[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی تکنیک‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای
پریسا رضااسکندری1 ، یوسف گرجی*2 ، طیبه شریفی3
1- واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3- گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (745 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای یکی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در کودکان است. مادران در بیشتر خانواده‌ها نقش مراقبتی و مسئولیت‌پذیری در برابر فرزندان دارند و با کشاکش بیشتری مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تکنیک‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود.
روش­: این پژوهش شبه‌تجربی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون-پیگیری 3 ماهه با گروه گواه بود. اندازه‌گیری‌ها در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون (پس از 8 هفته مداخله‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین)، و پیگیری سه‌ماهه انجام شد. جامعه پژوهش، مادرانِ دارای کودکان 7 تا 12 سال با اختلال نافرمانی مقابله‌ای در اصفهان در سال 1402 بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در 3 گروه 20 نفری تحمل آشفتگی، آموزش رفتاری والدین و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل آخرین نسخه اهتباریابی شده سیاهه علائم مرضی کودکان (گادو و اسپرافکین، 1997) و خودکارآمدپنداری والدگری (دومکا و همکاران، 1996)در ایران  بود. تحلیل­ها توسط نسخه 26 نرم­افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر انجام شد.
یافته­ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که هر دو برنامه آموزش تحمل آشفتگی(989/79=F) و آموزش رفتاری والدی (278/387=F) تأثیر معناداری بر خودکارآمدپنداری مادران داشته‌اند و نمرات این متغیر در مراحل پس‌آزمون و پیگیری به‌طور معناداری افزایش یافته است. همچنین خودکارآمدپنداری در دو نوبت پس‌آزمون و پیگیری در گروه‌های آموزش رفتاری والدین و تحمل آشفتگی نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری داشته است. در مرحله پیگیری، تفاوت معناداری بین گروه‌های آموزش رفتاری والدین و تحمل آشفتگی مشاهده شد، اما در پس‌آزمون، این تفاوت معنادار نبود.
نتیجه­گیری: آموزش تحمل آشفتگی و رفتاری والدین هر دودر افزایش خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای مؤثر هستند؛ بنابراین بهتر است هر دو برنامه مداخله‌ای در بهبود سلامت روان مادارن بسته به شرایط مورد استفاده قرار گیرند.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، آموزش رفتاری والدین، تحمل آشفتگی، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 1740 kb]   (200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/20 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار: 1404/3/2
فهرست منابع
1. Khodakarami Janbaz F, Hossein Khanzadeh AA, Abolghasemi A. Quality of parent-child and sibling relationships in families of children with symptoms of oppositional defiant disorder. J Child Ment Health. 2019;6(1), 95-111. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.1.9]
2. American Psychiatric Association D, Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. FIFTH EDITION TEXT REVISION ed. Washington, DC: American psychiatric association 2022. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425787]
3. Taher M, Aghae H, HosseinKhanzadeh AA. Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Inhibiting the Response of Students with Oppositional Defiant Disorder. J Exceptional Children. 2022;22(4), 117-30. [Persian]. [Link]
4. Waldman ID, Rowe R, Boylan K, Burke JD. External validation of a bifactor model of oppositional defiant disorder. Molecular psychiatry. 2021;26(2), 682-93. [Link] [DOI:10.1038/s41380-018-0294-z]
5. Roubinov DS, Boyce WT, Bush NR. Informant-specific reports of peer and teacher relationships buffer the effects of harsh parenting on children's oppositional defiant disorder during kindergarten. Development and psychopathology. 2020;32(1), 163-174. [Link] [DOI:10.1017/S0954579418001499]
6. Balon R. Is the National Institute of Mental Health failing clinical psychiatry? Annals of Clinical Psychiatry. 2021;33(2):73-75. [DOI:10.12788/acp.0025]
7. on of the N2 component as an endophenotype of response inhibition and externalizing psychopathology in childhood. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2019;103, 200-15 . [Link] [DOI:10.1016/j.neubiorev.2019.06.011]
