mathematics skills of students with specific learning disability disorder. MEJDS. 2018; 8: 107-107. http://dorl.net/dor/20.1001.1.232228 40.1397.8.0.18.3 [Persian] [Link]
18. Ghasemi M, Mirseifi Fard LS, Khalili F, Karami M. The Effect of Perceptual-Motor Skills Training on Improvement of Handwriting in Preschool Children. J Child Ment Health. 2020; 7(3): 96-107. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.3.9 [DOI:10.52547/jcmh.7.3.9 [Persian] [Link]]
19. Maurer MN, Roebers CM. Towards a better understanding of the association between motor skills and executive functions in 5-to 6-year-olds: The impact of motor task difficulty. Human movement science. 2019; 66: 607-620. https://doi.org/10.1016/j.humov.2019.06.010 [DOI:10.1016/j.humov.2019.06.010 [Link]]
20. Pienaar AE. Pienaar The association between under-nutrition, school performance and perceptual motor functioning in first-grade South African learners: The North-West Child Health Integrated with Learning and Development study. Health SA Gesondheid. 2019; 24. https://doi.org/10.4102/hsag.v24i0.1046 [DOI:10.4102/hsag.v24i0.1046 [Link]]
21. Moradi H, Movahedi A, Arabi M. The Effect of Perceptual-Motor Exercise on Improvement in Executive Functions of Children with Autism Disorder. Shefaye Khatam. 2020; 8(2): 1-8. http://doi.org/10.29252/shefa.8.2.1 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/shefa.8.2.1]
22. Koutsobina V, Zakopoulou V, Tziaka E, Koutras V. Evaluating fine perceptual-motor skills in children with mild intellectual disability. Advances in Developmental and Educational Psychology. 2021; 3(1): 97-108. https://doi.org /10.25082/ADEP.2021.01.003 [Link] [DOI:10.25082/ADEP.2021.01.003]
23. Sani NG, Akbarfahimi M, Akbari S, Zarei MA, Taghizadeh G. Neurofeedback Training Versus Perceptual-motor Exercises Interventions in Visual Attention for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. Basic Clin Neurosci. 2022; 13(2): 215-224. https://doi.org/10.32598/bcn.2021.563.2 [DOI:10.32598%2Fbcn.2021. 563.2 [Link]]
24. Emami Kashfi T, Sohrabi M, Saberi Kakhki A, Mashhadi A, Jabbari Nooghabi M. Effects of a motor intervention program on motor skills and executive functions in children with learning disabilities. Perceptual and motor skills. 2019; 126(3): 477-498. https://doi.org/10.1177/0031512519836811 [DOI:10.1177/00315125 19836811 [Link]]
25. Zhang M, Garnier H, Qian G, Li S. Effect of 11 Weeks of Physical Exercise on Physical Fitness and Executive Functions in Children. Children. 2023; 10(3): 485. https:// doi.org/10.3390/children10030485 [Link] [DOI:10.3390/children10030485]
26. Bai J, Huang H, Ouyang H. Effects of group-play moderate to vigorous intensity physical activity intervention on executive function and motor skills in 4-to 5-year-old preschoolers: a pilot cluster randomized controlled trial. Frontiers in Psychology. 2022; 13: 847785. https://doi.org/ 10.3389/fpsyg.2022.847785 [Link] https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.847785 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.847785 [Link]]
27. Biino V, Tinagli V, Borioni F, Pesce C. Cognitively enriched physical activity may foster motor competence and executive function as early as preschool age: A pilot trial. Physical Education and Sport Pedagogy. 2023; 28(4): 425-443. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1990249 [DOI:10.1080/17408989.2021.1990249 [Link]]
28. Soltani Kouhbanani S, Arabi SM, Zarenezhad S, Khosrorad R. The Effect of Perceptual-motor training on executive functions in children with non-verbal learning disorder. Neuropsychiatric Disease and Treatment. 2020; 16: 1129-1137. https://doi.org/10.2147/NDT.S252662 [DOI:10.2147/NDT.S252662 [Link]]
29. Huang CJ, Tu HY, Hsueh MC, Chiu YH, Huang MY, Chou CC. Effects of acute aerobic exercise on executive function in children with and without learning disability: A randomized controlled trial. Adapted Physical Activity Quarterly. 2020; 37(4): 404-422. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0108 [DOI:10.1123 /apaq.2019-0108 [Link]]
30. Ghasemian Moghadam H, Sohrabi M, Taheri H. The Effect of Paaryaad Perceptual-Motor Exercises on Working Memory of Children with Specific Learning Disorder. J Child Ment Health 2018; 5(3): 102-114. [Persian] [Link]
