[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 35-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کنش‌های اجرایی و خودپنداشت تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه – فزون‌کنشی
فاطمه مونسی تنیانی*1 ، هاجر راستگو طبالوندانی2 ، حمیده اکبرزاده پیرموسائی1 ، فاطمه زارعی مردخه1 ، شهناز نوبخت2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (743 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه _ فزون‌کنشی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که کودکان با این اختلال در هماهنگی با آموزش‌ها و محیط اجتماعی دچار کام‌نایافتگی می‌شوند. بنابراین این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کنش‌های اجرایی و خودپنداشت تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه _ فزون‌کنشی انجام شد.
روش: این پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون _ پس‌آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه _ فزون‌کنشی شهرستان خمام در سال تحصیلی 1403 _ 1404 بود.  نمونه پژوهش 24 نفر از دانش‌‌‌آموزان جامعه آماری مذکور بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه هفتگی در دوره آموزشی برنامه توالی واجی لیندامود به صورت گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزش‌های معمول مرکز آموزشی خود را دریافت می‌کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس نارسایی در کنش‌های اجرایی (بارکلی، 2012) و خودپنداشت تحصیلی (چن، 2004) بود. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS-25 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه توالی واجی لیندامود اثربخشی قابل توجهی بر گروه آزمایش داشت؛ بدین معنا که نمرات کنش‌های اجرایی (05/0>P، 76/55 =F) و خودپنداشت تحصیلی (05/0>P، 23/45 =F) گروه آزمایش افزایش یافت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد برنامه توالی واجی لیندامود با تقویت دیداری و شنیداری و توسعه تفکر انتقادی و حل مسئله به بهبود کنش‌های اجرایی و خودپنداشت تحصیلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه _ فزون‌کنشی منجر شده است؛ بنابراین می‌تواند به عنوان یکی از محورهای آموزشی و درمانی توسط متخصصان و درمانگران اجرا شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: برنامه توالی واجی لیندامود، کنش‌های اجرایی، خودپنداشت تحصیلی، کودکان با اختلال نارسایی توجه – فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 1608 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/26 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار: 1404/3/5
فهرست منابع
1. Szatmari P, Georgiades S, Duku E, Bennett TA, Bryson S, Fombonne E, Mirenda P, Roberts W, Smith IM, Vaillancourt T, Volden J. Developmental trajectories of symptom severity and adaptive functioning in an inception cohort of preschool children with autism spectrum disorder. JAMA psychiatry. 2015 Mar 1;72(3):276-83. [Link] [DOI:10.1001/jamapsychiatry.2014.2463]
2. Ros R, Graziano PA. Social functioning in children with or at risk for attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2018 Mar 4;47(2):213-35. [Link] [DOI:10.1080/15374416.2016.1266644]
3. Storebø OJ, Andersen ME, Skoog M, Hansen SJ, Simonsen E, Pedersen N, Tendal B, Callesen HE, Faltinsen E, Gluud C. Social skills training for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children aged 5 to 18 years. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2019(6). [Link] [DOI:10.1002/14651858.CD008223.pub3]
4. Miklós M, Komáromy D, Futó J, Balázs J. Acute physical activity, executive function, and attention performance in children with attention-deficit hyperactivity disorder and typically developing children: An experimental study. International journal of environmental research and public health. 2020 Jun;17(11):4071. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17114071]
5. Liang X, Li R, Wong SH, Sum RK, Sit CH. The impact of exercise interventions concerning executive functions of children and adolescents with attention-deficit/hyperactive disorder: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2021 May 22;18(1):68. [Link] [DOI:10.1186/s12966-021-01135-6]
6. Salari N, Ghasemi H, Abdoli N, Rahmani A, Shiri MH, Hashemian AH, Akbari H, Mohammadi M. The global prevalence of ADHD in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Italian journal of pediatrics. 2023 Apr 20;49(1):48. [Link] [DOI:10.1186/s13052-023-01456-1]
7. Gallego-Méndez J, Perez-Gomez J, Calzada-Rodríguez JI, Denche-Zamorano ÁM, Mendoza-Muñoz M, Carlos-Vivas J, Garcia-Gordillo MÁ, Adsuar JC. Relationship between health-related quality of life and physical activity in children with hyperactivity. International journal of environmental research and public health. 2020 Apr;17(8):2804. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17082804]
