[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 138-129 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر هنردرمانی (قصه‌گویی، عکاسی و نقاشی) مبتنی بر روی‌آورد شناختی ـ رفتاری بر اختلال ناخن جویدن (تک بررسی)
مرضیه زینی* 1، الهام خاکسار2 ، محمد بلوچی انارکی1
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
چکیده:   (5588 مشاهده)

زمینه و هدف: ناخن­ جویدن یکی از رایج­ترین مشکلات رفتاری در دوران کودکی است که می­تواند ناشی از اضطراب و تنیدگی باشد. هدف پژوهش حاضر تأثیر هنردرمانی (قصه‌گویی، عکاسی و نقاشی) مبتنی بر درمان شناختی - رفتاری در درمان ناخن جویدن یک دختر 7 ساله مبتلا به این اختلال بود.

روش: این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه‌ پلکانی، طی 10 جلسه روی یک آزمودنی با پیگیری شش‌هفته‌ای اجرا شد. ابزار مورداستفاده شامل مصاحبه‌ی بالینی، پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری (بامریند،1991) و بررسی ترسیم کودک به‌وسیله آزمون ترسیم آدمک گودیناف (گودیناف - هریس، 1963) بود. طرح پژوهشی به روش تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه بود که برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل نموداری و ترسیمی استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر هنردرمانی (قصه‌گویی، عکاسی و نقاشی) مبتنی بر روی­آورد شناختی - رفتاری بر اختلال ناخن جویدن از نظر بالینی معنا‌دار است  (0/05 < p).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هنردرمانی (قصه‌گویی، عکاسی و نقاشی) مبتنی بر روی­آورد شناختی - رفتاری بر کاهش اختلال ناخن جویدن مؤثر است. به طوری که فرد بعد از دریافت درمان علاوه بر کاهش عوامل مربوط به ناخن جویدن، در زمینه‌های دیگری مثل رفتارهای بین‌فردی و اجتماعی نیز بهبود پیدا کرد؛ بنابراین می‌توان به پژوهشگران توصیه کرد که مدلی یکپارچه بر اساس یافته‌های این پژوهش، در زمینه درمان ناخن جویدن تدوین شود.

واژه‌های کلیدی: ناخن جویدن، قصه درمانی، نقاشی درمانی، عکس درمانی و درمان شناختی- رفتاری
متن کامل [PDF 626 kb]   (5962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/11 | پذیرش: 1395/5/7 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeini M, Khaksar E, Balochi Anaraki M. The Effectiveness of Art Therapy (Storytelling, Photography and Painting) Based on Cognitive-Behavioral Therapy on Nail Biting. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :129-138
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-151-fa.html

زینی مرضیه، خاکسار الهام، بلوچی انارکی محمد. تأثیر هنردرمانی (قصه‌گویی، عکاسی و نقاشی) مبتنی بر روی‌آورد شناختی ـ رفتاری بر اختلال ناخن جویدن (تک بررسی). فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :129-138

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-151-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645