زمینه و هدف:راهبردهای مقابله ای و کیفیت دلبستگی از متغیرهای مهم در سلامت روانی کودکان و نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای مقابلهای و کیفیت دلبستگی در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس- بیاختیاری بود. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه چهارم و پنجم شهر شیراز در سال تحصیلی 1395 بود. در این پژوهش از میان 60 دانش آموز دختر دوره ابتدایی، بر اساس نمونه گیری در دسترس، دو گروه 30 نفری مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس- بی اختیاری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس وسواس بی اختیاری ییل براون (گودمن و همکاران، 1989)، مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان نسخه تجدیدنظر شده (گالون و رابینسون، 2005) و پرسشنامه رفتارهای مقابله ای کودکان (بریتانی وهرناندز، 2008) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها:نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دو گروه در متغیر کیفیت دلبستگی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05p < ). بهعبارتدیگر کودکان مبتلابه اختلال وسواس- بی اختیاری نسبت به کودکان غیرمبتلا در متغیر کیفیت دلبستگی نمرات پایین تری کسب کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که ازخودبیگانگی و کنار آمدن ویرانگر با مشکل در کودکان مبتلابه اختلال وسواس- بیاختیاری در مقایسه با کودکان غیر مبتلا بیشتر است (0/05p < ). درحالیکه اعتماد و کنار آمدن سازشیافته با مشکل در کودکان مبتلا در مقایسه با کودکان غیرمبتلا کمتر بود (0/05p < ). نتیجه گیری: تشخیص به موقع اشکال در راهبردهای مقابله ای کودکان و سبک های دلبستگی و مداخله صحیح، در پیشگیری و درمان اختلال وسواس- بی اختیاری مؤثر است.
Shakehnia F, Kajbaf M B, Golkari T. The Comparison of Coping Strategies and Quality of Attachment in Students with and without Obsessive-Compulsive Disorder. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :135-145 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-154-fa.html
شاکه نیا فرحناز، کجباف محمدباقر، گلکاری طاهره. مقایسه راهبردهای مقابله ای و کیفیت دلبستگی دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس - بی اختیاری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :135-145