8. Chiarenza GA, Villa S, Galan L, Valdes-Sosa P, Bosch-Bayard J. Junior temperament character inventory together with quantitative EEG discriminate children with attention deficit hyperactivity disorder combined subtype from children with attention deficit hyperactivity disorder combined subtype plus oppositional defiant disorder. International Journal of Psychophysiology. 2018;130, 9-20. [Link] [DOI:10.1016/j.ijpsycho.2018.05.007]
9. Gomez R, Stavropoulos V. Oppositional Defiant disorder dimensions: associations with traits of the multidimensional personality model among adults. Psychiatric Quarterly. 2019;90(4), 777-92. [Link] [DOI:10.1007/s11126-019-09663-y]
10. Shojaee S. Challenges facing families with children with autism spectrum disorders. J Child Ment Health. 2015;2(1), 71-81. [Persian]. [Link]
11. Baumeister R. F. Existential positive psychology offers fresh perspective on free will. The Journal of Positive Psychology. 2025;1-10. [Link] [DOI:10.1080/17439760.2025.2498133]
12. Soleimanieh-Naeini T, Sadeghikhah H, Sadati Firoozabadi SS, Movallali G. The Effects of the Faranak Parent-Child Mother Goose Program on the Psychological Well-being of Mothers With Deaf and Hard of Hearing Children. Archives of Rehabilitation. 2025;25(4):848-863. [Link] [DOI:10.32598/RJ.25.4.3856.1]
13. Zhou Y, Yin H, Wang M, Wang J. The effect of family-focused psychoeducational therapy for autism spectrum disorder children's parents on parenting self-efficacy and emotion. Archives of psychiatric nursing. 2019;33(1), 17-22. [Link] [DOI:10.1016/j.apnu.2018.08.002]
14. Sadeghy M, Akbari Chermahini S, Bahrami A, Seyed Mousavi PS. Effectiveness of attachment-based theraplay on parental self-efficacy, emotion regulation and social adjustment in children with separation anxiety: A case report. Applied Psychology. 2022;16(2):107-32. [Link] [DOI:10.52547/apsy.2021.224105.1180]
15. Karimi Ivanaki,Marjan,Seyed Mousavi,,Parisa,Tahmasian,Karineh. The Effectiveness of Parent-Child Relationship therapy on Self-Efficacy and Mother-Child Relationship .Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , 2019 ;60 :391-402. [Persian]. [Link]
16. Azimifar s, Jazayeri ra, Fatehizade ma, Abedi a. Studying the effects of parenting acceptance and commitment therapy on mothers' self- efficacy regarding children' externalizing behavior problems. Journal of Family Research. 2019;14(3), 443-57. [Persian]. [Link]
17. Aminayi M, Chesli RR, Shairi MR, Moharreri F. Comparative study of parenting styles and parenting self-efficacy in mothers of children with and without anxiety symptoms. JFMH. 2015;17(4). [Persian]. [Link]
18. Ahmadinezhad GS, Karimi FZ, Abdollahi M, NaviPour E. Association between postpartum depression and breastfeeding self-efficacy in mothers: a systematic review and meta-analysis. BMC Pregnancy and Childbirth. 2024;24(1):273. [Link] [DOI:10.1186/s12884-024-06465-4]
19. Holloway SD, Suzuki S, Kim S, Nagase A, Wang Q, Campbell EJ, et al. Development and cross-national validation of a revised version of the Berkeley Parenting Self-efficacy Scale. ECRQ. 2019;47, 309-20. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.12.016]
20. Ellis AJ, Salgari G, Miklowitz D, Loo SK. Is distress tolerance an approach behavior? An examination of frontal alpha asymmetry and distress tolerance in adolescents. Psychiatry research. 2018;267, 210-4. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2018.05.083]
21. Zhang H, Wang W, Li Z. Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy for Maltreated Families: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Trauma, Violence, & Abuse. 2024;25(4):2689-2702. [Link] [DOI:10.1177/15248380231222041]
22. Stephens CM, Crosby DA, Sattler K, Supple AJ, Scott-Little C. Multidimensional patterns of early care and education access through a family centered lens. Early Childhood Research Quarterly. 2025;70:133-143. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2024.09.004]
23. Richardson J, Joughin C. Parent-training programmes for the management of young children with conduct disorders: findings from research: RCPsych Publications; 2002. [Link]
24. Kazdin AE, Glick A, Pope J, Kaptchuk TJ, Lecza B, Carrubba E, et al. Parent management training for conduct problems in children: Enhancing treatment to improve therapeutic change. IJCHP. 2018;18(2), 91-101. [Link] [DOI:10.1016/j.ijchp.2017.12.002]