8. Chan YS, Jang JT, Ho CS. Effects of physical exercise on children with attention deficit hyperactivity disorder. Biomedical journal. 2022 Apr 1;45(2):265-70. [Link] [DOI:10.1016/j.bj.2021.11.011]
9. Goulardins JB, Marques JC, De Oliveira JA. Attention deficit hyperactivity disorder and motor impairment: A critical review. Perceptual and motor skills. 2017 Apr;124(2):425-40. [Link] [DOI:10.1177/0031512517690607]
10. Massoodi A, Moudi S, Malekiamiri M, Ahangar HG. Comparison of self-esteem and quality of life in 8-12-year-old children with ADHD with and without learning disorders. BMC psychology. 2024 Apr 20;12(1):218. [Link] [DOI:10.1186/s40359-024-01732-7]
11. Glozman JM, Shevchenko IA. Executive function in children with ADHD. Psychology & Neuroscience. 2014 Jun;7(4):453. [Link] [DOI:10.3922/j.psns.2014.4.04]
12. Scionti N, Cavallero M, Zogmaister C, Marzocchi GM. Is cognitive training effective for improving executive functions in preschoolers? A systematic review and meta-analysis. Frontiers in psychology. 2020 Jan 10; 10:2812. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02812]
13. Puiu AA, Wudarczyk O, Goerlich KS, Votinov M, Herpertz-Dahlmann B, Turetsky B, Konrad K. Impulsive aggression and response inhibition in attention-deficit/hyperactivity disorder and disruptive behavioral disorders: Findings from a systematic review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2018 Jul 1; 90:231-46. [Link] [DOI:10.1016/j.neubiorev.2018.04.016]
14. Al-Yagon M, Forte D, Avrahami L. Executive functions and attachment relationships in children with ADHD: Links to externalizing/internalizing problems, social skills, and negative mood regulation. Journal of attention disorders. 2020 Nov;24(13):1876-90. [Link] [DOI:10.1177/1087054717730608]
15. Deer LK, Hastings PD, Hostinar CE. The role of childhood executive function in explaining income disparities in long‐term academic achievement. Child development. 2020 Sep;91(5):e1046-63. [Link] [DOI:10.1111/cdev.13383]
16. Ebrahim-Najafabadi R, Badami R, Meshkati Z, Aghababaei S. The Mediating Role of Executive Functions in the Relationship between Motor Skills and Academic Achievement in Children with Learning Disabilities: A Descriptive Study. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2020 Apr 1;16(1):331-40. [Persian]. [Link]
17. Nasiri Z, Manzari Tavakoli H, Soltani A, Bahreyni A. The role of executive functions in predicting math academic skills of mentally retarded elementary students. Research in School and Virtual Learning. 2024 Jan 21;11(3):59-72. [Link]
18. Bailey BA, Andrzejewski SK, Greif SM, Svingos AM, Heaton SC. The role of executive functioning and academic achievement in the academic self-concept of children and adolescents referred for neuropsychological assessment. Children. 2018 Jun 21;5(7):83. [Link] [DOI:10.3390/children5070083]
19. Perinelli E, Pisanu F, Checchi D, Scalas LF, Fraccaroli F. Academic self-concept change in junior high school students and relationships with academic achievement. Contemporary Educational Psychology. 2022 Apr 1; 69:102071. [Link] [DOI:10.1016/j.cedpsych.2022.102071]
20. Ching'oma CD, Mkoka DA, Ambikile JS, Iseselo MK. Experiences and challenges of parents caring for children with attention-deficit hyperactivity disorder: A qualitative study in Dar es salaam, Tanzania. Plos one. 2022 Aug 3;17(8): e0267773. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0267773]
21. Ashraf K, Zahra SS, Hussain H, Noor F, Anwar M, Abbasi ZI, Fahad AN, Aliyah usman Qureshi HA. Effect of Attention-Deficit on Self-Efficacy and Academic Performance in Secondary School Going Children: A Comparative Cross-Sectional Study. International Journal. 2024;11(1):421-37. [Link]
22. Dhungel O, Karki U, Sharma B. Recent advances in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder in children: A narrative review. Journal of Psychiatrists' Association of Nepal. 2023 Oct 23;12(1):32-8. [Link] [DOI:10.3126/jpan.v12i1.59428]
23. Yang KH, Lane HY, Chang YC, Tzang RF. Exploring the effects of pharmacological, psychosocial, and alternative/complementary interventions in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: meta-regression approach. International Journal of Neuropsychopharmacology. 2021 Oct 1;24(10):776-86. [Link] [DOI:10.1093/ijnp/pyab034]