31. Soltani Kouhbanani S, Rothenberger A. Perceptual-Motor Skills Reconstruction Program Improves Executive Functions in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Sustainability. 2021; 13(11): 6210. https://doi. org/10.3390/su13116210 [Link] [DOI:10.3390/su13116210]
32. Jafari M, Badami R, Meshkati Z. The Effect of Perceptual-Motor Parent-Child Exercises on Executive Functions in Girls with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized Clinical Trial. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2021; 17(1): 116-125. https://doi.o rg/10.22122/jrrs.v17i0.3707 [Persian] [Link]
33. sadeghian shahi M, rezaee S, samadi H. The Effectiveness of Paaryaad Perceptual-Motor Exercises on Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Time Reproduction in Children with Developmental Coordination. The Journal of Tolooebehdasht. 2023; 22(3): 96-111. https://doi.org/ 10.18502/tbj.v22i3.13688 [Persian] [Link] [DOI:10.18502/tbj.v22i3.13688 [Persian] [Link]]
34. Fathi Azar E, Mirzaie H, Jamshidian E, Hojati E. Effectiveness of perceptual-motor exercises and physical activity on the cognitive, motor, and academic skills of children with learning disorders: a systematic review. Child: Care, Health and Development. 2023; 49(6): 1006-1018. https://doi.org/10.1111/cch.13111 [DOI:10.1111/cch.13111 [Link]]
35. Reisman JE. Development and reliability of the research version of the Minnesota Handwriting Test. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 1993; 13(2): 41-55. https://doi.org/10.1080/J006v13n02_03 [DOI:10.1080/J006v13n02_03 [Link]]
36. Ghafori R, Heirani A, Aghdasi M, Ebrahimi B. Effect of Rhythmic Movements on working Memory, Motor Proficiency and Writing Skills in the Students with Dysgraphia. North Khorasan University of Medical Sciences. 2019; 11(1): 23-31. http://doi.org/10.52547/nkum s.11.1.23 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/nkums.11.1.23]
37. Al-Daghi A. The Effect of Grammar on Handwriting Skills and Writing Motivation of Elementary School Students with Writing Disorder in District 18 of Tehran. LRR. 2022; 13(1):167-197. [DOI:10.52547/LRR.13.1.6 [Persian] [Link]]
38. Roston KL, Hinojosa J, Kaplan H. Using the Minnesota Handwriting Assessment and Handwriting Checklist in screening first and second graders' handwriting legibility. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 2008; 1(2): 100-115. https://doi.org/10.1080/19411240802312947 [DOI:10.1080/ 19411240802312947 [Link]]
39. Falk TH, Tam C, Schellnus H, Chau T. On the development of a computer-based handwriting assessment tool to objectively quantify handwriting proficiency in children. Computer methods and programs in biomedicine. 2011; 104(3): 102-111. https://doi.org/10.1016/j.cmpb.2010.12.010 [DOI:10.1016/j.cmpb.2010.12.0 10 [Link]]
40. Barkley RA. Barkley deficits in executive functioning scale-children and adolescents (BDEFS-CA). New York: Guilford Press; 2012. [Link] [DOI:10.1037/t37378-000]
41. Zarenezhad S, Soltani Kouh Banani MH, Abazari K. Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. Psychology of Exceptional Individuals. 2018; 8(30): 19-45. https://doi.org /10.22054/jpe.2018.9209 [Persian] [Link]
42. Werner PH, Rini L. Perceptual-motor development equipment: Inexpensive ideas and activities. New York: Wiley; 1976. [Link]
43. Soltanikouhbanani S, Zarenezhad S. The Effectiveness Perceptual Skills Rebuilding Program on Improving Motor Problem in Student with Developmental Coordination Disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2021; 10(4): 680-693. https://doi.org/10.32598/SJRM.10.4.6 [DOI:10.32598/ SJRM.10.4.6 [Persian] [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falahatgar Mutlaq A R, Hosseinkhanzadeh A A, Abolghasemi A. The effectiveness of perceptual-motor skills training on executive functions in students with dysgraphia. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1440-fa.html

فلاحت‌گر مطلق امیررضا، حسین‌خانزاده عباسعلی، ابوالقاسمی عباس. اثربخشی آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر کنش‌های اجرایی دانش‌آموزان نارسانویس. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :52-69

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1440-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660