[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی تکنیک‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای
پریسا رضااسکندری1 ، یوسف گرجی*2 ، طیبه شریفی3
1- واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3- گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (451 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای یکی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در کودکان است. مادران در بیشتر خانواده‌ها نقش مراقبتی و مسئولیت‌پذیری در برابر فرزندان دارند و با کشاکش بیشتری مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تکنیک‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود.
روش­: این پژوهش شبه‌تجربی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون-پیگیری 3 ماهه با گروه گواه بود. اندازه‌گیری‌ها در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون (پس از 8 هفته مداخله‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین)، و پیگیری سه‌ماهه انجام شد. جامعه پژوهش، مادرانِ دارای کودکان 7 تا 12 سال با اختلال نافرمانی مقابله‌ای در اصفهان در سال 1402 بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در 3 گروه 20 نفری تحمل آشفتگی، آموزش رفتاری والدین و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل آخرین نسخه اهتباریابی شده سیاهه علائم مرضی کودکان (گادو و اسپرافکین، 1997) و خودکارآمدپنداری والدگری (دومکا و همکاران، 1996)در ایران  بود. تحلیل­ها توسط نسخه 26 نرم­افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر انجام شد.
یافته­ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که هر دو برنامه آموزش تحمل آشفتگی(989/79=F) و آموزش رفتاری والدی (278/387=F) تأثیر معناداری بر خودکارآمدپنداری مادران داشته‌اند و نمرات این متغیر در مراحل پس‌آزمون و پیگیری به‌طور معناداری افزایش یافته است. همچنین خودکارآمدپنداری در دو نوبت پس‌آزمون و پیگیری در گروه‌های آموزش رفتاری والدین و تحمل آشفتگی نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری داشته است. در مرحله پیگیری، تفاوت معناداری بین گروه‌های آموزش رفتاری والدین و تحمل آشفتگی مشاهده شد، اما در پس‌آزمون، این تفاوت معنادار نبود.
نتیجه­گیری: آموزش تحمل آشفتگی و رفتاری والدین هر دودر افزایش خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای مؤثر هستند؛ بنابراین بهتر است هر دو برنامه مداخله‌ای در بهبود سلامت روان مادارن بسته به شرایط مورد استفاده قرار گیرند.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، آموزش رفتاری والدین، تحمل آشفتگی، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 1740 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/20 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار: 1404/3/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeskandari P, Gorgi Y, Sharifi T. Comparison of the effectiveness of distress tolerance techniques and parents behavioral training on the self-efficacy of mothers with children with symptoms of oppositional defiant disorder. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1453-fa.html

رضااسکندری پریسا، گرجی یوسف، شریفی طیبه. مقایسه اثربخشی تکنیک‌های تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :1-18

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4713