[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 44-29 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مفهوم احترام در کودکان و نوجوانان
پروانه کریمی1 ، جهانگیر کرمی*2 ، خدامراد مومنی2
1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (13 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای شکوفایی توانایی‌های خود به آموزش‌های ویژه و خدمات حمایتی نیاز دارند، با وجود این، روی‌آوردهای سنتی آموزشی بیشتر بر نواقص و ‌کشاکش‌های این دانش‌آموزان تمرکز داشته‌اند و کمتر به شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه آنان پرداخته‌اند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل چهارچوب علمی استعدادیابی و پرورش استعداد در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.
روش­: پژوهش حاضر یک مرور روایتی است که به بررسی چهارچوب علمی مرتبط با استعدادیابی و پرورش استعداد در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پرداخته است. جستجوی مقالات در پایگاه‌های معتبر علمی از جمله Google Scholar، Elsevier، PubMed، Scopus و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط انجام شد. راهبرد جستجو شامل ترکیب عملگرهای بولی و محدودیت زمانی برای مقالات منتشرشده بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۵ بود. مقالات بر اساس معیارهای دقیق ورود و خروج بررسی شد که شامل انتشار در مجلات معتبر علمی، ارتباط مستقیم با موضوع پژوهش، و استفاده از روش‌های کمّی، کیفی، ترکیبی، و مروری بود. به‌منظور افزایش دقت و اعتبار تحلیل‌ها، از چارچوب استاندارد PRISMA برای شناسایی، غربالگری و انتخاب مطالعات استفاده شد. داده‌های حاصل از مقالات منتخب بر اساس اصول تحلیل مطالعات مرور روایتی طبقه‌بندی شدند تا چهارچوب علمی در حوزه استعدادیابی و پرورش استعداد استخراج شود.
یافته­ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که روی‌آورد مبتنی بر نقاط قوت با تکیه بر مفاهیم تنوع عصبی و دوسو استثنایی، ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده افراد با نیازهای ویژه را شناسایی و تقویت کرده و در ارتقای تحول شناختی، مهارت‌های اجتماعی، بهزیستی روان‌شناختی، و کیفیت زندگی آنها مؤثر بوده است. مدل‌های نظری مانند مدل بونتینکس، هورن، کوپر و همکاران و سوباتنیک و همکاران نیز بر غنای این حوزه افزوده است.
نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش بر ضرورت تغییر نگرش در سیستم‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تأکید دارد. مطالعات آینده باید بر توسعه و اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر توانمندی و استعدادیابی متمرکز شوند.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: آموزش ویژه، استعداد، روان‌شناسی مثبت، مروری روایتی
متن کامل [PDF 1483 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/19 | پذیرش: 1404/6/30 | انتشار: 1404/7/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi P, Karami J, Momeni K. Exploration of the concept of respect in children and adolescents. J Child Ment Health 2025; 12 (3) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1516-fa.html

کریمی پروانه، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. واکاوی مفهوم احترام در کودکان و نوجوانان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (3) :29-44

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1516-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4722