24. Vacher C, Romo L, Dereure M, Soler M, Picot MC, Purper-Ouakil D. Efficacy of cognitive behavioral therapy on aggressive behavior in children with attention deficit hyperactivity disorder and emotion dysregulation: study protocol of a randomized controlled trial. Trials. 2022 Feb 7;23(1):124. [Link] [DOI:10.1186/s13063-022-05996-5]
25. Zhang DW, Johnstone SJ, Li H, Luo X, Sun L. Comparing the transfer effects of three neurocognitive training protocols in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: a single-case experimental design. Behaviour Change. 2023 Apr;40(1):11-29. [Link] [DOI:10.1017/bec.2021.26]
26. El-Nagger NS, Abo-Elmagd MH, Ahmed HI. Effect of applying play therapy on children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of nursing education and practice. 2017;7(5):104.: [Link] [DOI:10.5430/jnep.v7n5p104]
27. Tahmoures M, Sadati Firozabadi S. Evaluation of Effectiveness of Lindamood Phonological Sequence Program on Sustained Attention of Students with Dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals. 2022 Dec 22;12(48):173-98. [Link]
28. Jurdi SA. Effects of Lindamood phoneme sequencing program (LIPS) on a bilingual student. (c2012) (Doctoral dissertation, Lebanese American University). [Link]
29. Rezaie M, Faramarzi S, Alimirzaie M. The impact of Lindamood Phonological Sequencing Program on the reading performance of students with specific learning disorder. Advances in Cognitive Science. 2024 May 10;26(1):76-90. [Persian]. [Link]
30. Christodoulou JA, Cyr A, Murtagh J, Chang P, Lin J, Guarino AJ, Hook P, Gabrieli JD. Impact of intensive summer reading intervention for children with reading disabilities and difficulties in early elementary school. Journal of learning disabilities. 2017 Mar;50(2):115-27. [Link] [DOI:10.1177/0022219415617163]
31. Pallant J. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK); 2020 Apr 1. 778 - 780. [Link] [DOI:10.4324/9781003117445]
32. Barkley RA. Barkley deficits in executive functioning scale-children and adolescents (BDEFS-CA). Guilford Press; 2012: 61-118 & 153-156. [Link]
33. Zarenezhad S, Soltani Kouh Banani MH, Abazari K. Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. Psychology of Exceptional Individuals. 2018 Jul 23;8(30):19-45. [Persian]. [Link]
34. Falahatgar Mutlaq AR, Hosseinkhanzadeh AA, Abolghasemi A. The effectiveness of perceptual-motor skills training on executive functions in students with dysgraphia. J Child Ment Health. 2024 Aug 10;11(2):70-90. [Persian]. [Link] [DOI:10.61186/jcmh.11.2.5]
35. Chen YH, Thompson MS. Confirmatory Factor Analysis of a School Self-Concept Inventory. Online Submission. 2004 Oct 28. [Link] [DOI:10.1037/10694-010]
36. Afsharizadeh SE, Kareshki H, Naserian H. Psychometric properties of school self-concept in primary students of Tehran. Journal of Psychological Models and Methods. 2013; 3(11); 53-66. [Persian]. [Link]
37. Qorbanpoor Lafmejani A, Fayyaz B, Rezaei S, Ramzani S. Structural model of the effects of psychological hardiness and self-esteem on students' psychological empowerment: mediating role of academic self-concept. J Child Mental Health. 2019 Jul 10;6(2):168-79. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.15]
38. Lindamood P, Lindamood P. The Lindamood Phoneme Sequencing Program for Reading, Spelling, and Speech: The LiPS Program. [Multimedia Kit]. PRO-ED, Inc., 8700 Shoal Creed Blvd., Austin, TX 48757-6897; 1998.[Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mounesi Taniyani F, Rastgoo Tabalvandani H, Akbarzadeh Pirmousaei H, Zarei Mardekhe F, Nobakht S. The effectiveness of Lindamood phonological sequence program on executive functions and academic self-concept of children with attention deficit hyperactivity disorder. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1473-fa.html

مونسی تنیانی فاطمه، راستگو طبالوندانی هاجر، اکبرزاده پیرموسائی حمیده، زارعی مردخه فاطمه، نوبخت شهناز. اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کنش‌های اجرایی و خودپنداشت تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه – فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :19-35

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1473-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714