25. Fakur F, Sahebdel H, Ebrahimpur M. The effectiveness of motivational psychotherapy-based parenting package on aggression in boys with Oppositional defiant disorder. IJPN. 2022;10(2), 73-84. [Persian]. [Link]
26. Bontinck C, Warreyn P, Meirsschaut M, Roeyers H. Parent-child interaction in children with autism spectrum disorder and their siblings: Choosing a coding strategy. Journal of Child and Family Studies. 2018;27, 91-102. [Link] [DOI:10.1007/s10826-017-0877-3]
27. Marquet-Doleac J, Biotteau M, Chaix Y. Behavioral parent training for school-aged children with ADHD: A systematic review of randomized control trials. Journal of Attention Disorders. 2024;28(3):377-393. [Link] [DOI:10.1177/10870547231211595]
28. Paiva GCDC, de Paula JJ, Costa DDS, Alvim-Soares A, Santos DAFE, Jales JS, ... & Miranda DMD. Parent training for disruptive behavior symptoms in attention deficit hyperactivity disorder: a randomized clinical trial. Frontiers in Psychology. 2024;15:1293244. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2024.1293244]
29. Robinson C, Chalder T, McCrone P, Quintin O, Gkaintatzi E, Khan I, ... & SURECAN GROUP. Statistical analysis plan for a pragmatic randomised controlled trial comparing enhanced acceptance and commitment therapy plus (+) added to usual aftercare versus usual aftercare only, in patients living with or beyond cancer: SUrvivors' Rehabilitation Evaluation after CANcer (SURECAN) trial. Trials. 2025;26(1):32. [Link] [DOI:10.1186/s13063-025-08734-9]
30. Ramaji O, Shakerinia I. Comparison of emotional disclosure, perturbation tolerance, and lifestyle of gifted and ordinary students. JMEP. 2022;3(4),119-40. [Persian]. [Link]
31. Van Eck K, Warren P, Flory K. A variable-centered and person-centered evaluation of emotion regulation and distress tolerance: Links to emotional and behavioral concerns. Journal of youth and adolescence. 2017;46, 136-50. [DOI:10.1007/s10964-016-0542-y]
32. Wilson S, McKenzie K, Quayle E, Murray G. A systematic review of interventions to promote social support and parenting skills in parents with an intellectual disability. Child: care, health and development. 2014;40(1), 7-19. [Link] [DOI:10.1111/cch.12023]
33. Pezhman A, Khanjani M, Hosseinsabet F. Compilation and validation of a cognitive-behavioral co-parenting training package and its effectiveness on maternal gatekeeping, parenting self-efficacy, and co-parenting relationships in mothers experiencing emotional divorce. Research Ethics Working Group. 2025. Online publication [Persian] [Link]
34. Rahimi M, Molavi H, Ansari Shahidi M, Dehghani A. The impact of compassion-focused training on parental self-efficacy in mothers of children with externalizing behaviors. Women's Health Bulletin. 2024;11(3):163-171. [Persian] [Link]
35. Dumka LE, Stoerzinger HD, Jackson KM, Roosa MW. Examination of the cross-cultural and cross-language equivalence of the parenting self-agency measure. Family relations. 1996, 216-22. [Link] [DOI:10.2307/585293]
36. Ashori M, Afrooz G, Arjmandnia A, Pormohammadreza-Tajrishi M, Ghobari-Bonab B. The effectiveness of positive parenting program (triple-P) on parental self-efficacy and mother-child interaction in childeren suffering from intellectual disability. SSU_Journals. 2015;23(5), 489-500. [Persian]. [Link]
37. Keough ME, Riccardi CJ, Timpano KR, Mitchell MA, Schmidt NB. Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior therapy. 2010;41(4), 567-74. [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002]
38. Linehan MM. DBT® Skills Training: manuale: Cortina; 2015. [Link]
39. Zvolensky M. Distress tolerance: theory, research, and clinical applications: The Guilford Press; 2011. [Link]
40. Barkley RA. Defiant children: A clinician's manual for assessment and parent training: Guilford press; 2013. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeskandari P, Gorgi Y, Sharifi T. Comparison of the effectiveness of distress tolerance techniques and parents behavioral training on the self-efficacy of mothers with children with symptoms of oppositional defiant disorder. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1453-fa.html

رضااسکندری پریسا، گرجی یوسف، شریفی طیبه. مقایسه اثربخشی تکنیک‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :1-18

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714