1- واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 3- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده: (451 مشاهده)
زمینه و هدف:اختلال نافرمانی مقابلهای یکی از شایعترین اختلالات رفتاری در کودکان است. مادران در بیشتر خانوادهها نقش مراقبتی ومسئولیتپذیری در برابر فرزندان دارند و با کشاکش بیشتری مواجه هستند.هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تکنیکهای تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش:این پژوهش شبهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری 3 ماهه با گروه گواه بود. اندازهگیریها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون (پس از 8 هفته مداخلههای تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین)، و پیگیری سهماهه انجام شد. جامعه پژوهش، مادرانِ دارای کودکان 7 تا 12 سال با اختلال نافرمانی مقابلهای در اصفهان در سال 1402 بودند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در 3 گروه 20 نفری تحمل آشفتگی، آموزش رفتاری والدین و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل آخرین نسخه اهتباریابی شده سیاهه علائم مرضی کودکان (گادو و اسپرافکین، 1997)و خودکارآمدپنداری والدگری (دومکا و همکاران، 1996)در ایران بود. تحلیلها توسط نسخه 26 نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها:نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که هر دو برنامه آموزش تحمل آشفتگی(989/79=F) و آموزش رفتاری والدی(278/387=F) تأثیر معناداری بر خودکارآمدپنداری مادران داشتهاند و نمرات این متغیر در مراحل پسآزمون و پیگیری بهطور معناداری افزایش یافته است. همچنین خودکارآمدپنداری در دو نوبت پسآزمون و پیگیری در گروههای آموزش رفتاری والدین و تحمل آشفتگی نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری داشته است. در مرحله پیگیری، تفاوت معناداری بین گروههای آموزش رفتاری والدین و تحمل آشفتگی مشاهده شد، اما در پسآزمون، این تفاوت معنادار نبود. نتیجهگیری:آموزش تحمل آشفتگی و رفتاری والدین هر دودر افزایش خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر هستند؛ بنابراین بهتر است هر دو برنامه مداخلهای در بهبود سلامت روان مادارن بسته به شرایط مورد استفاده قرار گیرند.
Rezaeskandari P, Gorgi Y, Sharifi T. Comparison of the effectiveness of distress tolerance techniques and parents behavioral training on the self-efficacy of mothers with children with symptoms of oppositional defiant disorder. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 1 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1453-fa.html
رضااسکندری پریسا، گرجی یوسف، شریفی طیبه. مقایسه اثربخشی تکنیکهای تحمل آشفتگی و آموزش رفتاری والدین بر خودکارآمدپنداری مادران کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :1-18