1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
چکیده: (5035 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از مشکلات رفتاری است که در دوره کودکی بروز یافته و میتواند به همدلی با دیگران آسیب جدی وارد کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مقایسههمدلی شناختی بین دو گروه پرخاشگری ارتباطی و پرخاشگری آشکار صورت پذیرفت. روش:طرح پژوهش، توصیفی از نوع علّی ـ مقایسه ای بود.جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دارای پرخاشگری دوره متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود. بهمنظور این پژوهش 120 دانشآموز از جامعه مذکور به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده، مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006) و مقیاس گزینش همسالان کرک و گرات پیتر (1995) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره همدلی شناختی دو گروه پرخاشگر ارتباطی و پرخاشگر آشکار تفاوت معنادار وجود دارد (0/05 >p)؛ بدین معنا که میزان همدلی شناختی در گروه دانشآموزان دارای پرخاشگری ارتباطی بیشتر از گروه پرخاشگری آشکار بود. نتیجهگیری:بر اساس یافته های پژوهش حاضر همدلی شناختی در گروه پرخاشگری آشکار کمتر از گروه پرخاشگری ارتباطی بود که می تواند ناشی از آن باشد که افراد با پرخاشگری آشکار به دلیل عدم بهرهمندی از همدلی کافی، میزان پرخاشگری بیشتری را بروز میدهند.
Kaji Isfahani S, Arefi M, Aqaei Joshaghani A, Asli Azad M, Farhadi T. Comparison of Cognitive Empathy in Students with Relational and Explicit Aggression. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :116-124 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-150-fa.html
کاجی اصفهانی سعیده، عارفی مژگان، آقایی جشوقانی اصغر، اصلی آزاد مسلم، فرهادی طاهره. مطالعه همدلی شناختی در دانش آموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :116-124