زمینه و هدف: فرسودگی شغلی به عنوان یک نشانگان روانشناختی تعریف شده است که حرفه های خدمات انسانی معمولاً بیشتر از سایر حرفهها در معرض آن قرار دارند.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی های شخصیتی به عنوان پیش بین های فرسودگی شغلی در مربیان مهدکودک های شیراز بود. روش: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان مهدکودک های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1395 بود. نمونهای به حجم 100 نفر از مربیان، به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورداستفاده جهت جمعآوری داده ها شامل مقیاس فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سیاهه پنج عاملی نئو (مککری و کاستا، 1985) بود. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد. یافته ها:ضرایب ساختاری بهدستآمده در تابع اول در این پژوهش نشان دادند که الگویی از نمرات بالا در روان آزردگی (ضریب ساختاری، 765/0)، و الگویی از نمرات پایین در توافق پذیری )743/0-) و برونگرایی) 507/0-) با الگویی از نمرات بالا در تحلیل عاطفی(940/0)، دگرسان بینی خود(619/0) و فقدان موفقیت فردی(531/0)، همبسته هستند. ضرایب ساختاری بهدستآمده در تابع دوم نیز نشان میدهد که الگویی از نمرات بالا در برون گرایی (854/0) با الگویی از نمرات پایین در فقدان موفقیت فردی (747/0) و دگرسان بینی (350/0-) خود همبسته است. نتیجهگیری:پژوهش حاضر، اهمیت تأثیر فرسودگی شغلی بر کار مربیان مهدکودک را روشن ساخت و بر لزوم توجه به متغیرهای تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی ازجمله ویژگی های شخصیتی تأکید می کند.
Tajikzadeh F, Mohamadpour S, Zaree F. The study of Personality Traits as predictors of Job Burnout in Kindergarten Teachers. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :16-26 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-153-fa.html