[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 78-59 برگشت به فهرست نسخه ها
پیامدهای روانشناختی و تحصیلی ایام کرونا بر روی دانش آموزان و راهکارهای آن (روش آمیخته)
افسانه شکری*1 ، محمد نریمانی2
1- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (25 مشاهده)
زمینه و هدف: همه‌گیری ویروس کرونا به تغییراتی در سراسر جهان و به­خصوص در نظام تعلیم و تربیت منجر شد که این تغییرات در دوران پساکرونا، کشاکش‌ها و فرصت‌های متنوعی را برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرد. بنابراین این پژوهش با هدف پیامدهای روان‌شناختی و تحصیلی ایام کرونا بر روی دانش­آموزان و راهکارهای آن انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کمّی_ کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­آموزان، معلمان، و والدین پایه ششم دبستان­های استان اردبیل در سال تحصیلی1403-1402 بودند که در دو مرحله نمونه­گیری انجام شد؛ در مرحله یکم 45  نفر از جامعه آماری مذکور (هر گروه 15 نفر) به صورت هدفمند انتخاب و داده‌های کیفی با روش مصاحبه نیمه­‌ساختار‌یافته جمع­آوری شد. در مرحله دوم 90 دانش‌آموز از سه منطقه (نمین، خلخال، و پارس‌آباد) با روش نمونه­گیری خوشه­ای به عنوان نمونه کمّی انتخاب شدند و برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه جمعیت‌شناختی و آزمون تشخیص مشکلات رفتاری کودکان ایرانی (معتمدین و همکاران، 1400) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه به روش تحلیل مضمون و با نرم‌افزار MAXQDA- 20  و داده‌های کمّی با استفاده از تحلیل واریانس دوعاملی و آزمون خی‌دو با نرم افزار SPSS-23 انجام شد.
یافته‌ها: در بخش کیفی نتایج نشان داد شش مضمون اصلی تحت عناوین آموزش و درمان، محیط اجتماعی و خانوادگی سالم، استفاده از آموزش الکترونیکی، پیشگیری از ویروس کرونا، توانمندسازی والدین و معلمان، و بالابردن کیفیت آموزشی به عنوان راهکارهای مؤثر در جهت کاهش پیامدهای روان­شناختی و تحصیلی ایام کرونا است و در بخش کمّی، یافته­ها نشان داد که شدّت مشکلات رفتاری دانش­آموزان بعد از همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است. همچنین بین جنسیت و ابتلا به ویروس کرونا در مشکلات هیجانی_ رفتاری دانش­آموزان تعامل وجود ندارد (485/2 χ²= ، 289/0=p) و بین وضعیت تحصیلی (301/6 χ²= ، 178/0=p) و روان‌شناختی (038/2 χ²= ، 729/0=p)  دانش­آموزان بعد از ایام کرونا در تعامل با جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس دوعاملی نشان داد اثرات متقابل جنسیت و ابتلا به ویروس کرونا بر مشکلات هیجانی- رفتاری دانش­آموزان پس از ایام کرونا معنادار نبود (688/0= (54, 1)F، 411/0= p، 013/0= η2).
نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده، ضرورت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی و توانمندسازی معلمان را متناسب با نیازهای دانش‌آموزان در دوران پساکرونا نشان می‌دهد. همچنین نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان یک چارچوب نظری و عملی، راهنمای متخصصان تعلیم و تربیت، مشاوران، و درمانگران در ارائه خدمات بهینه به دانش‌آموزان قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: پیامدهای روان شناختی و تحصیلی، کرونا، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1859 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/12 | پذیرش: 1404/8/10 | انتشار: 1404/8/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokri A, Narimani M. Psychological and academic consequences of the coronavirus pandemic on students and providing solutions (mixed method). J Child Ment Health 2025; 12 (3) : 5
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1488-fa.html

شکری افسانه، نریمانی محمد. پیامدهای روانشناختی و تحصیلی ایام کرونا بر روی دانش آموزان و راهکارهای آن (روش آمیخته). فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (3) :59-78

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1488-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725